Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-09, 00:52
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det är bara att slå upp lite random gator på Eniro och kolla vilka som bor där. Kom i håg att gränsen för vändbar utveckling går vid 4%. Vid 4% har man passerat gränsen och utvecklingen rullar obönhörligt på. Områdets förvandling till ett "Bagdad" har då en exponentiell tillväxt.
Bromma. Har inte sett några siffror på de delar i Bromma som användaren jag kommenterade nämnde skulle vara helt "blattefria". Tar man områden som Äppelviken och Nockeby är det nog marginal till 4% men knappast helt blattefritt.
Bra - men dyra - lär dessa vara.

Citat:
Ursprungligen postat av klooll
Till alla som säger att Söder skulle vara något slags reservat för vita: Hela Medborgarplatsen är infekterad. Slussen är totalt körd. Ringvägen är infekterad, äcklig och smutsig. Hornstull är smutsigt och förstört. Det förut trevliga Skinnarviksberget är infekterat. Ringvägen är fullt med alkiskrogar. Det enda området på Söder som är någorlunda okej är ett litet område runt Vitabergsparken. Det är dock rån och våldtäkter i själva parken.

Smågatorna på Östermalm, Gärdet nära Tessinparken och Lidingö är bra områden.
Du har inte koll riktigt. Bostadsområdet invid Skinnarviksberget är rätt bra vid normal tid på dygnet. Sena kvällar, nätter, helger och sommartid kan möjligtvis generera lite mer osäkerhet.
Vitabergsparken har inte haft rån och våldtäkter i någon nämnvärd omfattning. Enstaka kan alltid ske - överallt. Däremot, som någon skriver i tråden, är det mycket hundfolk där. Ibland tom. för mycket, de är typ överallt, men det är väl ganska bra då det blir svårare för vissa element att syssla med brott.
Tessinparken är inte helt säker, påstår jag. Det har skett både personrån och misshandelsfall där precis som på andra ställen. Men relativt tryggt är det såklart.
Citera
2020-01-09, 00:54
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Vad menar du med rekordartat? Utsatta områden är en sak, jag ville bara belysa att det inte längre finns helsvenska områden utan man får dela utrymmet med mycket invandrare i princip var man än bosätter sig.
Rekordartat i meningen att det skulle betyda att det var noll procent invandrare, i och med att användaren i fråga talade om "blattefritt". Osannolikt att det skulle finnas ett område helt och hållet utan invandrare, sedan är frågan var man drar gränsen för vad invandrare är. Hur många släktled, och vilka etniciteter räknas? Räknas finländare, polacker, kineser, irakier, somalier och chilenare med samma måttstock?
Citat:
Forum är fortfarande lugnt och tryggt. Men man har haft problem med ungdomsgäng i omgångar genom åren (bland annat sysslade de med rån nere i centrumgaraget) men polisen lyckas riktigt bra med att få dem att sluta hänga i centrumet. Förmodligen för att fem av rånarna blev dömda, bland annat ledaren. Det ligger ett bostadsområde precis bakom Forum och jag har själv passerat där sent på kvällen några gånger och det är inga trevliga grupper som hänger därute på torget.

Men det jag framför allt menade var att man är i minoritet som svensk därinne på dagtid vardagar. Misstänker att det är alla sysslolösa boende från Fisksätra som letar sig dit för att fördriva tid.

Sedan ska vi inte glömma att det var en stor omskriven rånvåg av barn utomhus mellan Forum och Nacka IP under 2018 då maskerade ungdomar knivrånade 10-12 barn. I ett försök att få barnen att känna sig tryggare i området satte man in ridande poliser i området. Rånvågen pågick 2018 och mina barn känner flera av offren som än idag mår dåligt över detta och känner oro när de möter invandrargäng som hänger kring Forum och som fortfarande undviker gångvägarna till IP och Ica Maxi.
Okej, tack för uppdateringen om Nacka Forumområdet. Bra att man fått bukt med de rånande ungdomsgängen, framför allt det där antal straffats.
Kanske stämmer som du är inne på att antal av de som fördriver tiden där (och kanske stått en del för oron och viss brottslighet?) är externa element från Fisksätra.

Ligger det inte en ungdomsgård därvid Forum, mot sportcentrumhållet (Vikvägen eller nåt liknande)?

Jarlaberg och Nacka strand inte alltför långtifrån Forum är väl annars bra, trygga områden att bo i? Eller på andra sidan Värmdövägen, Lillängen, Storängen, områden man inte hör mycket om och det betyder nog att det är säkra platser att bo på. Kanske för dyrt för TS dock.
Citera
2020-01-09, 01:05
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
snackas redan om mur-bygge i ursvik, eller spärr med id-kontroll
Id-kontroll i Ursvik? Menar du att det snackas om det rörande området närmast bron (den ännu ej öppna) mot Rinkeby? Eller runtom i det nya Ursvikområdet?
Mur? Var ska den vara belägen? Hur hög, hur lång?

Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Jag har bott på Södermalm i över 15 år, och vill avråda dig från den stadsdelen utifrån din kravspecifikation. Det har gått snabbt under de senaste åren, så kanske har inte alla uppfattat utvecklingen?
Finns det platser, någon stadsdel på Södermalm där det rasat mer utför de senaste åren? Var i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Kryllar av blattar, skojar du?
Sundbyberg. Om man undantar Rissne och Hallonbergen i Sumpan, var bor det i övrigt mycket invandrare där?

Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
"Follow the money". Hammarby sjöstad är väldigt befriat.
Överallt där? Eller är det uppdelat med finare, mer statusfyllda, dyra gator i det området?
Citera
2020-01-09, 07:02
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preppermalm
Bromma. Har inte sett några siffror på de delar i Bromma som användaren jag kommenterade nämnde skulle vara helt "blattefria". Tar man områden som Äppelviken och Nockeby är det nog marginal till 4% men knappast helt blattefritt.
Bra - men dyra - lär dessa vara.

Du har inte koll riktigt. Bostadsområdet invid Skinnarviksberget är rätt bra vid normal tid på dygnet. Sena kvällar, nätter, helger och sommartid kan möjligtvis generera lite mer osäkerhet.
Vitabergsparken har inte haft rån och våldtäkter i någon nämnvärd omfattning. Enstaka kan alltid ske - överallt. Däremot, som någon skriver i tråden, är det mycket hundfolk där. Ibland tom. för mycket, de är typ överallt, men det är väl ganska bra då det blir svårare för vissa element att syssla med brott.
Tessinparken är inte helt säker, påstår jag. Det har skett både personrån och misshandelsfall där precis som på andra ställen. Men relativt tryggt är det såklart.

Det var en del rån när jag bodde vid Vitabergsparken. Polisen åkte ofta förbi och lös på folk med lampor efter rån. På helgerna är det fullt med fulla ungdomar på nätterna. På dagarna är det barnfamiljer. Polisen var där varje helgnatt under sommaren. Har skett några invandrarvåldtäkter, men inte så många. Det kanske har avtagit på senare år, det var ett tag sedan jag bodde där. Men det är på det stora hela det bästa området på Söder. I Stora blecktornsparken ett stenkast bort blev flera djur dock halalslaktade för några år sedan. Det finns eller fanns också ett asylboende precis i närheten.

På Skinnarviksberget är det nu för tiden ofta bråk/stök med invandrare som stryker omkring. Hur det ser ut i bostäderna runt området vet jag inte, men det är generellt sett rätt smutsigt och sunkigt. Fullt med alkiskrogar och mariatorgets fylleslagsmål precis runt hörnet. Det är möjligt att det blivit bättre, jag brukar inte vara där så ofta.

Tessinparken är helt öde på natten och på dagen är där solande svenskar. Är några alkisar nere vid tunnelbanenedgången.
__________________
Senast redigerad av klooll 2020-01-09 kl. 07:08.
Citera
2020-01-09, 07:42
  #209
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preppermalm
Id-kontroll i Ursvik? Menar du att det snackas om det rörande området närmast bron (den ännu ej öppna) mot Rinkeby? Eller runtom i det nya Ursvikområdet?
Mur? Var ska den vara belägen? Hur hög, hur lång?

Finns det platser, någon stadsdel på Södermalm där det rasat mer utför de senaste åren? Var i så fall?

Sundbyberg. Om man undantar Rissne och Hallonbergen i Sumpan, var bor det i övrigt mycket invandrare där?

Överallt där? Eller är det uppdelat med finare, mer statusfyllda, dyra gator i det området?

Ang Södermalm. I Tantolunden har man byggt en grupp modulhus för sk nyanlända, och i Vintertullen har kommunen tagit över ett äldreboende för att istället placera sk nyanlända där. I dessa två grannskap finns alltså större ansamlingar nyanlända. Men även i mitt eget kvarter Pyramiden märks hur kommunen placerar nyanlända i de lägenheter som blir lediga i samband med storrenoveringen av husen i kvarteret då tidigare hyresgäster flyttar pga att de inte klarar av hyreshöjningarna.
Citera
2020-01-09, 09:28
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somdeter
Gröndal. Thorlidsplan. Traneberg. Kristineberg. Är platser som känns väldigt homogena. Är inte hela tvärbanan typ ganska homogen ändå?
Fetmarkerade har blivit kraftigt berikat senaste åren, men ändå hyfsat lugnt område ja. En slags framgångsrik mångkultur-oas kan man kalla det. Transformationen från lugnt svenskt område till något helt annat är extremt tydligt på sommaren, jag besökte platsen av en slump då och tänkte "vad i helvete är det här?"

Här hänger gangsterrappare dagligen, man ser dom oftast "bankrånsparkera" vid stranden, häftigt kliva ur sin baxade Audi och sliskigt tilldela ögonknullsblick mot förbipasserande tjejer. De är inte sena att ge mordiska hatblickar till svenska killar som för en sekund frågar sig vilka babbeluringarna är. Massor av okända adidassmuts med becknarväskor, dock är kategorin oftast 25-35 åriga etablerade yrkeskriminella. Tatuerade anabolapumpande syrianer och trendiga iranskor med dålig klädsmak + 20.000kr-barnvagnar på kredit osv.

Kristineberg är alltså numera ett tillhåll för modern ängslig medelklass whitetrash. En blandning av semi-lyckade kriminella som inte åker dit allt för ofta, man ser de ofta glänsa med guldkedjor och steker som om det vore ett Malmö-Ibiza..Patetiskt & cringe-deluxe. Vattenskoteråkare (ni alla vet vilka som framför dessa fordon) kör som galningar längs stranden och den städade sortens mångkulturdominans är tydlig. osv osv.
__________________
Senast redigerad av kursii 2020-01-09 kl. 09:46.
Citera
2020-01-09, 10:10
  #211
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Ja, ta mig faen, Vasastan har en liten moské.
Här är den: https://maps.app.goo.gl/AWFHmHu64YwzukPG9
Den är direkt till höger om tjejen med röd ryggsäck. Titta noga så syns dörren.

Jag har gått förbi där säkerligen miljontals gånger utan att notera den.
Nytt för mig som passerat där ofta. Ytterst oansenlig lokal utifrån.
Citera
2020-01-09, 11:24
  #212
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Nytt för mig som passerat där ofta. Ytterst oansenlig lokal utifrån.
gamla svartklubben Tritnahas gamla lokaler.

kan stå några män klädda i säckar utanför ngn enstaka gång, annars syns de inte till. inget man märker mer än enstaka ggr per år. de håller sig inne i lokalen..troligen för att seven-eleven ligger bredvid och därefter är det torsgrillen, brassas mkt grillat griskött där som sprider en behaglig doft i kvarteret.
__________________
Senast redigerad av Pancev 2020-01-09 kl. 11:31.
Citera
2020-01-09, 11:32
  #213
Medlem
Hade en tjej i Högdalen, tyckte att att det var ett lungt område. Mycket WT men inte några somalier och sånt. Typ latinos, östeuréer, turkar och integrerade MENA.
Citera
2020-01-09, 12:21
  #214
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Vasastan har asylboende och moské
Jag uppfattar det som att de boende i närheten engagerar sig aktivt för att på olika sätt hjälpa och stötta nyanlända i just det asylboendet.
Citera
2020-01-09, 12:35
  #215
Medlem
hockeyrinkar och hundparker
Citera
2020-01-09, 14:48
  #216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preppermalm
Rekordartat i meningen att det skulle betyda att det var noll procent invandrare, i och med att användaren i fråga talade om "blattefritt". Osannolikt att det skulle finnas ett område helt och hållet utan invandrare, sedan är frågan var man drar gränsen för vad invandrare är. Hur många släktled, och vilka etniciteter räknas? Räknas finländare, polacker, kineser, irakier, somalier och chilenare med samma måttstock? Okej, tack för uppdateringen om Nacka Forumområdet. Bra att man fått bukt med de rånande ungdomsgängen, framför allt det där antal straffats.
Kanske stämmer som du är inne på att antal av de som fördriver tiden där (och kanske stått en del för oron och viss brottslighet?) är externa element från Fisksätra.

Ligger det inte en ungdomsgård därvid Forum, mot sportcentrumhållet (Vikvägen eller nåt liknande)?

Jarlaberg och Nacka strand inte alltför långtifrån Forum är väl annars bra, trygga områden att bo i? Eller på andra sidan Värmdövägen, Lillängen, Storängen, områden man inte hör mycket om och det betyder nog att det är säkra platser att bo på. Kanske för dyrt för TS dock.

Förstår din poäng angående invandrare men svenskar flyttar från invandrartäta områden och inte till dem. Att bo helsvenskt idag tror jag inte går någonstans men det är stor skillnad på områden där det flyttar in arbetande invandrare och de områden som domineras av lågutbildade ekonomiska migranter.

Lillängen och Storängen består nästan uteslutande av villor (i Lillängen är husen små och i Storängen är husen stora) och det är attraktiva områden så då är huspriserna därefter. Det kommer att byggas nya lägenheter/radhus i Storängen men de kommer att ha dåligt läge precis bredvid järnvägen (Saltsjöbanan) och är också typiskt nyproduktions-överprisat.

Det ligger en fritidsgård som heter 2:an där du beskriver, men jag känner inte till den så väl eftersom mina barn inte går på fritids.

I övrigt skulle jag säga att de flesta områden i Nacka förutom Fisksätra och Orminge är helt okej. Fina och välskötta, nära natur och friluftsområden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in