2021-08-30, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
De verkar ju ha över 30 000 sek i lön för det mesta, varför en massa gnäll?

http://pedagog.stockholm.se/jobba-i-...kholms-skolor/

Sitter det med att arbetsmiljön är dåliga? Att de inte har samma status som ingenjörer eller jurist?

Förstår ibland inte gnället.
1. De flesta är anställda i offentlig sektor.
2. Staten och kommunen reglerar deras tillvaro.

Enda sättet att få förbättringar är att gnälla. Offentlig sektor kan fortsätta göra vilka stolligheter som helst hur länge som helst. Dom blir inte bortkonkurrerade eller går i kk.

--------------------------
Detta är dock ett övergående problem.
Nätbaserad utbildning kommer ta över mer och mer. Och färre och färre lärare behövs.

Offentlig sektor kommer kämpa emot. Den är konservativ. Och detta handlar om organisationens överlevnad.
Men Sverige kommer inte ensamt kunna stå emot det enorma förbilligande av undervisning som de profitjagande kapitalisterna med bankkonton utomlands har ordnat.

I slutändan kommer de bästa pedagogerna i världen vara de som producerar utbildningsmatriel. Och som används av miljoner elever. Till låg produktionskostnad per elev.
Citera
2021-08-30, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Just det..varför lyckas dom så bra??? nått är fel på den svenska skolan men det får du aldrig en lärare att erkänna..

Svenska skolan har en hel del problem, men vad gäller just skillnaden i hur lärare bemöts av eleverna ligger nog skillnaden i samhället i stort, istället för i skolan: i en del kulturer värderas lärare högt, och de elever som inte beter sig på ett acceptabelt sätt mot läraren kommer att straffas hårt. Inte nödvändigtvis av skolan/läraren, men av tex andra elever och elevens föräldrar.
Citera
2021-08-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jo absolut är det fel på den svenska skolan, hela det svenska systemet. Däremot är det inte fel på varenda enskild lärare som arbetar i skolan.

Varenda manlig svensk lärare saknar mycket testosteron och pratar som Björn Kjellman och ser ut som Ankan.
Citera
2021-08-30, 23:25
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Varenda manlig svensk lärare saknar mycket testosteron och pratar som Björn Kjellman och ser ut som Ankan.

Du har fortfarande inte beskrivit hur en av dina perfekta lärare är, vet du inte själv kanske?

Män är män om de har en kuk, oavsett vilken ton de har på rösten.
Citera
2021-11-15, 12:45
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Du måste vara en sån där jobbig person som raljerar mycket över sånt du inte har en aning om. Nåväl det finns folk till allt.

Jag har några frågor till dig.

Har du själv arbetat som lärare under en veckas tid? Alltså-haft lektioner från kl.8-14 med klasser om 29 elever, där alla drar och sliter i dig samtidigt? Där den ena vill ha svåra utmaningar och den andra behöver hjälp med att räkna ut vad du ska betala om du köper fyra glassar som kostar 15 kr st, och den tredje behöver hjälp för att kunna skriva en text då den har dyslexi?
Den femte och sjätte har ADHD och sitter inte stilla, kan komma
Inte heller koncentrera sig, och stör undervisningen.

När du haft ovanstående under 6 timmar dagligen, är det inte bara att "planera under en timme" mellan kl.14-15. Lärare är inga robotar, hjärnan besitter en viss kapacitet och är den konstant överbelastad tar den slut.

Och, om du tror att det enda lärare ska göra med sin tid är att planera lektioner har du naturligtvis helt fel. Tiden äts upp av obligatoriska konferenser, läxhjälp, möten med föräldrar, maila till föräldrar, prata med elever som har det svårt, städa undan i klassrummet, m. m.
Det är alltså tusen saker som ska göras med den tid som finns. Lärarnas arbetstid är kraftigt överbelastad från början till slut, därför havererar också saker och den ting. Och att det är rörigt i skolorna och att resultaten är dåliga, det har att göra med hur svenska skolan organiseras uppifrån. Eleverna får inte den vuxenhjälp de behöver.

Med detta sagt, vill jag också påpeka att du verkar vara en skitunge som behöver se dig om lite mer i verkligheten innan du uttalar dig nästa gång.

Citat:
Oj gösses, självinsikten här lyser på mils avstånd märker man.
Om du undrar varför du bemöts otrevligt kanske du ska be någon annan att läsa igenom dina inlägg här, och förklara för dig varför du besvaras som du gör.

Ingen gillar en besserwisser som uttalar sig om sådant den inte har en aning om. När 90% av uttalanden är felaktiga blir det hela ännu värre. Du framstår som en sådan och behöver lära dig vad ödmjukhet innebär.
Jag tycker det är du som är otrevlig och besserwisser faktiskt. Dessutom har ju du redan läst igenom mina inlägg och sagt vad du tycker om det jag skriver. Så jag tror jag hoppar över det där att be någon annan.

Mina uttalade är inte felaktiga, utan faktastyrda, medan dina uttalande är känslostormar.

De flesta yrken i dag har en stressig situation. Det är inte bara lärare som inte hinner kissa eller fika. Eller har en väldigt splittrad arbetstid och måste bemöta väldigt många människor med väldigt olika frågor eller behov.

Vad jag upplever är att lärare är gnälliga. Många har aldrig varit utanför skolans värld och vet inte hur det är inom väldigt många branscher. Vidare har lärare va 50% av sin arbetstid avsatt till just allt det där andra som inte är undervisning. Vilken yrkesgrupp har det?

Lärare har oxå bara 35 timmars arbetsplats förlagd arbetstid. Sedan har de 10 timmars förtroende tid. Denna förtroende tid är inget de behöver redovisa vad de gör på.
Citera
2021-11-15, 13:57
Medlem
Sedan kan det ju vara jävligt bra för skolverket och lärare att ge fan att sparka kompetenta lärare som råkade gilla SD på facebook.

Har hellre en Johan, 39-år som är SD:are men ser till att alla elever lär sig än Miljöpartist-Nils som förmedlar skit och gör att ingen lär sig.

Då kanske ni är värda mer lön eller hur?
Citera
2021-11-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Vidare har lärare va 50% av sin arbetstid avsatt till just allt det där andra som inte är undervisning.

Detta är i sig inte ett problem. Problemet är att politikerna (främst i riksdagen) har bestämt att dessa "överblivna" 50% av arbetstiden skall räcka till allt mer. Det räcker inte med att lärarna skall planera kommande lektioner, de skall också rätta läxor, skriva och rätta prov, föra journal över varje enskild elevs prestationer (det kan behövas om det blir diskussioner om varför någon elev fick betyget denne fick), skriva en individuell läroplan för varje enskild elev, vara mentor för minst en klass (men gärna två), delta i diverse konferenser med resten av arbetslaget, prata med föräldrar och så vidare.

Mycket av detta har tillkommit de senaste 5-20 åren, utan att arbetstiden har förlängts för att tillåta ett vettigt utförande av arbetsupppgifterna.
Citera
2021-11-21, 13:23
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tycker det är du som är otrevlig och besserwisser faktiskt. Dessutom har ju du redan läst igenom mina inlägg och sagt vad du tycker om det jag skriver. Så jag tror jag hoppar över det där att be någon annan.

Mina uttalade är inte felaktiga, utan faktastyrda, medan dina uttalande är känslostormar.

De flesta yrken i dag har en stressig situation. Det är inte bara lärare som inte hinner kissa eller fika. Eller har en väldigt splittrad arbetstid och måste bemöta väldigt många människor med väldigt olika frågor eller behov.

Vad jag upplever är att lärare är gnälliga. Många har aldrig varit utanför skolans värld och vet inte hur det är inom väldigt många branscher. Vidare har lärare va 50% av sin arbetstid avsatt till just allt det där andra som inte är undervisning. Vilken yrkesgrupp har det?

Lärare har oxå bara 35 timmars arbetsplats förlagd arbetstid. Sedan har de 10 timmars förtroende tid. Denna förtroende tid är inget de behöver redovisa vad de gör på.

Okej, då säger vi så, du som vet allt om allt.

Förressten, sällsynt korkat uttalande det där om 50% av tiden till annat än undervisning..."vilket yrke har det? ". Det handlar ju helt och hållet om vad för yrke man har och vad som ingår i uppgifterna, Einstein
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in