2020-01-04, 04:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Iran är en av de största oljeproducenterna i världen efter några länder, det är oljan som lockar USA.

USA är självförsörjande på olja nuförtiden. Det är inte Kina. Kina köper olja av Iran.
Citera
2020-01-04, 04:02
Medlem
Rebelxs avatar
Det jag ser som problematiskt är att det verkar blivit helt ok att lönnmörda vem man än vill.
Eller ja.. vissa länder får göra det andra är onda om de gör något sådant.

Skrämmande hur folk applåderar det här, utan att ens fatta vilka motiv som ligger bakom,

*spoiler*
Att han är ond och att Jorden nu är en tryggare plats är inte rätt svar..
Citera
2020-01-04, 04:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Det jag ser som problematiskt är att det verkar blivit helt ok att lönnmörda vem man än vill.

Skrämmande hur folk applåderar det här, utan att ens fatta vilka motiv som ligger bakom,

*spoiler*
Att han är ond och att Jorden nu är en tryggare plats är inte rätt svar..
Är man med i leken får man leken tåla.
Citera
2020-01-04, 04:10
Medlem
SS-Nordosts avatar
Citat:
Alla de USAs forlorade krig da? Iran nasta

Citat:
Irak senaste i raden av USAs forlorade krigstag: Kina, Korea, VietNam, Kuba, Somalien, Libanon, Afganistan, Syrien etc
USA har inte varit i krig med Kina.
Sydkorea och USA vann Koreakriget.
USA vann Vietnamkriget rent militärt men förlorade politiskt.
USA vann kriget i Afghanistan.
USA vann kriget i Irak.
USA besegrade ISIS.

Citat:
Fortfarande ingen som har svarat vad de tror om Irans anti-air system?
Jag simmade till månen för en liten stund sen, men det var rätt tråkigt där så jag bestämde mig för att simma tillbaka till jorden.

Vet inte hur många gånger jag behöver skriva detta men länder som Iran, Kina, Ryssland och Nordkorea ligger väldigt långt bak i utvecklingen. Självklart ljuger dessa länder om att ha 'världens bästa vapensystem', inte så himla svårt att räkna ut.

Citat:
Qasem soleiman var lika vit som Ernst Kirschsteiger
Absolut, själv tycker jag dessutom att Mansa Moussa var lika vit som Gustav Vasa.

Citat:
Iran är en av de största oljeproducenterna i världen efter några länder, det är oljan som lockar USA.
Om USA nu var så himla kåta efter iransk olja hade Iran redan varit en 51:a delstat i USA.

Citat:
Tjena Rambo Thai Nui ja du har rätt att det är enkelt. Vi skickar dig!
Nu är det ju så att jag inte är en amerikansk soldat.

Citat:
Nu är det ju så att det beror på vem man lönnmördar.
En galen massmördare? Absolut.
En snubbe som inte håller med regimen? Absolut inte.

Du jämför verkligen ett äpple med en potatis.
Citera
2020-01-04, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Fortfarande inte vita för det.

Givetvis. Missförstod. Tror det här får en relativt våldsam fortsättning men ett lugnt slut.
Citera
2020-01-04, 04:16
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skriver att Frankrikes president Emanuelle Macron under fredagen ska ha sagt att Iran borde avstå från att göra några provokationer som svar på Soleimanis död. Han ska i ett uttalade sagt att han hade talat med Rysslands president Vladimitr Putin angående sitiuationen i Irak.

Man nämner även att Iran under fredagen ska ha lovat att man kommer att genomföra en kraftig vedergällning somsvar på att USA dödat Soleimani.
https://www.reuters.com/article/us-i...-idUSKBN1Z21LT
Senast redigerad av frank-costello 2020-01-04 kl. 04:20.
Citera
2020-01-04, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Fortfarande ingen som har svarat vad de tror om Irans anti-air system? Denna videon är ifrån Augusti 2019 https://www.youtube.com/watch?v=73CTk762Otc

Vad vill du veta?
Citera
2020-01-04, 04:18
Medlem
Den här krisen.. kan inte bara Putin gå ut med ett offentligt tal där han bara säger, likt hemhjälpen i Family Guy, "no, Nooo, nooo"
Det är på den nivån.
Citera
2020-01-04, 04:19
Medlem
Herregud kolla youtube klippen på usa soldaterna i usa som laddar för att åka till iraq dom vill kriga its on nu blir det slakt mot försvarslösa araber igen kan dom inte fightas mot nån som kan slå tillbaka istället
Citera
2020-01-04, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
USA är självförsörjande på olja nuförtiden. Det är inte Kina. Kina köper olja av Iran.

Om USA varit ett företag hade det varit i konkurs för längesen, Kina kommer aldrig tillåta att USA tar över Iran, Kina äger dessutom en stor del av USA.
Citera
2020-01-04, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Om USA varit ett företag hade det varit i konkurs för längesen, Kina kommer aldrig tillåta att USA tar över Iran, Kina äger dessutom en stor del av USA.

Nu är ett företag och ett land 2 helt olika saker usas statskuld här hög för att dollar är en världsvaluta och man helt enkelt trycker nya pengar i rask takt. Usas statskuld är inget som helst problem för landet efter som det är pengar man är skyldig sin egen centalbank. Kina kan inte göra ett skit om usa vill bomba iran. Det kan inte ryssland heller väst är långt långt före militärt och skulle krossa kina omgående med eller utan kärnvapen. Världens största flygvapen är us airforce 2a är us navy. Det säger en del Ryssland har 3-400 modernare stridsplan som skulle kunna användas usa och nato 3500+ och då är många flera generationer nyare ochså.
Citera
2020-01-04, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Fortfarande ingen som har svarat vad de tror om Irans anti-air system? Denna videon är ifrån Augusti 2019 https://www.youtube.com/watch?v=73CTk762Otc

Iran har ett omfattande luftförsvar.

Men jag är inte kapabel att bedöma dess effektivitet mot USA/Israel flygplan, missiler, drönare.

Intrycket är omfattande men delvis obsolet utrustning. ( eller allt ”verkningslöst” mot F-22/F-35)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in