2019-11-30, 21:42
Medlem
En önskedröm vore ju att någon släpper lös 2000 renar på Essingeleden, och låter sörlandsmänniskorna bekanta sig med samernas husdjurskultur.

Gissningsvis, blev det snabba lagändringar och helt plötsligt skulle samerna omfattas av samma djurägaransvar som alla andra människor i det här avlånga landet.

Med tanke på att bilförarna i södra sverige blir stående vid ett snödjup på 5cm och det blir krigsrubriker i kvällstidningarna.. så skulle nog hela södra Sverige köra i diket om ni hade några hundra renar på vägen..
Citera
2019-11-30, 22:08
Medlem
godboys avatar
Har nu ögnat tråden och fan vad korkad folk är, i båda lägren!

Visst, jag har själv kört en hel del i Norrland, och man får försöka passera försiktigt. Man vill ju inte ha skador i onödan på bilen. Ej heller köra ihjäl en ren i onödan. Dock kan man behöva driva på lite innan de flyttar sig, det är ju lättare för dem att gå på en plogad väg än i djup snö.

Men renar förekommer löst i fler länder vilket ointelligent folk inte verkar begripa, i alla fall förekommer de löst i Norge, Sverige, Finland och Ryssland. Har sett ren på vägar i alla dessa länder (inkl Ryssland)

Vidare så förekommer lös tamboskap även i England/Skottland/Irland och man får INTE framföra fordon vårdslöst och åsamka skada där heller. Har varit riktigt nära att klippa får flera ggr i Skottland, och ren här i Norden.

Tycka vad man vill om det chauffören gjorde, onödigt var det, och det dummaste var att lägga ut det på Youtube. Men med han verkar ju inte vara den smartaste med tanke på att han är känd av rättvisan sen tidigare.
Citera
2019-11-30, 22:23
Medlem
megacoolmans avatar
Ja, vilket jävla pucko!
Han är i samma klass som spanjoren som dumpade ett kylskåp i en ravin och postade filmen på nätet, vilket resulterade i böter på 45000 Euro.
Citera
2019-11-30, 23:18
Medlem
Nu får ni fan lugna ner er! Faktiskt så förstår jag killen. Kan tänka mig att dessa förbannade renar sinkar chaufförerna titt som tätt! Har själv varit med om att renjävlarna står mitt på E4:an och suger renballe i en halvtimme utan att flytta på sig trots att man tutar. Lägg därtill en åkare som har en tidtabell att hålla.
Tagga ner för fan! Hur tror ni att lapparna behandlar renar? Dom driver dom ju till vansinne med sina skotrar och fyrhjulingar! Har sett det själv!
Grabben hade varit välkommen vilken dag som helst hemma hos mig! Han visar ju att han har humor dessutom!
Citera
2019-11-30, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
hade gratis renkött förr när jag bodde där uppe , stor strålkastare o bössa , dom står helt still,
kunde inte missa, dock något förbannade samer.

Ja, det går åt en o annan...dumt folk i tråden.
Stannar man en långtradare på snö i uppförsbacke är risken stor att man sitter fast🤔
Citera
2019-12-01, 00:45
Medlem
Kobenhavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Ja, vilket jävla pucko!
Han är i samma klass som spanjoren som dumpade ett kylskåp i en ravin och postade filmen på nätet, vilket resulterade i böter på 45000 Euro.

Till er som inte har sett: https://www.youtube.com/watch?v=QxzQK-bkd2g
Citera
2019-12-01, 07:48
Medlem
Renar på vägen är ett elände om det är plogvallar. De springer ju bara längs med vägen, de vill inte in i drivorna. Man måste ju gasa på så det inser att de inte tror de kan hålla undan. Att filma dom var dumt, lägga ut det var dummare. Man måste ta med i beräkningen korkade opinioners reaktion.
Citera
2019-12-01, 09:00
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjadertupp13
1) Jag tycket inte man ska skjuta samer.
2) Renarna "vandrar" inte från fjällen till kusten, de blir skjutsade i långtradare.
3) Renarna utfodras av samerna, efter att ha transporterats. Jag har foto o film på det.
4) En renhjord flyttar inte på sig, om du inte är påstridig. Jag har filmer på hur jag själv kryssar genom gjorda på flera hundra renar som spärrar av en halv kilometer väg.

Välkommen till Norrland. Ni har tyvärr ingen aning om vad ni pratar om.
Har aldrig påstått att renar inte stödutfodras eller ibland flyttas med lastbil utan bara att dessa djur behöver större ytor än vad som är praktiskt att hängna in så därför tillåts dessa djur att ströva fritt till skillnad mot kör och grisar.

Nu handlade tråden inte om huruvida rennäringen (som ekonomisk & kulturell tradition) är rättfärdigat eller ej utom om en lasbilschaufför som betett sig som en idiot...
Citera
2019-12-01, 10:03
Medlem
Krocketklubbas avatar
Finns en bra lösning, montera plog på bilen. Renjävlarna slickar salt på vägarna och det orsakar trafikolyckor dagligen. Det är ingenting som du som köar på Essingeleden kommer förstå, det vet jag.

Personligen så tycker jag att både lappar och renar ska hägnas in.
Citera
2019-12-01, 10:13
Medlem
Det chauffören sysslar med är rent djurplågeri, han hetsar ju panikslagna renar. En del av dem halkar ju när de springer framför lastbilen. Min enda kommentar om chauffören är att han är en jubelidiot.
Om man sedan är förbannad på Samerna, så får man ta diskussionen med dem och inte låta ilskan gå ut över djuren.
Citera
2019-12-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Har aldrig påstått att renar inte stödutfodras eller ibland flyttas med lastbil utan bara att dessa djur behöver större ytor än vad som är praktiskt att hängna in så därför tillåts dessa djur att ströva fritt till skillnad mot kör och grisar.
[/spoiler]

Även om du vill undvika det uppenbara, att renarna konsekvent transporteras i lastbil från fjällen till en kraftigt trafikerad miljö i kustlandet, där de dessutom utfodras vid vägarna..
Så kvarstår det faktumet. Jag ställer mig frågan, varför gör samerna det? Skulle jag gissa så beror det på att ersättningen för en trafikdödad ren, överstiger dess värde i andra sammanhang.

Det grabben gjorde fel, var att han lade ut filmen på nätet. Det var nämligen 100% förutsägbarhet på att en massa människor skulle börja yla i kränkt falsett över någonting de inte har koll på.. Så typiskt svenskt.
Citera
2019-12-01, 10:26
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det chauffören sysslar med är rent djurplågeri, han hetsar ju panikslagna renar. En del av dem halkar ju när de springer framför lastbilen. Min enda kommentar om chauffören är att han är en jubelidiot.
Om man sedan är förbannad på Samerna, så får man ta diskussionen med dem och inte låta ilskan gå ut över djuren.

Panikslagna renar springer inte rakt fram i lugn marschtakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in