Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Verkar oerhört smidigt
In med allt i papplådor, av med benen på bord och allt, skruva isär soffa och sen in med allt i en liten lastbil och sen tjoff iväg till nya stället.
Hitta några som tog 495 kr / h
Ponerar att det max tar 6 timmar om man flyttar inom 20-30 min körtid
antagligen 4 timmar max
Då blir det ju rätt billigt
Lät detta för billigt eller? Har jag missat något om extra körkostnad osv
Vad kostade det för er?
Ta fast pris! Det blir nästan alltid dyrare än man tänkt sig. Kolla upp flyttfirman ordentligt innan, typ 15 "utmärkta" recensioner räcker inte, för de är garanterat skrivna av "kosinerna"
Citat:
Ursprungligen postat av
diseledvin
du får nog vara glad om nån firma gör det för 3000kr
som sagt 495 kr timme per pers tror jag de menar
beror även på hur mycket grejor du har ,hur många trappor samt hur långt du ska flytta
själv funderar jag på flytt men väntar nog till jag får en större kvart i samma område
så tar jag bara pirran när jag ska flytta ock tack gud för att det är stor hiss i alla trappuppgångar
har tidigare flyttat från 4:de till 4:de våningen utan hiss ock så flyttstädning på det fy fan
Det kan/är slitigt att flytta. Men försök planera väl så blir det lättare. De få gånger vi har flyttat har vi städslat kompisar och det har gått kanonbra! Sen får man räkna med att något kanske går sönder, även med flyttgubbar, men allt som man är superrädd om det tar man hand om själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
GormDenGamle
Om jag hade varit dig, ta ett fast pris istället för timpris. Och läs recensioner.
Ja, fast pris är nog att föredra, samt kolla recensioner.
Citat:
Ursprungligen postat av
diseledvin
kan vara smart är nog lite av bondfångeri att skriva 495 kr /h hur manga flyttgubbar kommer 2 eller 3 x495 kr gissar att de tar det ganska lugnt då
frågar du om fast pris inkl 30 min/ 5 mils körning vill de nog ha minst 6000 kr om du har ett normalstort bohag
glöm inte att berätta hur det gick med flytten
Ja, känns som 3K är lite i underkant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kancerus
Jag har jobbat inom flytt när jag var yngre några år, några tips jag kan ge de som flyttar är följande.
Om ni vill ha en bra flytt, men ändå att den inte kostar för mycket är det absolut bästa att flytta lite saker själva först. Det man som flyttgubbe inte vill göra är att flytta känsliga stora saker som behöver extra "care", det tar både tid och kan enkelt bli skadat i en flytt.
Mina tips om du använder flyttfirma är följande.
* Ta alltid fast pris, annars kommer du känna dig lurad oavsett hur snabbt det går.
* Flytta lampor och småsaker själv(allt som inte går ner i en låda, dessa saker tar bara massa tid för flyttgubbarna och riskerar ofta att skadas)
* Gnäll inte på flyttgubbarna att de skall ta av skorna i den nya bostaden, det finns vissa som tar av sig men det är riskabelt ur flera synpunkter
* Om du inte vet hur man packar en låda, låt dem packa åt dig.
MYCKET bra råd, håller med helt! Packa ordentligt och använd RIKTIGA flyttlådor och inga jävla banankartonger från livsmedelsaffären.
Ta hand om allt som är spretigt själv, typ stora blommor och sånt.
Skor tar man INTE av och på, precis som du säger. Jag har hjälpt kompisar att flytta och det är aldrig några problem, men något jag aktar mig för är kompisars kompisar, har tidigare i livet hjälp sådana och det har blivit krångel mer än en gång. Har faktiskt en historia här:
Skulle just hjälpa en kompis kompis, som jag ändå visste var lite knepig. Hon skulle i alla fall flytta och vis av erfarenhet så sa jag att när jag kommer med lastbilen (körde tung bryggeribil på den tiden och har C kort och hade möjlighet att låna mot bränslekostnad) så ska allt vara packat och packat i riktiga stabila lådor.
Tog med mig min bästa kompis också då vi tyckte vi kunde göra en insats för mänskligheten. I alla fall när vi kom dit så hade precis ett par av hennes vänster-flum-polare kommit för att också bära. I alla fall så gick vi upp och INGENTING var packat!!! Inga lådor fanns heller, så jag sa: Ni har inte uppfyllt det jag sa till om (packat och klart), så vi bara fällde upp bakgavellyften och åkte! Jag blev så jävla förbannad!
Citat:
Ursprungligen postat av
Oddball
Flyttade från lägenhet på tredje våningen utan hiss i Stockholm till en villa i en mindre ort ca en timme från Stockholm. Använde mig av en av de större flyttfirmorna med mycket bra rykte om sig, de kom med 3 (svenska) gubbar och en stor lastbil som allt gick in i. Ingenting gick sönder, de packade in allt väldigt noga och de var även trevliga. Betalade 15.000:- och tyckte det var helt okej.
Skulle aldrig använda någon sån där skum skitfirma med flyttgubbar som inte ens talar svenska och där ordet "kvitto" är ett helt okänt begrepp. Jag vill inte gynna den sortens företag/människor.
Sant! Kolla upp ordentligt är det som gäller.