Citat:
Ursprungligen postat av
lovesnare
Jag var idag på Mediamarkt och köpte en Macbook Pro 15" värd drygt 28 000 kronor. Tyvärr hade de inga helt ouppackade exemplar i butiken, utan erbjöd mig en returnerad dator, där jag fick 1000 kronor i rabatt samt en datorväska och ett antivirusprogram(!). Utan öppet köp, och med tydlig information om att datorn endast varit såld i MAX 30 dagar, som deras returrätt är och att den är helt rensad från all eventuell data.
När jag kommer hem och packar upp datorn så ser jag att sladden är ouppackad och tänker för mig själv att det var bra att datorn inte använts så pass att den behövts laddas.
När jag sedan sätter på datorn upptäcker jag att batteriet är 0%, och att den ber mig att logga in som användare "Kiosk". Jag förstår ju att det måste vara butikens användare- eller att de inte har blåst datorn som utlovat.
Därtill hör att jag googlat Mediamarkt och "Kiosk" för att se om mina misstankar om att det kan röra sig om ett demo- eller visningsex från butiken stämmer, och kommit över flera artiklar om kiosker i butikerna.
Är det möjligen någon här som jobbat på Mediamarkt och vet om man använder det användarnamnet, eller vad det kan röra sig om för misstag? Tänker framförallt på batteriförbrukning om datorn stått inkopplad länge i butik.
Eller är det nån med bra tips om hur jag kan gå tillväga när jag kräver att få tala med butikschefen imorgon?
Kolla upp hur många laddcyklar den haft
Click the in top left corner of your Mac.
Select About This Mac, then System Report…
On the left sidebar, click Power.
You'll find your battery cycle count under Health Information:
Jag hade dock gått rakt tillbaka med den.