Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-05, 20:07
Medlem
Just nu är jag mest rädd för vad Israel skall hitta på. Om USA blir utslängda ur Irak och Iran återupptar kärnprogrammet så ökar hotbilden mot Israel. Jag tror de kan börja göra grejer för att ändra på oddsen. Antingen kan de göra någon attack under falsk flagg för att tvinga USA att attackera Iran eller så kan de själva attackera med flyg eller missiler.
Det värsta är att många judar bara går och längtar efter domedagen. De tror att det sista slaget ska ll stå mellan Israel/USA och Iran/Ryssland.
Citera
2020-01-05, 20:07
Medlem
Iranierna verkar vilja ha en överskickad från USA som motsvarar deras förlust att döda? Vem skulle det vara i så fall?
Citera
2020-01-05, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ingen vet hur det här kommer att utvecklas. Förhoppningsvis stannar konflikten i MÖ. Gör den inte det är det riktigt illa.

Ok. Hur sannolikt/osannolikt är det att Sverige skulle bli ändamål för attacker i detta elände?

Har inblandade länder några horn i sidan på Sverige eller är vi ”kompis” med alla?

Citat:
Ursprungligen postat av Pampiniformis
Du kan nog sitta lugnt. Har du sett YOU? Rekommenderar den!

Vad är det och hur ser jag den?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är du så jävla korkad så att du tror att Regimen skulle ge ifrån sig några tecken på det? Irans kärnvapeninnehav har det ryktats om sedan Sovjet föll. Att de då köpte in några laddningar svart. De var vad ett par iranska dissidenter berättade för mig. Jag tror iofs inte det. Om de har några idag har de tillkommit under de senaste åren. Kanske med hjälp av Nordkorea. Eller varför inte från Pakistan?

Iran lever på propaganda, självklart hade dom gjort det mycket tydligt att dom innehar kärnvapen för att skaffa sig allsköns fördelar.

Köpa laddningar svart? Trams.

Iran kan mycket väl skaffa sig atomvapen och kanske finns det nya centrifuger nånstans, dom tidigare blev ju överhettade sas om du minns?

Precis som Nordkorea så är ju Iran en uppenbart aspirerande kärnvapenmakt och då vore det bästa att sätta stop för den ambitionen väldigt snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhammer
Som sagt det är obekräftade uppgifter, men det kan vara ett skäl till att Us drog sig ur nedrustningsprogrammet.
Personligen har jag ingen aning om huruvida Iran har kärnvapen eller ej. Deras samarbete med Moskva och Peking kan kanske peka mot att de har det. Jag vet inte.

OM de har det skulle jag tro att CIA vet om det.
Citera
2020-01-05, 20:09
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Kubakrisen i all ära, men världen på den tiden var ganska förutsägbar ändå (även Putin har påpekat det). Ett misstag kunde snabbt redas ut.

Världen just nu är så där läskigt oförutsägbar som innan de två världskrigen, speciellt det andra. Alla kör sitt egna race vilket gör alla nervösa.
Det får jag hålla med om, det fanns i praktiken bara två lag att hålla koll på jämfört med nuvarande röra där det aldrig är riktigt glasklart vem som är vän eller fiende, samt vems ärenden som springs.
Citera
2020-01-05, 20:09
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Du har en skruv lös,men du får hemst gärna fortsätta tro på anonyma källor som hans, passar din mentalitet eftersom du själv är helt ofömögen att ens leta fram en minde eller större siffra än 8500.
Om du tar i kanske det kan bli 8499 eller 8501 men du är nog för ointelektuell tror jag.
Du klankar ner på någon annans siffror men kan inte presentera några som vederlägger dennas siffror.

Så den ursprunglige postarens påstående om att det finns 8500 judar i Iran gäller än så länge.
Citera
2020-01-05, 20:10
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Trump har hotat vedergälla eventuella atacker från Iran med anfall mot platser av kulturellt värde för Iran. Är Persepolis då i farozonen?

Nej. Trump ljög och bluffade
Citera
2020-01-05, 20:11
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaia.Revenge.2049
Israel/Judarna i USA är ju väldigt begränsade IOM deras minimala antal.

Men oerhört framgångsrika!

Vad beror detta på, vilka förklaringsmodeller finns för detta?

Dedikation till arbetet säger de positiva och neutrala.

Maktkonspiration med Sion den Vises Protokoll som idealperson, att ta över all makt i världen, säger kritikerna.

Man lyckats ganska bra med världsmålet med, kanske 10-20% av USAs elit.
Judarna har onekligen oproportionerligt stort inflytande både politiskt och ekonomiskt i USA. Orsakerna kan ju diskuteras. Dels har men en fördel av att kunna åberopa antisemitism om något går dem emot, det är bara att skrika om "nazister" och "judeutrotningar" så backar deras motståndare. Det är därför Israel kan härja som de gör i Palestinaregionen. Inget annat land skulle kunna behandla sina grannar så, med markockupationer och militära vedergällningar för påstådda attacker.
Citat:
Men och andra sidan, hur kan flera hundra miljoner muslimer i tio länder aldrig få till det?
Man kan inte enas, trots att man i grunden har samma religion. Men det är väl som med oss kristna, många av krigen på 16-1700-talen utkämpades mellan katoliker och protestanter.
Citat:
Vad är problemet? Oljan har skapat enorma inkomster men ingen dominant , åtminstone regionalt, stormakt med egen industriell och militär kunskap har vuxit fram, trots ” öppet mål i femtio år”!
Antingen har man för olika religiösa värderingar, eller så är det helt enkelt så att andra länder med USA och Storbritannien i spetsen har lyckats splittra dem. Om Iran, Irak och Saudierna skulle kunna enas vore det svårt för USA att stå emot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Ni är många hör som verkar vara insatta. Så av lathet frågar jag istället för att läsa och sätta mig in i eländet.

Hur allvarligt är det som pågår i Mellanöstern? Blir det världskrig? Hur påverkas gemene svensk? Är det konserver och bunkerläge som gäller eller kan jag fortsätta ligga på soffan och kolla Netflix och fotboll?

Ingen som vet säkert, det är för många parametrar som kan ändra riktningen från ena dagen till andra.
Ett större krig är det dock inte fråga om (mellan Kina/Ryssland vs Väst). Folk i världen har det för bra för att ett sådant krig ska kunna bryta ut i dagsläget.
Citera
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ok. Hur sannolikt/osannolikt är det att Sverige skulle bli ändamål för attacker i detta elände?

Har inblandade länder några horn i sidan på Sverige eller är vi ”kompis” med alla?

Vad är det och hur ser jag den?

Typ noll chans. Dessvärre är det hyfsat stor chans att Iran eller Irak blir instabilt och dumpar lite flyktingar på Europa. Men den chans var stor redan innan det här hände.
Citera
2020-01-05, 20:12
Medlem
Citat:

*klipp*
Nej jag tror absolut inte att Sverige är något primärt mål i den här konflikten Möjligen kan UK ligga litet risigt till i Europa. De har uttalat att de sympatiserar med USA.

Vid en eskalering av konflikten (som inte känns så trolig just nu) kan ju Sverige bli indraget. Vi är ju så insyltade med NATO som man kan vara utan att vara fullvärdiga medlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in