Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-16, 13:23
Medlem
Vilken isolering är bäst för att täta fönster och dörrar inför vintern?
Citera
2019-11-16, 13:25
Medlem
Sunimods avatar
Man brukar använda tätningslister.
Citera
2019-11-16, 13:40
Medlem
Det finns så många olika tätningslister, vilken tätar bäst och sitter kvar (tycker bara de lossnar)?
Citera
2019-11-16, 13:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snolinga

Beror på var du ska isolera.

Drev.
Tätningslist.
Innerfönster.

Rätt sak på rätt plats. Ovanstående är inte utbytbart mot varandra, däremot kan en kombination behövas.
Citera
2019-11-16, 14:41
Medlem
Mellan fönster och karm och mellan dörr och karm.
Citera
2019-11-16, 15:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Mellan fönster och karm och mellan dörr och karm.

Tätningslist. Välj utformning efter behov.

Det finns olika profiler, olika färger och olika tjocklekar beroende på vad du behöver.
Senast redigerad av tempeZZt 2019-11-16 kl. 15:21.
Citera
2019-11-16, 15:24
Medlem
Arnstads avatar
Skaffa lister av silikongummi. Jag brukar använda P-list som jag klamrar. Under senare år finns en list som är liknande: omega-list. Den listen är förklistrad med tape och går mycket enkelt att montera. Det finns en stor mängd olika lister som är tillverkade i olika material, varav de flesta är skit, eller åtminstone inte lika bra som silikonlisterna. Undvik att limma. Det blir bara kletigt och äckligt. Silikonkladd är någonting som ställer till problem vid senare ommålning som är mycket stora. Omega-listen är ganska kostsam, men är billig sett till den goda funktionen och lättheten med vilken den monteras.

Det är förstås noga att torka bort damm innan man försöker att få listerna att fästa.
Citera
2019-11-16, 15:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Skaffa lister av silikongummi. Jag brukar använda P-list som jag klamrar. Under senare år finns en list som är liknande: omega-list. Den listen är förklistrad med tape och går mycket enkelt att montera. Det finns en stor mängd olika lister som är tillverkade i olika material, varav de flesta är skit, eller åtminstone inte lika bra som silikonlisterna. Undvik att limma. Det blir bara kletigt och äckligt. Silikonkladd är någonting som ställer till problem vid senare ommålning som är mycket stora. Omega-listen är ganska kostsam, men är billig sett till den goda funktionen och lättheten med vilken den monteras.

Det är förstås noga att torka bort damm innan man försöker att få listerna att fästa.

Håller helt med, med omegalisten är långt ifrån lika lättklamrad som P-listen. Tänk på att folk i allmänhet har hela bostadsortens tummar mitt i händerna.

Om du nu inte bara menar att omegalisten bara ska självhäftas, men då säger du emot dig själv en hel del.
Citera
2019-11-16, 15:51
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Håller helt med, med omegalisten är långt ifrån lika lättklamrad som P-listen. Tänk på att folk i allmänhet har hela bostadsortens tummar mitt i händerna.

Om du nu inte bara menar att omegalisten bara ska självhäftas, men då säger du emot dig själv en hel del.

Jag brukar klamra P-listen. Den förlimmade omega-listen tycker jag är enklare att använda just därför att man slipper klamringen. Motsägelsen i mitt inlägg gäller antagligen limningen. Ett förtydligande: Kladdet jag syftande på och vilket jag tycker man bör undvika är metoden att limma listerna med löst silikonlim som man måste kladda på själv.
Citera
2019-11-16, 16:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag brukar klamra P-listen. Den förlimmade omega-listen tycker jag är enklare att använda just därför att man slipper klamringen. Motsägelsen i mitt inlägg gäller antagligen limningen. Ett förtydligande: Kladdet jag syftande på och vilket jag tycker man bör undvika är metoden att limma listerna med löst silikonlim som man måste kladda på själv.

OK, då förstår jag och håller helt med. Fördelen med P-listen är två som jag ser det.
1. Det går först att fästa med den självhäftande ytan för att sedan häftas rejält med häftpistol. Dock med känsla så att man inte trycker sönder gummit och förstör listen.
2. Man kan välja håll på P-listen beroende på utseende på springa. Kanske t.o.m. sätta på både båge och karm för att få dem att lira mot varandra. Överkurs, men ändå.

Pöbeln smackar ändå dit vad som helst från Rusta och sedan kommer myrorna krypande in i köket i maj.
Citera
2020-03-08, 11:08
Medlem
Citat:

Är det isolering (drev) eller är det lister? för drev anv jag lin/har tittat på ull som är grattis från bönderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in