Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-18, 11:54
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
En evolutionär syn på krig bland historiker växte fram redan under 1800-talet. Den marxistisk-materialistiska analysen skiljer sig dock väsentligt genom att den betonar klass och inte folk i kampen om resurser. En analys som visade sig undermålig i WWII.


Okay, det är alltså folken som är de egentligt pådrivande i jakten på resurser, därmed att länderna skaffar sig imperier? och du menar att detta inte implicerar nationalism?

Tredje Riket och axelmakterna var f ö ärkenationalistiska, så jag har rätt igen.
Citera
2019-12-18, 12:29
  #98
Medlem
"Islam är den enda religion som förnekar Jesu gudomlighet." Va? Finns väl tusentals religioner som (om de vet om Jesus) skulle mena på att han inte är gudomlig, även judar hävdar ju att han just var icke-gudomlig (och därför inte var deras messias etc etc.
Citera
2019-12-18, 12:45
  #99
Medlem
undercover-racists avatar
Problemet med väst är att man vänt på allt upp och ner. Matriarkat istället för patriarkat, lögner tas som sanning, omoraliskt anses moraliskt, makt utgår från politikerna osv.
Citera
2019-12-18, 12:48
  #100
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Okay, det är alltså folken som är de egentligt pådrivande i jakten på resurser, därmed att länderna skaffar sig imperier? och du menar att detta inte implicerar nationalism?

Tredje Riket och axelmakterna var f ö ärkenationalistiska, så jag har rätt igen.

Kamp om resurser mellan folk, ja, det är vad som ytterst drivit krig och konflikter så länge människan existerat. Men det leder i sig inte med någon naturlag till imperier.

Nu var det ju WWI du uttalade dig om ursprungligen. Men visst var WWII mer av den gamla naturliga kampen om resurser mellan folk. Och såtillvida dog ju då också den materialistisk-marxistiska analysen.
Citera
2019-12-18, 12:51
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Kamp om resurser mellan folk, ja, det är vad som ytterst drivit krig och konflikter så länge människan existerat. Men det leder i sig inte med någon naturlag till imperier.

Nu var det ju WWI du uttalade dig om ursprungligen. Men visst var WWII mer av den gamla naturliga kampen om resurser mellan folk. Och såtillvida dog ju då också den materialistisk-marxistiska analysen.


Hur man än vänder sig så har man ändan bak, som det brukar heta. Nationalismen som bränsle, ideologi och orsak (en tung orsak, det fanns fler) låter sig inte divideras bort från något av världskrigen.

Och det visar också varför så många, efter två världskrig och ett antal fascistisk-nationalistiska diktaturer. absolut inte vill se en förnyad (och virilt aktivistisk) hurranationalism i framtiden - vilket var min ursprungliga pitch i den här tråden.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2019-12-18 kl. 13:00.
Citera
2019-12-18, 13:02
  #102
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hur man än vänder sig så har man ändan bak, som det brukar heta. Nationalismen som bränsle, ideologi och orsak (en tung orsak, det fanns fler) låter sig inte divideras bort från något av världskrigen.

Och det visar också varför så många, efter två världskrig och ett antal fascistisk-nationalistiska diktaturer. absolut inte vill se en förnyad hurranationalism i framtiden - vilket var min ursprungliga pitch i den här tråden.


Min invändning gällde WWI vilket jag var väldigt tydlig med. Men det borde oroa dig betydligt mer att den materialistisk-marxistiska analysen för länge sen fallerat. För det är ju den som ligger bakom även dagens globalistiska fredssträvanden.
Citera
2019-12-18, 13:06
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Min invändning gällde WWI vilket jag var väldigt tydlig med. Men det borde oroa dig betydligt mer att den materialistisk-marxistiska analysen för länge sen fallerat. För det är ju den som ligger bakom även dagens globalistiska fredssträvanden.

Jag var också tydlig redan från start med att jag inte såg nationalismen som den enda orsaken till någotdera av de båda världskrigen.
Citera
2019-12-18, 13:11
  #104
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag var också tydlig redan från start med att jag inte såg nationalismen som den enda orsaken till någotdera av de båda världskrigen.


Nja, du påstod faktiskt att nationalism var den huvudsakliga orsaken till WWI. Åtminstone var det så du formulerade dig ifall du går tillbaka i tråden. Sen har inte jag överhuvudtaget formulerat mig i termer av nationalism ifall du varit lite uppmärksam. Eftersom nationalism inte definieras entydigt. Därför har jag diskuterat i termer av evolution och etnocentrism.
Citera
2019-12-18, 16:05
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Nja, du påstod faktiskt att nationalism var den huvudsakliga orsaken till WWI. Åtminstone var det så du formulerade dig ifall du går tillbaka i tråden. Sen har inte jag överhuvudtaget formulerat mig i termer av nationalism ifall du varit lite uppmärksam. Eftersom nationalism inte definieras entydigt. Därför har jag diskuterat i termer av evolution och etnocentrism.


Nej, jag noterade förstås att du försöker slingra dig och undvika vissa ord, precis som folk som undviker att *öppet* börja snacka om "bankjudarnas makt" trots att det ganska uppenbart är vad de tänker på.
Citera
2019-12-18, 16:25
  #106
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, jag noterade förstås att du försöker slingra dig och undvika vissa ord, precis som folk som undviker att *öppet* börja snacka om "bankjudarnas makt" trots att det ganska uppenbart är vad de tänker på.


Nej, det har inget med det att göra utan det handlar om att det finns en jakobinsk nationalism och en etnocentrisk nationalism. Den senare är den ursprungliga evolutionärt betingade nationalismen. Och där uppstår också problemen när globala krafter försöker ersätta den med ett identitetslöst. världsmedborgarskap. Förutom att etnocentrismen är evolutionärt betingad så är den också den mest framgångsrika strategin även för en individ. Överlägsen de humanistiska och egoistiska strategier som vita européer lurats på.
Citera
2019-12-18, 16:42
  #107
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De är 100% koreaner. Varför detta evinnerliga tjat med att öka, öka, öka lite mera! Det gör ju inget gott i Afrika som exempel. Det är sjukt och sabbar upp allt. Man behöver inte öka. Det räcker med att vara ett folk sedan naturlig demografi.


Precis. Spelar ingen roll överhuvudtaget om exempelvis Sveriges befolkning varierar mellan 5 och 10 miljoner över tid, om befolkningen är homogen det vill säga.

Vissa perioder blir det överskott på äldre vilket belastar förstås. Men stora nyfödda årskullar belastar också. Så det går jämnt ut. Vettiga styrande kunde ju istället agera i förväg gällande sådant och binda resurser för att möta ändrad åldersdemografi.

Istället väljer de att skyffla in individer från andra kontinenter för att upprätthålla en befolkningstillväxt som ser ut att utarma landet.
Citera
2019-12-18, 17:10
  #108
Medlem
Teofrastuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hur man än vänder sig så har man ändan bak, som det brukar heta. Nationalismen som bränsle, ideologi och orsak (en tung orsak, det fanns fler) låter sig inte divideras bort från något av världskrigen.

Och det visar också varför så många, efter två världskrig och ett antal fascistisk-nationalistiska diktaturer. absolut inte vill se en förnyad (och virilt aktivistisk) hurranationalism i framtiden - vilket var min ursprungliga pitch i den här tråden.

(Visserligen krigade människorna mycket mer innan det fanns nationsgränser. Se Azar Gat, War in Human Civilization). Egentligen har kriget att göra med att vi fungerar som chimpanser. Tack vare våra överdimensionerade hjärnor har vår chimpansnatur kompletterats med moraliskt grupptryck, vilket gör att homo sapiens tar större krigiska risker än chimpanser. (Tänk bara på de brittiska och franska unga männen i slaget vid Somme, som steg upp ur skyttegravarna och vandrade rakt in i tyskarnas kulspruteeld.) Se på den här utmärkta debatten (Pinker, m.fl.):

Origins of Violence | YouTube
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback