Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-08, 22:40
  #1
Medlem
Tjena!
Det är så att jag under en längre tid fått ett stort intresse för programmering och framförallt Java.
Jag har även bestämt mig för att söka in som javautvecklare till hösten (yrkeshögskola) i 2år.
Jag pluggar dagligen Java och anser att jag kommit in i tänket. Och känner inte att den delen är ett problem då jag inte har några problem på alla lägga ner hur mycket tid som helst på att lära mig det.

Däremot har jag byggt upp en oro över att man måste vara en klippa på engelska och att i framtiden komma till en arbetsplats där man endast pratar engelska. Jag har inga problem att förstå samt läsa engelska men när det kommer till tal så är jag ur usel.
Så min fråga är pratar man engelska på arbetsplatserna och anser ni att engelska är ett krav?

På utbildningen står det inget om engelska mer än att man ska ha ett godkänt betyg i ”grund engelska”

Mvh,
Citera
2020-01-08, 22:51
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oggelitos
Så min fråga är pratar man engelska på arbetsplatserna och anser ni att engelska är ett krav?

Det beror på var du arbetar. Men tittar jag på mina egna senaste femton år så är det i princip mer engelska än svenska som talas. Det är så mycket samröre med kunder, kollegor och leverantörer världen över. Fast visst, jag har spenderat större delen av min karriär hos stora aktörer.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2020-01-08 kl. 22:58.
Citera
2020-01-08, 22:52
  #3
Medlem
Nejdå bör räcka med endast svenska.
Dock så har ju de som talar engelska på arbetsplatser oftast inte heller språket som modersmål, så det är ju ändå så att alla är lika kassa på det.
Citera
2020-01-08, 22:53
  #4
Medlem
På alla jobb jag har haft har man till 99% pratat svenska. Men det beror mycket på vad det är för jobb. Skulle säga att det är bra att åtminstone kunna göra sig förstådd på engelska, men du behöver inte vara världens stjärna på det.