Citat:
Ursprungligen postat av
Thabeet
Jag har inte lärt mig något om Irans regim av media, jag är statsvetare och har en mångårig statsvetenskapsutbildning samt en pågående doktorsavhandling som jag förlitat mig på.
Irans regim är otroligt förtryckande och det är beklagligt att de genom bl.a iscensatta kupper har kommit till makten.
Kul med en statsvetare i tråden. Men jag måste säga att du vinklar sanningen lite. Visst har USA gjort massa imperialistiska övergrepp ute i världen, men så har de flesta stormakter. Världen dräller av AK-47
r t ex. Olika länder stödjer olika andra regimer kors och tvärs. USA råkar bara vara störst med störst impact geopolitiskt.
Sen får du nyansera kuppen mot Mossadeq också. Det var inte bara så att Mossadeq "ville" nationalisera oljan. Man tog över och konfiskerade hela industrin som Storbritannien byggt upp under 40 år i Iran. Oljeriggar, infrastruktur, hamnar osv. Man stal oljebolagets alla tillgångar där staten Storbritannien ägde 51 %, eller nåt sånt. Inte direkt något demokratiskt agerande. De kunde ha förhandlat med Storbritannien. Sedan fick Iran 16 % och inte 13 % av oljeintäkterna.