2019-12-22, 13:42
Medlem
Il.Malizias avatar
Något man ser en hel del av ute i skärgården är stora vassområden som sträcker sig ut från stränderna.
Nog för att dessa ibland kan vara fina, men hade jag haft dem vid min tomt hade jag nog helst tagit bort dem för att få en fri strand.

Men sen såg jag det här området i Saltis och tänkte; hur är regelverket kring att muddra upp och göra ett vassområde till en del av en tomt?
Se länken jag bifogade; här ligger husen ganska tätt och tomterna är förhållandevis små. Hade jag ägt huset med den stora "vassudden" framför hade jag antingen velat ha bort den för att få en fri utsikt och möjlighet till en brygga/strand. Eller stöttat upp och torrlagt udden och fyllt med jord och skapat en udde och således utökat tomten.

Hur ser kommunerna och byggnadsnämnder generellt på sådant här? Får man rensa bort vass hur som helst? Och om detta anses vara en etablerad del av strandlinjen; får man göra den användbar och torrlägga/stötta upp?

https://kartor.eniro.se/m/ZQ2oX
Citera
2019-12-22, 14:27
Medlem
Fast det är ju inte alls säkert att husägaren äger vattenområdet där vassen växer. Det området kan ha en helt annan ägare.

Om man förändrar marknivån på sin tomt så brukar det krävas marklov från kommunen. Jag kan tänka mig att det krävs något liknande om man omvandlar våtmark till fast mark.

På den aktuella kartan ser det ut som om vissa fastighetsägare har annekterat marken närmast vattnet och fått den att se ut som om den tillhör deras egen tomt. Jag kan tänka mig att det är kommunen som äger marken närmast vattnet.
Senast redigerad av Sonny00 2019-12-22 kl. 14:31.
Citera
2019-12-22, 14:29
Medlem
Rör inte gäddans hem.

Man får inte kapa vass hur man vill i min kommun iallafall dom vill se hur "djurlivet" påverkas innan man röjer.
Citera
2019-12-22, 14:31
Medlem
Det är nog nästan omöjligt att få marklov för att ändra vattenmarker eller väldigt kostsamt. Folk gör nog lite förändringar i taget så märks det inte så mycket. Vi har ju t ex landhöjning i Sverige så inte så ovanligt att våtmark blir fast mark.
Citera
2019-12-22, 14:32
Medlem
I den karta du länkat till syns det att ingen av tomterna går ända ner till stranden. Även om det gjort det så krävs alltid/oftast strandskyddsdispens för att få utföra någon som helst åtgärd. Sådan dispens beslutas av länsstyrelsen.
Citera
2019-12-22, 16:40
Medlem
Nästan noll chans att torrlägga våtmarker. Dessa skyddas ofta som biotoper eller särskilda strandskydd.
Att dämma eller ändra nivåer är jäkla meck nu.

Nån idiot hade byggt en brygga och lagt sten för att stödja upp bryggan utan att söka tillstånd. Blev dyrt när grannen anmälde svartbygget och denne fick avlägsna bygget samt betala sanktionsavgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in