Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-10, 09:00
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Nej. Al-Qaida och IS attackerar och begår terrordåd i Saudiarabien likväl. Men visst, den saudiske kronprinsen sponsrar terrordåd mot sig själv... Sluta trolla.

Det är Iran som dödar israeler och amerikanska soldater.
Vem har sagt att kronprinsen sponsrar dessa grupper? Saudier har jag skrivit.

Men okej, jag trollar alltså när jag bekräftar fakta att dessa grupper står för majoriteten av terrordåden gentemot väst?

Är du sunni muslim kanske? Därför som du vill rikta bort strålkastarna ifrån Saudi?
Citera
2020-01-10, 09:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det ser ut som ett genidrag av Trump att slå ut Soleimani. Vi får se om sammanbrottet börjar nu när det att kommer att fastslås att planet sköts ner.

Boris ställde sig inte bakom Trump efter attacken på Soleimani. Det var ett misstag av Boris, ett band han kunnat kapitaliserat på.
Nej, det var totalt rubbat och dessutom totalt olagligt. Det är mord rätt och slätt och sånt kommer ingen undan med. Det är bara USA som hittills kunnat göra sånt utan att straffas.
Citera
2020-01-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinapinnar
Måste vara pinsamt för Iran nu att USA lyckades eliminera Soleimani och Irans svar består av lite matriel skada av några amerikanska baser samt 35 iranier som dog på hans begravning och nedskjutning av ett civilflyg. Känns som en tafatt respons av Iran.

Eller regisserad. Det är faktiskt direkt underligt att man påstår sig ha attackerat amerikanska baser och den amerikanska ambassaden, men totalt misslyckats med att döda en enda amerikan – samtidigt som landet ska ha lyckats träffa ett flygande plan? Visst på hemmaplan och alltså betydligt närmare, men hur i hela friden missar man stillastående jättemål i form av nästan mindre städer/stora hus och träffar ett plan? Särskilt med gedigen erfarenhet av krigsföring, med Irak dessutom ... Iran måste ha velat missa ambassaden och baserna måste ha utrymts före. Jag menar, hur stora klantar kan de vara? Jag har träffat på många iranier i Sverige och de flesta jag har träffat har varit påfallande välutbildade, förmögna, välintegrerade och mycket duktiga på sina jobb. Jag har aldrig uppfattat iranier som klantiga och de har ju stridit mot IS, till skillnad från åtskilliga svenskar. Om Trump ville rädda världen från terrorism skulle han bombat Göteborg. Särskilt med finansiering i åtanke. Vi betalar bidrag till tveksamma organisationer, förmodligen med noll koll på var pengarna till "säkerhet" etc verkligen hamnar. Jag litar inte på nåt ställe där Skråmo uppehållit sig.
Senast redigerad av Loqita 2020-01-10 kl. 09:17.
Citera
2020-01-10, 09:12
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Nej, det kommer inte att bli så. Initialt blev alla upprörda osv. Men när dammet lagt sig då gäller det att positionera sig smart. Iran kommer stå ensamma. Putin är t ex väldigt tyst. Iran är i dödsryckningar.
Nej, det är Iran som får sympatier nu. Hatet mot USA och Israel växer i MÖ. Det är som sagt USA som har begått ett grovt brott, inte Iran.
Citera
2020-01-10, 09:20
Medlem
Alsenos avatar
Plockar USA en iransk mulla så blir det väl "varningsskott", massdöd på begravningen och ett nedskjutet passagerarplan. Hämnd del två av de "mäktiga" iranierna. Det är inte världen som darrar, utan deras egen befolkning.
Citera
2020-01-10, 09:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Plockar USA en iransk mulla så blir det väl "varningsskott", massdöd på begravningen och ett nedskjutet passagerarplan. Hämnd del två av de "mäktiga" iranierna. Det är inte världen som darrar, utan deras egen befolkning.
Folken i MÖ har darrat länge inför hoten från USA och deras sanktioner och invasioner. Varför tror du att folk flyr därifrån?
Citera
2020-01-10, 09:29
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Folken i MÖ har darrat länge inför hoten från USA och deras sanktioner och invasioner. Varför tror du att folk flyr därifrån?

Man darrar för att ens ledning, politiker mm mördar sin egen befolkning pga inkompetens. Skjuta ner ett flygplan vid sin egen flygplats. Någonting kan dom iaf träffa, men inte några Amerikaner iaf.
Citera
2020-01-10, 09:32
Medlem
Citat:
Nej, det var totalt rubbat och dessutom totalt olagligt. Det är mord rätt och slätt och sånt kommer ingen undan med. Det är bara USA som hittills kunnat göra sånt utan att straffas.

Nope, det var en militär aktion mot en terrorist. Helt riktigt av USA. Jag förstår att du som stödjer den iranska islamistregimen blir ledsen i ögat. Det är bara bra.
Citera
2020-01-10, 09:34
Medlem
Citat:

Iranierna flyr från den iranska regimen.
Citera
2020-01-10, 09:36
Medlem
Citat:
Nej, det är Iran som får sympatier nu. Hatet mot USA och Israel växer i MÖ. Det är som sagt USA som har begått ett grovt brott, inte Iran.

Iran får sympatier efter att ha attackerat den amerikanska ambassaden, bombat Saudiarabien och dödat 170 civila på ett flygplan. Det är väldigt trasiga människor som sympatiserar med Iran.

Du är högst okunnig eller en mytoman.

Iran begår brott efter brott och Soleimani var stämplad som en terrorist. Hans död firades.
Citera
2020-01-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Vem har sagt att kronprinsen sponsrar dessa grupper? Saudier har jag skrivit.

Men okej, jag trollar alltså när jag bekräftar fakta att dessa grupper står för majoriteten av terrordåden gentemot väst?

Är du sunni muslim kanske? Därför som du vill rikta bort strålkastarna ifrån Saudi?

Sanktionerna borde ju få komma mot Sverige, Frankrike och Storbritannien som terroristerna kommer ifrån.
Citera
2020-01-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Det är du som har svårt att tänka ett steg länge när du påstår att man ska låta islamistländerna vara. Vad säger du om att Turkiet försöker sno åt sig olja utanför sitt eget territorium? Att Kina gör anspråk på delar av Sydkinesiska havet som inte tillhör dem? Att Ryssland invaderar och ockuperar Georgien och Ukraina? Att Iran har spioner i Västeuropa som försöker mörda regimkritiker? Att Turkiet hotar att släppa terrorister och migranter igenom till Europ om vi inte gör exakt som han säger.

Om man tror att man kan låta sina fiender göra vad de vill så kommer de till slut att knacka på din dörr. Du är väldigt naiv om du inte förstår att vi lever i en global värld.

Allt det du skriver sker ju, trots att USA är i Mellanöstern och så har varit i årtionden. Så jag vet inte riktigt vad sakerna du nämner har med ämnet att göra. Ja, vi lever i en globaliserad värld, det innebär inte nödvändigtvis att det är av godo, eller att det vore lämpligt att lösa upp nationalstaterna.
Ska USA ha rätt att invadera vilket land de vill, om det finns resurser som de vill ha? Eller är det bara i Mellanöstern de får invadera, för att du hatar muslimer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in