Citat:
Ursprungligen postat av
vemsa
Om någon skriver eller säger till dig:
"Jag hatar dig över allt annat och jag önskar över allt annat att du ska dö. Att du lever är en ständig och olidlig plåga för mig"
Skulle du bli rädd för att bli utsatt för brott då av den personen?
Det är iallafall normalt att bli det, och därför uppfyller ett sådant uttryckande kriterierna för olaga hot enligt svensk lag:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Olag...igt_svensk_lag
Föreställ er att vara en sådan oerhörd snöflinga att man ärligt talat bryr sig om att en anonym person på internet hatar en över allt annat och att man lever är en ständig och olidglig plåga för personen. Föreställ er nu också att man tar det som ett hot och ringer polisen. Snacka om att slösa på polisens resurser! Som inte ens räcker till i dagsläget! Skriker även lågt sjävförtroende/självkänsla.
Det är absolut
inte normalt att bli rädd för att bli utsatt för våldsbrott för att en anonym person säger att dom hatar dig och att du lever är en olidlig plåga för personen. Normalt i din värld kanske, men inte för resten av världen. Det är även inte olaga hot för det är inte olagligt att säga vad man tycker om en person.
Talar för mig personligen nu men jag skrattar bara åt sådant trams. Folk har sagt till mig att dom hatar mig och vill att jag ska dö/hoppas att jag dör på internet förut. Det påverkar inte mig eller mitt liv överhuvudtaget. Om någonting blir jag bara hedrad att min existens har en sådan djupgående effekt på deras liv, och strävar att leva så länge som möjligt bara så att dom kan plågas mer av min fortsatta existens
Skaffa tjockare hud om du ska vara på internet.
Citat:
Ursprungligen postat av
vemsa
Starkt hat är också ett tecken på att någon planerar ett våldsbrott mot en annan människa.
Nej, det är det inte. Folk säger dum skit på internet för internet är anonymt. Vissa vill bara kräka ur sig sin frustration, vissa är idioter och vissa har tråkigt. Vissa är både idioter
och har tråkigt. Det är inte mycket mer än så, faktiskt. Den som än går och utför ett våldsbrått för att dom hatar någon på internet är inte frisk i huvudet och det har med psyket att göra, inte näthat per se. Det är helt enkelt inte något som en människa som är frisk i huvudet går och gör. Du kan sluta nu.
Jag undrar hur du ens klarar av att gå ut. Det finns större risk av att du halkar, slår i huvudet och dör av en hjärnblödning, eller att du snubblar i trappan och bryter nacken i fallet, än vad det är att bli utsatt för ett våldsbrott av an anonym person på internet som hatar dig. Herregud.
Med allt det sagt, självklart är näthat ett problem. Nätmobbning ännu mer så. Men det handlar också även om hur känslig du är. Om du inte klarar av att eventuellt bli bemött på ett sådant sätt eller om det gör att du fruktar för ditt välmående, håll dig då borta från sociala medier. Det är inte så jävla svårt. Sociala medier som twitter, facebook, instagram, forum mm är inte hela livet. Folk lägger alldeles för mycket vikt på sån skit.
Ta bort skit som inte passar in i ditt liv så kommer livet vara glatt och bra.
Tack och hej.