Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-08, 22:40
  #1
Medlem
Tjena!
Det är så att jag under en längre tid fått ett stort intresse för programmering och framförallt Java.
Jag har även bestämt mig för att söka in som javautvecklare till hösten (yrkeshögskola) i 2år.
Jag pluggar dagligen Java och anser att jag kommit in i tänket. Och känner inte att den delen är ett problem då jag inte har några problem på alla lägga ner hur mycket tid som helst på att lära mig det.

Däremot har jag byggt upp en oro över att man måste vara en klippa på engelska och att i framtiden komma till en arbetsplats där man endast pratar engelska. Jag har inga problem att förstå samt läsa engelska men när det kommer till tal så är jag ur usel.
Så min fråga är pratar man engelska på arbetsplatserna och anser ni att engelska är ett krav?

På utbildningen står det inget om engelska mer än att man ska ha ett godkänt betyg i ”grund engelska”

Mvh,
Citera
2020-01-08, 22:51
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oggelitos
Så min fråga är pratar man engelska på arbetsplatserna och anser ni att engelska är ett krav?

Det beror på var du arbetar. Men tittar jag på mina egna senaste femton år så är det i princip mer engelska än svenska som talas. Det är så mycket samröre med kunder, kollegor och leverantörer världen över. Fast visst, jag har spenderat större delen av min karriär hos stora aktörer.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2020-01-08 kl. 22:58.
Citera
2020-01-08, 22:52
  #3
Medlem
Nejdå bör räcka med endast svenska.
Dock så har ju de som talar engelska på arbetsplatser oftast inte heller språket som modersmål, så det är ju ändå så att alla är lika kassa på det.
Citera
2020-01-08, 22:53
  #4
Medlem
På alla jobb jag har haft har man till 99% pratat svenska. Men det beror mycket på vad det är för jobb. Skulle säga att det är bra att åtminstone kunna göra sig förstådd på engelska, men du behöver inte vara världens stjärna på det.

Med det sagt tycker jag absolut inte att du ska oroa dig för den lilla detaljen. Go for it!
Citera
2020-01-08, 22:58
  #5
Medlem
Tack så mycket för alla svar, uppskattas!
Som sagt så handlar det inte om att jag är rädd för att plugga utan jag kommer lägga all min tid på att lära mig Java och programmering över lag.
Men det är just engelska som jag är rädd för. Men då anser ni att de inte bör vara några problem?
Citera
2020-05-06, 23:35
  #6
Medlem
DjBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oggelitos
Tack så mycket för alla svar, uppskattas!
Som sagt så handlar det inte om att jag är rädd för att plugga utan jag kommer lägga all min tid på att lära mig Java och programmering över lag.
Men det är just engelska som jag är rädd för. Men då anser ni att de inte bör vara några problem?


Beror nog rätt mycket på storleken på företaget du jobbar på. På de ställen jag har jobbat på är det ~90 % engelska då man samarbetar med en massa andra nationaliteter.
Edit: Oj ser nu att ditt inlägg är från Januari.
__________________
Senast redigerad av DjBeck 2020-05-06 kl. 23:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback