Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-29, 10:00
  #373
Avstängd
realFEZs avatar
Jösses Amalia. Det här med "smarta" telefoner verkar ha tagit hårdare på människor än vad jag kunnat föreställa mig. Det går runt bra många vrak där ute nu. Jag tror aldrig dom kommer komma tillbaka heller, men det får väl forskningen utvisa framöver. Att hjärnorna är kaputt står ju klart. Det finns ju liksom ingenting, ingen vilja, inget man säger går in. Om det bara har matats med Insta, google, facebook, lajks, lajks, lajks, spotify-lista för RÄTT tillfälle i 15 år. Vad bli kvar?

Jag har diskuterat ärendet IRL med en del och på en restaurang på Söder sa en: "Ja, vi ser dom här varje dag. Det ser INTE bra ut." (angående smartphone-zombies). Vad tror vi kommer hända?
Citera
2023-08-05, 01:37
  #374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Någon som kan tipsa om en telefon som har samtalsinspelning?

Unihertz
Citera
2023-08-05, 12:46
  #375
Avstängd
realFEZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grauior
Unihertz
Den såg jävligt fräsch ut den där. Kan du berätta lite mer? Den verkar ju ha appar och så?
Citera
2023-09-29, 00:19
  #376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jösses Amalia. Det här med "smarta" telefoner verkar ha tagit hårdare på människor än vad jag kunnat föreställa mig. Det går runt bra många vrak där ute nu. Jag tror aldrig dom kommer komma tillbaka heller, men det får väl forskningen utvisa framöver. Att hjärnorna är kaputt står ju klart. Det finns ju liksom ingenting, ingen vilja, inget man säger går in. Om det bara har matats med Insta, google, facebook, lajks, lajks, lajks, spotify-lista för RÄTT tillfälle i 15 år. Vad bli kvar?

Jag har diskuterat ärendet IRL med en del och på en restaurang på Söder sa en: "Ja, vi ser dom här varje dag. Det ser INTE bra ut." (angående smartphone-zombies). Vad tror vi kommer hända?

Frågan är bara om denna postmodernism verkligen är smartphonens "fel" eller om det finns andra orsaker, t.ex politiska bakom?

Jag har trots allt kört smartphone sedan 2004 och har inte ens haft Instagram installerat på någon enhet. Notifieringar är justerade till ett absolut minimum. Effekterna på hjärnan och hela ADD-beteendet där det skall "likas" i alla lägen, dopaminkickar till höger och vänster har jag hållit mig undan. Kör enheten som en handdator helt enkelt enligt samma modell jag gjorde 2005 eller 2010.

När jag är ute har jag mobilen i fickan, definitivt inget flipprande med den när jag går över gatan. Har funkat perfekt i alla år, funkar fortfarande perfekt.

Problemet med degraderingen av befolkningen har flera orsaker, smartphonen är ett "symptom" på sjukdomen. Dock skulle jag inte kalla den "orsaken" ens idag, d.v.s att ADD-problematiken och dopaminerna beror på själva mobilen utan snarare att den används till anti-intellektualism. Däremot kan man konstatera att iPhones introduktion 2007 bidrog till att sprida anti-intellektualismen från TV och kvällstidningar till digitalt format då den användarprofil Apple riktade sig till var "Big Brother/Aftonbladet"-pöbeln genom "enkelhet". Grunden var dock lagd redan tidigare, inte minst via "loggor och ringsignaler" för t.ex Nokia 3310.

Unihertz är intressant förövrigt, jag gillar deras BB-liknande enheter.

Edit: Det har blivit en sport hos mig att ta makten och kontrollen över smartphonen, d.v.s demonstrera att det går alldeles utmärkt att använda en sådan utan att det "automatiskt" blir en massa applekande, sociala medier, likes, notifieringar i ett etc.
__________________
Senast redigerad av Mobiltelefon 2023-09-29 kl. 00:46.
Citera
2023-11-09, 19:07
  #377
Medlem
Måste få tag och skaffa mig en dumbphone, har ändå inget sociala medier eller något jag använder. Ogillar smartphones som fan! vill inte vara en del av det digitala samhället ständigt.

Blir lätt att man kan fastna på telefonen och bara slösa tid på skit.

Sitter bara på flashback när jag är på internet och det är via datorn ändå.

Någon stenhård 4g telefon som tål kyla och hållbar som en pansarvagn eftersökes gärna. Inget internet eller annat trams, knapptelefon!!
Citera
2024-01-11, 17:48
  #378
Avstängd
realFEZs avatar
Tycker ni har blivit värre eller lindrigare med smartphoneanvändandet? Jag tror jag tycker så här: dom som använder smartphone använder dom mer intensivt och är mer och mer borta. En del är helt väck faktiskt. Har inte uppmärksamhet på någonting nästan. Sen verkar det (utan att ha någon statisik alls på det) som lite färre sitter fast i telefonerna. Det är baserat på vad jag ser i Stockholms innerstad och då framför allt Södermalm (sitter publikt mellan två smartphones just nu, en pratar i telefon iaf., en sitter med ...vetfan... filmar sig själv).
Citera
2024-01-11, 18:51
  #379
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Tycker ni har blivit värre eller lindrigare med smartphoneanvändandet? Jag tror jag tycker så här: dom som använder smartphone använder dom mer intensivt och är mer och mer borta. En del är helt väck faktiskt. Har inte uppmärksamhet på någonting nästan.

Jag läste en artikel där en mördare hade gått runt i en tunnelbanevagn med draget vapen utan att någon av zombierna hade reagerat.

Jag har en smarttelefon, men fingrar inte på den hela tiden. Jag hade upptäck om någon hade blivit mördad i samma vagn på tåget.
Citera
2024-01-11, 19:11
  #380
Avstängd
realFEZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Jag läste en artikel där en mördare hade gått runt i en tunnelbanevagn med draget vapen utan att någon av zombierna hade reagerat.
Ja, det kan jag tänka mig. Dom här zombiesarna uppfattar inte mycket. Och jag tror inte dom minns mycket av det dom uppfattar heller (tiltat närminne?). Smörgåsbord för terrorister t.ex. det här, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Jag har en smarttelefon, men fingrar inte på den hela tiden. Jag hade upptäck om någon hade blivit mördad i samma vagn på tåget.
Det är bra det. Bra att ha koll på om någon blir mördad på tåget så man hinner fly om det är massmord "på g".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback