Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-12-16, 08:29
  #13
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Butiker brukar inte vilja ta returer på grejer du använt när du kör. Du får testa prylar hemma men inte använda dem på hojen.

Har aldrig haft problem när jag provkört cykel, man kan låna allt utom hjälm.
Citera
2019-12-16, 09:27
  #14
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Har aldrig haft problem när jag provkört cykel, man kan låna allt utom hjälm.

Ja man kan låna det som finns för utlåning, men det är sällan de sakerna man själv vill köpa.
Citera
2019-12-16, 09:31
  #15
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Ja man kan låna det som finns för utlåning, men det är sällan de sakerna man själv vill köpa.

Ja då har du nog haft otur. Gå till andra cykel försäljare.
Citera
2019-12-18, 05:25
  #16
Medlem
josmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Hej allihopa!

Nu har jag bestämt mig för att ta MC-kort eftersom jag nu har ett fast jobb och har ekonomin samt tiden till det. Jag har däremot en del frågor som jag skulle vilja ha svar på.

Bakgrund: Tös på 25 år, 163 cm lång och väger 54 kg. Har haft B-körkort sedan 18 år och har kört moped från att jag var 15 tills jag tog mitt B-körkort. Har haft egen bil från det att jag var 19 år. För en del år sedan började jag övningsköra motorcykel hemma och lärde mig växla och köra mellan koner.

Frågor:
- Vad har ni för förslag om vad jag borde köpa som första motorcykel? Gärna konkreta förslag på olika modeller som passar en hyfsat kort tjej.
- Vad ska man tänka på när man köper en egen motorcykel? Exempelvis miltal inom en acceptabel nivå. Jag vet ju vad man ska kolla på när man köper en bil, är det samma sunda förnuft när man köper en hoj?
- Hur mycket utrustning behöver man när man övningskör på körskolan och hemma i början? Hjälm och handskar fattar jag själv att jag behöver. Vad ska man ha för jacka, byxor och skor? Vad rekommenderar ni för märke och modeller?

Tack på förhand!


Du har fått många bra tips men....

Köp en hoj med ABS och komplett utrustning.
Skit I konor.
Se till att du når ner.
Se till att du kan öva på rätt saker regelbundet.
Skapa tid.
GÖR EN PLAN.
För/gör en budget
Bestäm vilken väg du ska ta.
Privat uppkörning eller skola.
Lär inte in på "fel" sätt tex på krypet.
Ta reda på kraven. Kanske inte här på FB utan ex på trafikverket....
Övar du på en skola rekommenderar jag en egen hjälm och handskar.

Den bästa utrustning är den du kan tänka dig att använda varje dag när du ska åka hoj oavsett resa.
Helst anpassad för underlaget du kör på.
Glöm vad ovanstående skrev om inspektören och materialval.
Se till att det är heltäckande och godkänt.
Inom mckläder får du oftast vad du betalar för.
Snåla inte med hjälmen.

Skydd, ABS och självinsikt är den bästa livförsäkringen.

Skriver med tanke på uppkörning:
Modell beror på peng. Det bästa du kan köpa idag om du har runt 40-50 skulle jag säga är en Mt07. Du kommer kunna köra den och sälja den för ungefär samma peng.
Runt 30-35 en xj6 eller er6.
Skit I Suzuki och BMW. Honda hornet är något ettrig och orolig samt oftast dyrare.
När du köper hoj tänk på att handlare sätter fantasipriser och vissa privata likaså. Stirra dig inte blind på milen utan mer på hur hojen har körts och servats och och och hur länge hen har haft den.
Börja kolla på blocket nu. Sämsta och dyraste månaden = MAJ.

Jag tror att du bör nå ner då din kroppsbyggnad spontant verkar slank = du kan gränsla och når ner. Har du tjocka lår eller korta ben kan du få problem.

Good luck.

Edit: läste ditt inlägg igen och blev orolig över din självinsikt. "Hur mycket utrustning behöver man när man övningskör på körskolan och hemma i början?"
Dra den några varv till....
__________________
Senast redigerad av josman 2019-12-18 kl. 05:33.
Citera
2019-12-18, 19:07
  #17
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av josman
Du har fått många bra tips men....

Köp en hoj med ABS och komplett utrustning.
Skit I konor.
Se till att du når ner.
Se till att du kan öva på rätt saker regelbundet.
Skapa tid.
GÖR EN PLAN.
För/gör en budget
Bestäm vilken väg du ska ta.
Privat uppkörning eller skola.
Lär inte in på "fel" sätt tex på krypet.
Ta reda på kraven. Kanske inte här på FB utan ex på trafikverket....
Övar du på en skola rekommenderar jag en egen hjälm och handskar.

Den bästa utrustning är den du kan tänka dig att använda varje dag när du ska åka hoj oavsett resa.
Helst anpassad för underlaget du kör på.
Glöm vad ovanstående skrev om inspektören och materialval.
Se till att det är heltäckande och godkänt.
Inom mckläder får du oftast vad du betalar för.
Snåla inte med hjälmen.

Skydd, ABS och självinsikt är den bästa livförsäkringen.

Skriver med tanke på uppkörning:
Modell beror på peng. Det bästa du kan köpa idag om du har runt 40-50 skulle jag säga är en Mt07. Du kommer kunna köra den och sälja den för ungefär samma peng.
Runt 30-35 en xj6 eller er6.
Skit I Suzuki och BMW. Honda hornet är något ettrig och orolig samt oftast dyrare.
När du köper hoj tänk på att handlare sätter fantasipriser och vissa privata likaså. Stirra dig inte blind på milen utan mer på hur hojen har körts och servats och och och hur länge hen har haft den.
Börja kolla på blocket nu. Sämsta och dyraste månaden = MAJ.

Jag tror att du bör nå ner då din kroppsbyggnad spontant verkar slank = du kan gränsla och når ner. Har du tjocka lår eller korta ben kan du få problem.

Good luck.

Edit: läste ditt inlägg igen och blev orolig över din självinsikt. "Hur mycket utrustning behöver man när man övningskör på körskolan och hemma i början?"
Dra den några varv till....
Tack för bra svar! Har kollat på en MT07 på Blocket som har gått som MC på körskola. Men spontant känner jag att jag ska besöka MC-butiker och se vilka hojar jag sitter bra på. Jag är väl ganska slank och liten i storleken. Har längre ben än överkropp så det bådar gott.

Det var inte riktigt så jag menade. Letade mer efter tips som ”börja med den här byxan och jackan istället för ett skinnställ från Alpine Star”. Jag har vält med min moped i 30 km/h och fyfan vad ont det gjorde. Jag vet om att det är farligt att köra hoj och hade tänkt skydda mig ordentligt ifall olyckan är framme. Var kanske lite dåligt formulerad fråga.
Citera
2019-12-19, 21:53
  #18
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Tack för bra svar! Har kollat på en MT07 på Blocket som har gått som MC på körskola. Men spontant känner jag att jag ska besöka MC-butiker och se vilka hojar jag sitter bra på. Jag är väl ganska slank och liten i storleken. Har längre ben än överkropp så det bådar gott.

Det var inte riktigt så jag menade. Letade mer efter tips som ”börja med den här byxan och jackan istället för ett skinnställ från Alpine Star”. Jag har vält med min moped i 30 km/h och fyfan vad ont det gjorde. Jag vet om att det är farligt att köra hoj och hade tänkt skydda mig ordentligt ifall olyckan är framme. Var kanske lite dåligt formulerad fråga.

Du kan ju kolla på instegsvarianter på textilställ från tillexempel Course eller liknande. Du kommer ändå samla på dig mängder med mc-kläder med tiden om du fastnar för det, så första prylarna behöver inte vara från de trendigaste märkena utan det är viktigare att de är stryktåliga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback