Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-16, 15:58
  #1
Medlem
Gubbelisas avatar
Kör med win10 och har inte haft datorn igång på ett par år men nu har jag börjat använda den igen. Uppdaterat allt som man ska. Tar tid att skriva detta då datorn/win/ allting hänger sig. Det blir typ "sidan svarar inte" eller "windows svarar inte" när jag ska göra saker. Tex när jag skulle ändra ett namn på en mapp. Och nu när jag skriver den här tråden. Vad kan jag göra? snälla hjälp mig, börjar bli desperat
Citera
2019-12-16, 16:01
  #2
Medlem
Det enklaste är att du sparar undan allt du vill behålla externt (sticka eller molnet) och kör en återställning av datorn.
Citera
2019-12-16, 16:01
  #3
Avstängd
Jack-I-Frenulums avatar
Gör som med allt man får som är cpskadat, skicka iväg problemet till nån annan och försök igen.
Annars kanske du kan formatera om skiten?

Jackie F
Citera
2019-12-16, 16:27
  #4
Medlem
Gubbelisas avatar
Hur installerar jag om win? Hittar det inte.
Kommer allt försvinna? alltså alla saker på skrivbord och sånt om jag installerar om?
Citera
2019-12-16, 16:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Hur installerar jag om win? hittar det inte. kommer allt försvinna, alltså alla saker på skrivbord och sånt om jag installerar om?

Om du installerar om (fabriksåterställer) så försvinner allt du har på datorn. Den återställs till det läge där den var då du första gången packade upp den ur en kartong.

Så se till att du sparar allt på en extern enhet.

Sedan gör du följande:
1. Sökfältet nere i vänster hörn.
2. Skriv "återställ den här datorn".
3. Kom igång.
4. Följ stegen.

Kom ihåg att du ska göra en fullständig återställning och inte en partiell.
Citera
2019-12-16, 16:48
  #6
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Om du installerar om (fabriksåterställer) så försvinner allt du har på datorn. Den återställs till det läge där den var då du första gången packade upp den ur en kartong.

Så se till att du sparar allt på en extern enhet.

Sedan gör du följande:
1. Sökfältet nere i vänster hörn.
2. Skriv "återställ den här datorn".
3. Kom igång.
4. Följ stegen.

Kom ihåg att du ska göra en fullständig återställning och inte en partiell.

Ok. Försöker spara över allt från skrivbordet till en extern nu. Tar lite i taget.. har gått 7% på ca 5 min.. tar evigheter :/

Edit:

Har kollat nu hur mycket det är jag måste spara.. rör sig om uppåt 200 gb... det kommer ju ta flera dagar, om inte veckor med tanke på hur segt det går med bara det lilla som jag håller på med nu. Och det är kanske 15-20 gb, det som laddas just nu. Har gått snart en kvart och den är på 33 %.. vad kommer inte 200 gb ta då???? Vad ska jag göra
__________________
Senast redigerad av Gubbelisa 2019-12-16 kl. 16:57.
Citera
2019-12-16, 17:30
  #7
Medlem
Toalettborstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Ok. Försöker spara över allt från skrivbordet till en extern nu. Tar lite i taget.. har gått 7% på ca 5 min.. tar evigheter :/

Edit:

Har kollat nu hur mycket det är jag måste spara.. rör sig om uppåt 200 gb... det kommer ju ta flera dagar, om inte veckor med tanke på hur segt det går med bara det lilla som jag håller på med nu. Och det är kanske 15-20 gb, det som laddas just nu. Har gått snart en kvart och den är på 33 %.. vad kommer inte 200 gb ta då???? Vad ska jag göra
Du trollar va?

33% av 15GB, d.v.s. 5GB, på en kvart. 200GB tar alltså 10 timmar.

¿?VeT dU vAd Du SkA gÖrA nU?¿
Citera
2019-12-16, 17:51
  #8
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Du trollar va?

33% av 15GB, d.v.s. 5GB, på en kvart. 200GB tar alltså 10 timmar.

¿?VeT dU vAd Du SkA gÖrA nU?¿


Menade att det hade laddat till 33% på cirka en kvart. Eller kanske snarare 10 minuter. Tror det tog runt 30 minuter innan det blev klart.
Citera
2019-12-17, 18:51
  #9
Medlem
W.Irvings avatar
Rubrik "Hjälp min dator har blivit cp" -> "Dator med Windows 10 blivit långsam".

/Moderator
Citera
2019-12-18, 00:49
  #10
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Menade att det hade laddat till 33% på cirka en kvart. Eller kanske snarare 10 minuter. Tror det tog runt 30 minuter innan det blev klart.
Ja herre Nigeria vad långsamt!

Välkommen till externa diskar. De är segare än interna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback