2019-12-18, 19:30
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur har det sett ut genom decennierna när det gäller brist på fängelseplatser, häktesplatser och
förvarsplatser?

Var de värre förr har nog Sverige trots allt blivit tryggare - men man måste även ta hänsyn till
att det är många som tidigare skulle ha blivit häktade som inte blivit det idag resp har inte släppts ut lika tidigt som idag.

Hur var det med Home Invasions med folk hemma - resp medtagningar/människorov förr mot idag.

Verkar ha ökat utav bara helvete

ANKDAMMEN SYNES HA BLIVIT FAAN SÅ MYCKET OTRYGGARE
Kanske det har blivet hårdare att vara kriminell och att det avspeglar sig i samhällets rädsla.
Hur mycket mera home Invasions och medtagningar/ människorov det är idag kontra förr har jag ingen aning om.

Men risken att bli utsatt för oprovocerat våld, överfallsvåldtäkt eller bli mördad av någon du inte känner har inte ökar.
Citera
2019-12-19, 04:00
Medlem
Scholdpaddas avatar
Jag tycker att hela Sverige är ganska tryggt och bra land.

Upplevd känsla av trygghet handlar oftast om hur människor mår rent psykiskt och inte om vart de lever. Det handlar alltså i grunden om ekonomi och andra socio-ekonomiska faktorer som påverkar utgången av upplevd trygghet. Människor som saknar bra utbildning och god ekonomi löper större risk att hamna i utanförskap och därav uppleva en känsla av exkludering vilket påverkar individens världsbild negativt givetvis. I så fall spelar det inte någon roll ifall individen ifråga lever i Limhamn eller Rosengård eller Falsterbo. Lever du i utanförskap känner du dig hopplös och hatar allt och alla som är annorlunda. Detta är ren mänsklig psykologi. Vår tids största utmaning är psykiska ohälsan som oftast är resultat av socio-ekonomiska faktorer så som fattigdom , dålig utbildning, klassklyftor, utanförskap och en personlig upplevt känsla av exkludering.

Jag lever i Malmö, jag känner mig lika trygg på Seved/Rosengård som i Limhamn eller Staffanstorp/Dalby/Falsterbo/Höllviken. Faktum är att de flesta människor är trevliga överallt så länge man själv beter sig trevligt mot andra.
Citera
2019-12-19, 09:12
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
För troll är ju kända för att alltid skriva långa inlägg, där de resonerar kring hur och varför.
De är ju däremot inte kända för att fokusera på den detalj och vända det emot.
Som du gjorde med ordet naiv nu tillexempel. Du höll med om att brottsligheten i Sverige idag, skulle skilja sig från den som var för 50 år sedan, även utan den invandring vi har haft.
Men i nästa mening kallar du mig naiv.

Du trollar just nu.

Samhället är dynamiskt, i konstant förändring. Det inser alla. Att inte inse att massinvandring av unga män från dysfunktionella stenålderssamhällen med tveksam kvinnosyn leder till stora problem, både ekonomiskt och socialt är naivt, ja.

Men du kanske resonerar som Löfvén? Dvs att alla brott som begås av MENA-människor i utanförskapsområdena idag skulle ha begåtts även utan invandring, men då av etniska svenskar i samma socialklass. Men att resonera så är inte bara naivt, det är sinnessjukt.
Citera
2019-12-20, 07:14
Medlem
thebandit777s avatar
Intressant artikel angående trådens topic (trygghet, anmälningsbenägenhet etc.).

https://sverigesradio.se/sida/artike...0aqnoZFupsAKD4

""Sanna" och hennes 7-åriga dotter trakasserades av ett gäng på ett trettiotal killar utanför videobutiken vid Hoglands park i centrala Karlskrona.
Klockan var runt 17 på kvällen. Sanna, som egentligen heter något annat stod med sin sjuåriga dotter och väntade på skjuts hem utanför videobutiken Hemmakväll i Karlskrona.

Dottern ville bli fotograferad och Sanna knäppte ett kort med sin mobil. Då stegade ett gäng på 25-30 killar och ville veta om Sanna filmat eller tagit kort på dem.
– En kille kommer fram till mig jättenära och frågar om jag tyckte att han var kriminell. Nej, svarade jag, jag vet inte ens vem du är. Då kallar de mig jävla svenne, berättar "Sanna".

Inne på videobutiken arbetar Sebastian som berättar att ett stort gäng samlas dagligen inne och utanför butiken.
– Vi är utsatta för en hel del snatterier. Det kan jag inte sitta och ljuga. om, säger Sebastian.

Han menar att snatterierna sker så frekvent att personalen inte har tid att anmäla varje gång. Inte heller "Sanna" gjorde någon anmälan till polisen.

Men kommunpolis Alexander Vujovic vädjar till alla som drabbas av brott i och runt Hoglands park att göra en polisanmälan. Detta för att motivera åtgärder såsom kameraövervakning, trygghetsvandringar och ökad närvaro av ordningsvakter och polis.
– Men då krävs det som sagt att vi får in inrapporteringar så vi kan se att det är motiverat att vi lägger de resurserna och tiden på platsen, säger Alexander Vujovic."

"Sannas" inlägg på Facebook:
https://www.facebook.com/sandra.dahl...56794697618479
Citera
2019-12-20, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scholdpadda
Jag tycker att hela Sverige är ganska tryggt och bra land.

Upplevd känsla av trygghet handlar oftast om hur människor mår rent psykiskt och inte om vart de lever. Det handlar alltså i grunden om ekonomi och andra socio-ekonomiska faktorer som påverkar utgången av upplevd trygghet. Människor som saknar bra utbildning och god ekonomi löper större risk att hamna i utanförskap och därav uppleva en känsla av exkludering vilket påverkar individens världsbild negativt givetvis. I så fall spelar det inte någon roll ifall individen ifråga lever i Limhamn eller Rosengård eller Falsterbo. Lever du i utanförskap känner du dig hopplös och hatar allt och alla som är annorlunda. Detta är ren mänsklig psykologi. Vår tids största utmaning är psykiska ohälsan som oftast är resultat av socio-ekonomiska faktorer så som fattigdom , dålig utbildning, klassklyftor, utanförskap och en personlig upplevt känsla av exkludering.

Jag lever i Malmö, jag känner mig lika trygg på Seved/Rosengård som i Limhamn eller Staffanstorp/Dalby/Falsterbo/Höllviken. Faktum är att de flesta människor är trevliga överallt så länge man själv beter sig trevligt mot andra.

Det är helt ointressant vad du tycker. Det intressanta är statistik. Hur mycket brottslighet har till exempel Malmö jämfört med andra städer i världen? Sen om du känner dig trygg i alla fall det är ju bara något som sitter i ditt huvud. Det finns säkert många andra som inte upplever det som du. Framför allt föräldrar kanske som oroar sig för sina barn. Att polisen har satt in stora extra resurser i Malmö visar väl också att situationen inte är helt under kontroll.
Detta snack om att folk är trevliga är så meningslöst. Psykopater till exempel är kända för att verka trevliga på ett ytligt plan. De allra flesta människor beter sig trevligt om du träffar dem på gatan. Men det behöver inte betyda att de verkligen är trevliga, och det behövs inte så många otrevliga människor för att förstöra för väldigt många.
Citera
2021-11-15, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
BRÅ:s statistik visar att Sverige är ett tryggt land, att brottsligheten minskat.
Den som lever ett Svenssonliv löper en minimal risk för att bli rånad, misshandlad eller mördad.
Men jag upplever att det är bland det mest provokativa man kan säga. Folk blir skogstokiga. De drar upp exempel på exempel. Att exemplen ur statistisk mening saknar relevans är helt omöjligt att förstå.
Magnus Betnér säger att han aldrig fått så mycket hat och så många dödshot som när han redovisade BRÅ statistiken.
Hur kan det faktumet att sverige är ett väldigt tryggt land vara så provokativt för många?

Dessa jönssar var säkert berusade när de gjorde rapporten

Eller
”den mantel nach dem winde hängen” , för stryka många blinda politiker medhårs.
Citera
2021-11-15, 12:49
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
Dessa jönssar var säkert berusade när de gjorde rapporten

Eller
”den mantel nach dem winde hängen” , för stryka många blinda politiker medhårs.
Eller så har du svårt att ta in fakta.

Samt vill att det ska vara farligt i Sverige för att du själv är rädd. Då känns det ju bättre att det är farligt på riktigt än att din känsla är ogrundad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in