För vissa är det en sexuell fetish ja, men för oss flesta är det inte det, utan vi gillar antropomorfiska djur, och många av oss är med i fandomen för den trevliga atmosfären och fester och konvents, och för all konst.
Och för mig personligen är det en husky, och inte katt.
För att vara OnTopic:
Mer intressen jag har, som jag lägger en del pengar på, är min hund och andra konvents runt Halland, Göteborg och Skåne samt Stockholm.
Intressant. Ska försöka kolla på dem med ett öppet sinne och se om det kan slå hål på mina fördomar och ändra mina förutfattade meningar.
Jag har en ganska dyr hobby inom antropomorfism, eller inom daglig tal: Furry fandom. T.ex om jag väljer att beställa konst av konstnärer/serietecknare vilket kan kosta allt ifrån 400 kr till ett par tusen kronor, eller om man åker på flertal konventioner, vilket kan kosta uppemot 7 000 - 10 000 kr/per gång, eller om jag väljer att köpa något till min dräkt, eller köper en helt ny dräkt vilket kan kosta uppemot 40 000 kr/st, det är en konst i sig bara det.
En annan hobby som jag älskar är resor, och har snart tänkt att resa till USA och träffa flera internetvänner som jag känt i flertalet år, likaså till Finland. Det kommer att gå på ca 80 000 kr tillsammans.
Det här var något nytt. Mycket intressant hobby att spendera pengar på. Anser du att det är den största utgiften i din privatekonomi?
Tack för allas engagemang. Mycket intressant sammanfattning att det mesta drar iväg åt mat. Maten är väldigt dyr i Sverige i jämförelse till andra samhällen.
Utöver nödvändigheter så går det mycket pengar till mina hobbybilar, har nog för många egentligen. Det kanske blir 2-3000 i snitt för bildelar/verktyg/garageprylar i månaden i snitt.
Dock pysslar jag och renoverar en bil i taget, och säljer den oftast när den är klar. Så en del av utgifterna får jag tillbaka.
Onödiga utgifter får jag nog räkna in onödigt mycket teknik (försöker ändå hålla igen), onödigt fin bil (köper ändå ca 3 år gamla när jag byter) och onödigt dyr/bra mat (skulle nog kunna minska med en tusenlapp eller två i månaden).
Senast redigerad av kramiz1 2020-01-06 kl. 01:26.
Det har varit olika genom livet. En lång period höll jag på med idrott men det kostade inte mig några pengar eftersom föräldrarna betalade.
Sen blev jag supporter och reste på enormt mycket matcher. Det kostade ju en slant och även att tacka nej till jobb på grund av att jag ville åka på bortamatch istället för att jobba.
Sen fotade jag en tid, det var billigt då enda utgiften jag hade var att köpa kameran och lite utrustning till den och sen var det klart. Blev aldrig en riktig prylnörd tack och lov. Sen passade jag på att fota på semesterresor och sålde även lite bilder.
En period var jag gamer och är det lite fortfarande. Men det är billigt, inköp av datorn som även används till vardags.
En riktigt dyr hobby var det här med att ta jägarexamen och köpa vapen och utrustning.
Hag tänkte bara ta examen för att ha nåt och göra och för att det kändes bra 'utifall' nåt skulle hända.
Men jag blev intresserad och köpte vapenskåp, vapen, kläder och annat och var en hel del på skjutbanan.
Jag har skrivit upp varenda krona relaterat till det och det har sett ut så här: 2018: 33 751:- 2019: 68 050:-
.. och då har jag inte köpt bil eller varit ledig från jobbet nåt..
2020 har jag inga dyrare inköp planerade gällande det där.
Apropå bil så kommer jag förmodligen köpa min första inom en månad. Ska bli intressant att se vad den kommer kosta. Men bilen är ingen hobby utan ett transportmedel i första hand.
En av mina hobbys är bland annat motorcyklar så jag lägger mest pengar på bränsle och det är ju SÅ billigt just nu
Det är inte skitroligt. Lägger en hel del blad på divese powertools, motordelar och (döm inte) 3D pussel.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!