Citat:
Ursprungligen postat av
Lior
Ja, många argumenterade emot idén redan från början. Jag ville bara visa att det var en riktig idé som introducerades för något år sedan, men snabbt släpptes då de fick noll gehör. Samma idé har även lanserats riktat mot lesbiska kvinnor. Bland annat fanns det en subreddit för lesbiska kvinnor, där det visade sig att 70 % av moderatorerna var male-to-female "lesbiska" (alltså män som är attraherade till kvinnor, men som opererat sig och nu kallar sig lesbiska kvinnor). Det behövs kanske inte ens att säga att de bannlyste alla lesbiska kvinnor som överhuvudtaget nämnde att de inte ville dejta en transkvinna.
Den första artikeln, i konservativa the spectator, argumenterar mot den här idén.
BBC blogginlägget beskriver en incident i Big Brother där en person förklarar att hon inte attraheras av transkvinnor, inlägget tycks inte ta ställning. Men det hänvisar till en tweet som säger "if you have a sexual preference that discriminates against transgender men or transgender women, you are transphobic.
this is a fact."
Och har hela 2 likes och 3 retweets, och 328 svar (för de som inte är vana vid twitter så kan jag berätta att det här innebär att det inte finns något stort stöd).
Artikeln i the advocate är nyanserad, den utgår från en studie som hade gjorts där folk fick titta på profiler av personer och svara om de var attraherade av de, olika personer beskrevs ibland som trans- och ibland inte, med resultatet att fler var attraherade av de när de inte var trans. Så det är ju att rata någon specifikt för att de är trans och i någon mån är det transfobiskt. Jag gillar inte att definiera det så för det urvattnar begreppet, personen som skriver artikeln menar, så som jag förstår det, inte att det är något fel i det här, men att det är transfobi.
Citat:
Before we dive into why these numbers reflect some combination of ignorance and transphobia, I want to get one point out of the way first: this article is not to suggest in any way, shape, or form that people “owe” transgender people dating opportunities or sex.
Jag ger dig rätt när det gäller den artikeln, men ..
Artikeln i medium däremot, den är väl liknande men lite mer bestämd:
Citat:
Here’s the deal: it is not transphobic to decide that you don’t want to date a specific trans person based on your preferences in personality, hobbies, social beliefs, body type, etc. Consent is really cool, and believe me, no one wants to date you or fuck you, if you don’t want to date or fuck them. Trans people are not trying to force you to date us.
It is, however, deeply transphobic to decide that you never want to date any transgender person ever, and the choice to draw such a line is rooted in ignorance, fear, and disgust of trans people.
Den sista artikeln är ännu en i raden "titta på det här galna fenomenet" som bara säger att det är vanligt, utan att egentligen styrka detta. De visar ett gäng tweets som har mellan 1 och hela 12 likes.
Men det de säger är alltså att att rata en transperson specifikt för att de är trans, i det teoretiska läget där de annars hade varit attraherade av personen, är transfobiskt. Och jag förstår hur de menar, jag tycker bara att det inte är ett särskilt hjälpsamt resonemang. Det vore bättre att spara ordet för de situationer som är otvetydigt dåliga så att man kan kritisera transfobi.