Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-14, 15:18
  #265
Medlem
Silverturks avatar
Du vet nog säkert vad som är farligt, men liksom många yngre är det lätt att bara inte tänka på riskerna hela tiden.

Även jag har varit lite dum tidigare. Förut så brukade jag fylla de tomma papphylsorna med flashmix först, sedan plugga igen änden, och sist av allt borra ett hål i sidan av hylsan för att föra in stubin. Som tur är blir det inte många gnistor av papp, men friktionen när borret stöter i andra väggen på hylsan med flashmix mellan utgör en väldig säkerhetsrisk. Nu gör jag istället andra pluggen av pap och smältlim, där stubinen då limmas dit samtidigt.

Vilket får mig att fråga, är det rent livsfarligt det jag gör? Smältlimpistolen är viserligen av en "svalare" variant, men ändå.
Citera
2008-11-14, 18:37
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Vilket får mig att fråga, är det rent livsfarligt det jag gör? Smältlimpistolen är viserligen av en "svalare" variant, men ändå.

Inget att oroa sig över limmet kmr inte upp i så hög värme att pulvret skulle smälla.
Citera
2008-11-14, 19:47
  #267
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyllan
Inget att oroa sig över limmet kmr inte upp i så hög värme att pulvret skulle smälla.

Det är inte bara risken för att limmet i lim pistolen blir för varmt som är faran. Jag har dock alltid papper i mellan och limmar aldrig direkt på BLP som en form av säkerhet. Det andra man ska alltid tänka på om man gör en större mängd BLP är vad som kan gå fel. Tänk alltid 2 gånger om du använder elektriska apparater. Jag har fått kortslutning i 2 lim pistoler jag haft. Varav en gång sköt pistolen ut en bit brinnande lim... Hade jag haft en större batch BLP så hade det kunna gå riktigt illa. Så när man handskas i överhuvud taget med BLP så ska man tänka 2 gånger. Det är inte så instabilt. Men OM något går fel så går det väldigt fel... Det är just det att de inte är förlåtande som är det farliga. 2g bra BLP kan lätt ta flera fingrar på din hand även om det är en pappers behållare. 2g BP ger dig lite brännsår och max något ärr.

// fieldleaf
Citera
2008-11-14, 21:24
  #268
Medlem
Silverturks avatar
Två gram bra BLP inneslutet, som man dessutom håller om, kan mycket väl dra med sig ett par fingrar. Har man väl sett en bra engrammare förstår man att de kan orsaka rätt bra skada.

Jag har därför kommit på en bra metod när jag ska göra ett tiotal småsmällare till nyår, där jag sätter fast engrammarna mellan två plankor med ett par cm mellanrum mellan hylsorna. Sedan fyller jag med en liten tratt och ett volymmått i rätt mängd i varje tom hylsa. Sedan sätter jag stubin i varje, därefter en papperstuss, och sist en klick smältlim. Då håller jag aldrig i smällaren under tiden som limmet är varmt.

Gör man något större däremot så fungerar inte denna mtod lika bra, men man kan försöka hålla sig från att lyfta och leka med smällaren innan dess att limmet svalnat.
Citera
2008-11-14, 23:22
  #269
Medlem
Jag har hört om i alla fall ett par fall då limpistoler fallerat under gnistbildning. En teori om varför sådant inträffar är att det beror på att limpitolen fått ligga på sidan när den varit på, så lim runnit ut och hamnat på olämpligt ställe i den.

Jag föröker därför alltid ha min limpistol stående upprätt, och försöker undvika att använda den i närvaro av större mängder öppet liggande pyroteknisk vara. Om jag absolut måste använda den i närheten av pyroteknisk sats brukar jag dra ur den, så att strömmen inte är på just när jag limmar. Det tar ett tag innan limmet svalnar, så om man bara ska limma någon enstaka pjäs, så fungerar detta utmärkt.

Jag brukar även undvika att applicera lim direkt på pyroteknisk sats. Ska jag limma fast en komet på en bomb, applicerar jag lim på bomben, och fäster sedan kometen i limmet, efter att detta fått svalna ett ögonblick (brukar också ha fördröjningsstubinen inlindad i tjep, så att en antändning av kometen inte ska sprida sig till denna). Smältlim brukar inte vara hetare än att man kan få det på fingrarna utan direkta brännskador, så det borde inte vara någon större fara när det gäller normala pyrotekniska satser. Jag tror dock att det är klokt att undvika att beröra pyrotekniska satser med limpistolens spets, i synnerhet om denna är av metall. Jag har ett svagt minne om att jag har hört talas om en olycka då någon lyckats antända någon form av stubin med spetsen på en limpistol.

Egentligen vore väl det bästa att helt undvika smältlim vid pyroteknisk tillverkning, men det är ju så förbaskat smidigt! Att hålla på och kleta med allergiframkallande epoxy stup i ett är inte heller trevligt, och mer traditionella, vattenbaserade lim tar opraktiskt lång tid på sig att troka.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-11-22, 13:16
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Jag tycker det låter som om du har beställt fel sorts aluminium för att göra blixtljuspulver. Jag gissar att det Al du köpt är ett fluffigt, silvrigt pulver som lätt flyger runt i luften. Dett Al fungerar ihop med andra Al rätt bra i så kallade flitterstjärnor (även om det är lite väl fluffigt), men det är inte tillräckligt fint och reaktivt för att göra bra blixtljuspulver.

Mvh,
Kaj

Jag har också detta fluffiga aluminium ,undrar om det finns något sätt att att förbättra det?,Kanske om man kan mala det finare eller ngt, Har även hört att pyro flake skall vara behandlade med paraffin eller stearin för vilket kanske gör det mindre reaktivt?`...kanske man kan ta bort de på något sätt?Mitt mål är alltså att få ett snabbare aluminium ?
MVH Tom
Citera
2008-11-22, 16:23
  #271
Medlem
Pyromenens avatar
Är väldigt sugen på att göra lite blp-saluter såhär framåt nyår. Men har egentligen ingen större erfarenhet av egettillverkat pyro, så tror trotsallt att jag börjar med att göra ett bra Svartkrut.

För visst duger ett bra svartkrut till relativt kraftiga saluter?
Citera
2008-11-23, 13:51
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromenen
Är väldigt sugen på att göra lite blp-saluter såhär framåt nyår. Men har egentligen ingen större erfarenhet av egettillverkat pyro, så tror trotsallt att jag börjar med att göra ett bra Svartkrut.

För visst duger ett bra svartkrut till relativt kraftiga saluter?

Börja du med svartkrut,De duger fint till saluter.
Citera
2008-12-07, 11:36
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Tom-
Jag har också detta fluffiga aluminium ,undrar om det finns något sätt att att förbättra det?,Kanske om man kan mala det finare eller ngt, Har även hört att pyro flake skall vara behandlade med paraffin eller stearin för vilket kanske gör det mindre reaktivt?`...kanske man kan ta bort de på något sätt?Mitt mål är alltså att få ett snabbare aluminium ?
MVH Tom

Citerar mig själv
Någon som har en ide'?
Citera
2008-12-07, 12:04
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Tom-
Citerar mig själv
Någon som har en ide'?

Har du en kulkvarn och lämpligt malningsmedia kan du kanske mala det ytterligare, men såvitt jag har förstått tar det lång tid att mala aluminium, så det är knappast värt besväret. Använd aluminiumet till något det är lämpat för i stället.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-12-07, 23:42
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Tom-
Jag har också detta fluffiga aluminium ,undrar om det finns något sätt att att förbättra det?,Kanske om man kan mala det finare eller ngt, Har även hört att pyro flake skall vara behandlade med paraffin eller stearin för vilket kanske gör det mindre reaktivt?`...kanske man kan ta bort de på något sätt?Mitt mål är alltså att få ett snabbare aluminium ?
MVH Tom

Jasså du har gjort samma fel som mig och fixat fel aluminum
Hoppas att vi finner oss något sätt att göra det ännu bättre nu då
Citera
2008-12-08, 16:14
  #276
Medlem
Hej! Har en till Fråga angående mitt Blp. Har Gjort några smällare som jag vill spara till nyår(2008-2009). Är det relativt riskfritt att lagra blp på det här sättet? om om ja hur länge kan man lagra det? Eller finns risk för själv- antändning? Kan tillägga att mitt Blp består av 70/30 Kaliumperklorat och aluminium pyroflake som nämns ovan.

MVH Tom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback