• 1
  • 2
2019-12-18, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Ja det sker nog snart.

Då kanske man också kan lösa problemet med aphjärnor i en del människokroppar.
En del??? Vilka är de stackare som inte har en aphjärna, menar du?
Citera
2019-12-18, 19:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag håller med i stort, men jag tror att du kanske överdriver problemen med sinneskompatibilitet. När man är vuxen är det nog kört och därmed mycket svårt att låta andra delar av hjärnan tolka syn o.dyl, men även i den bästa av sci-fi-världar skulle man nog förutsätta att dylika "experiment" som tråden handlar om, utfördes på foster. Då är möjligheterna mycket större och det verkar som helt andra delar av en däggdjurshjärna i princip skulle kunna tolka syn eller hörsel. Det har mig veterligen gjorts omkopplingsförsök mellan synbark och temporallobar på iller som "gått bra", djuret lär sig undvika hinder och verkar se propert.

Jag skulle dock gissa att om man skulle göra ett dylikt experiment så skulle man koppla rätt del till rätt ställe, till en början. Sedan skulle man låta hjärnans plasticitet få arbeta för att i möjligaste mån expandera t.ex. luktlob. Intressant i sammanhanget är att tidigt inlärande och expertkunnande verkar effektivisera, snarare än utöka områden i hjärnan. Att ett område tränger in i ett annat verkar vara vanligare för att kompensera en skada, än för inlärning. När det kommer till språkområden, jag minns inte om det är Brocas eller Wernickes area vi talar om nu, men så verkar modersmålet ta mindre plats än andra- eller tredjespråket, speciellt om man lärt sig de senare i livet. Talar man flera språk flytande sedan barndomen så brukar det inte kunna upplösas några gränser mellan dessa enligt skador och avbildningstekniker.

Möjligt således att vår "patetiska" luktlob duger för en hundnos. Den är väl också bara patetisk jämfört med resten av vår hjärna, inte milliliter för milliliter jämfört med en hunds (osäker här, märk väl!).

Men, då en människohjärna kommer med mänskliga drifter och färdigheter så kanske en en sådan hjärna i en hund ändå inte skulle använda lukten som en sådan. Vår förmåga att lukta sig till kön, sexuell mognad, hälsostatus och humör är ju väldigt tendentiös och osäker och föremål för en del dålig vetenskap, men om vi kopplar in oss till en hundhjärna så får vi väl förutsätta att vi också kopplar in oss till Jacobsons organ (vomeronasala organet), ett organ som förvisso människor också har, men man har inte hittat några nerver som går därifrån och det anses icke-funktionellt hos oss. Möjligt skulle det räcka för att väcka intresse i en människohjärna att lukta hundar i röven...

När det gäller storleken så tror jag inte det är något problem. Tänk på att vi talar om något som är höggradigt sci-fi och som inte lär finnas på möjligheternas gräns på ett bra tag. Skulle vi ha den tekniken, så kan vi väl utgå ifrån att vi också skulle ha tekniken att genom titan och grafting o.dyl, skapa en "bulb" på djurskallen ifråga för att få plats med människohjärnan. Om inte, får vi väl testa på djur med samma eller större kranialkapacitet som elefanter (2+ liter) eller valar (1,8-8 liter).

Intressanta tankar!

Jag utgick från en "färdig" människohjärnas förmåga att kunna processa sinnesintrycken från en hund (dessutom utan hjälp från hundhjärnan, för så fattade jag frågeställningen). Men visst är det sant att hjärnan är plastisk och det är ju intressant att se hur framför allt människor som tidigt berövats ett sinne kan kompensera för det. T ex hur vissa blinda kan navigera i ett rum med olika hinder uppställda utan att gå in i något genom att de "hör" och "känner" var hindren befinner sig utan att nudda vid dem. Jag vet inte hur mycket vi förstår om hur det går till, men i grunden handlar det väl om att dessa sinnen till viss del använder den i stora stycken annars inaktiva synbarken också förutom de delar som står dem till buds i vanliga fall och att hjärnan helt enkelt kan använda mer av sin totala kapacitet till att processa stimuli från dessa sinnen och bygga neurala nätverk kring när den inte behöver processa en massa sinnesintryck.

Utifrån det kan man ju tycka att även utan hundhjärnan som hjälp så borde en människohjärna som från början fick arbeta med hundsinnesorgan istället för dito mänskliga skulle bli bättre på att hantera luktinformation (men kanske sämre på syn än en normal människas)

Vad det är för värld där såna experiment skulle utföras är väl däremot en helt annan fråga...
Citera
2019-12-18, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Iom 5G,AI, Kvantdatorer och machine learning är vi väl inte
sååå långt ifrån detta?
Eller tror ni ändå inte att det kommer bli möjligt?

Tänk upplevelsen av att vara i en hund eller katts kropp, eller varför inte
en fågel eller fisk?

Kommer inte att ske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in