Tjena FB forum!
Håller på och trixar med Java och får verkligen inte det att funka. Gör ett Tilebased spel med tilemaps. (Kommer posta min javakod under) Jag vill implementera gravitation och ha en jump funktion men får förstår verkligen inte hur jag ska göra eftersom inget verkar vilja gå rätt för mig.
Entity.java
Game.java
Håller på och trixar med Java och får verkligen inte det att funka. Gör ett Tilebased spel med tilemaps. (Kommer posta min javakod under) Jag vill implementera gravitation och ha en jump funktion men får förstår verkligen inte hur jag ska göra eftersom inget verkar vilja gå rätt för mig.
Entity.java
Kod:
import java.awt.Graphics2D; import java.awt.Image; import java.awt.Point; import se.egy.graphics.Drawable; public class Entity implements Drawable{ // x, y position på figuren i px private double x, y; // Rörelseriktiningen på entiteten */ private int dx = 0, dy = 0; // Hastigheten på spelfiguren i px/s private int speed; // Bilden som representerar figuren private Image image; // Rutnätet med spelplanen private Map map; // Värde i rutnätet som inte spelfiguren kan gå till, typ en vägg. private int blocked = 1; // jump value protected boolean jumping = false; // falling value protected boolean falling = true; // gravity protected double gravity = 0.0; // maximal hastighet protected double maxDY = 0.0; /** * Konstruktor * * @param image bilden som representerar spelfiguren * @param map rutnätet med spelplanen * @param x x-position på skärmen * @param y y-position på skärmen * @param speed rörelsehastighet i px/s som figuren skall röra sig med * @param gravity graviditeten spelaren ska ha */ public Entity(Image image, Map map, double x, double y, int speed) { this.image = image; this.map = map; this.x = x; this.y = y; this.speed = speed; this.gravity = 0.5; this.falling = true; this.jumping = false; } /** * Förflyttar spelfiguren beroende på förfluten tid * @param deltaTime tid som förflutit sedan förra uppdateringen i nano sekunder */ public void move(long deltaTime) { double nx = x + dx*speed*(deltaTime/200000000.0); double ny = y + dy*speed*(deltaTime/200000000.0); // Kontrollerar om den nya positionen fungerar if (!validLocation(nx, ny)) { if (validLocation(nx, y)) { // if it doesn't then change our position to the new position x = nx; } if (validLocation(x, ny)) { // if it doesn't then change our position to the new position y = ny; } }else { x = nx; y = ny; } } /** * Kontrollerar om en position på skärmen inte är blockerd * @param nx * @param ny * @return */ public boolean validLocation(double nx, double ny) { if(hitTile(nx, ny, blocked).x != -1) { return false; }else { return true; } } private Point hitTile(double xPos, double yPos, int tileValue) { int x = -1, y = -1; if (map.getTileFromPx(xPos, yPos) == tileValue) { x = (int)xPos/map.getTileSize(); y = (int)yPos/map.getTileSize(); return new Point(x, y); } if (map.getTileFromPx(xPos + image.getWidth(null)-1, yPos) == tileValue) { x = (int)(xPos + image.getWidth(null)-1)/map.getTileSize(); y = (int)yPos/map.getTileSize(); return new Point(x, y); } if (map.getTileFromPx(xPos + image.getWidth(null)-1, yPos + image.getHeight(null)-1) == tileValue) { x = (int)(xPos + image.getWidth(null)-1)/map.getTileSize(); y = (int)(yPos + image.getHeight(null)-1)/map.getTileSize(); return new Point(x, y); } if (map.getTileFromPx(xPos, yPos + image.getHeight(null)-1) == tileValue) { x = (int)(xPos)/map.getTileSize(); y = (int)(yPos + image.getHeight(null)-1)/map.getTileSize(); return new Point(x, y); } return new Point(x, y); } /** * Kontrollerar om spelfiguren ligger på en ruta med ett visst värde. * * @param tileValue * @return koordinaten på rutan i rutnätet med sökt värde Om den inte finns returneras(-1,-1) */ public Point hitTile(int tileValue) { return hitTile(x, y, tileValue); } /** * Draw this entity to the graphics context provided. * * @param g The graphics context to which the entity should be drawn */ public void draw(Graphics2D g) { g.drawImage(image, (int)x, (int)y, null); } // Getters och Setters public int getDx() { return dx; } public void setDx(int dx) { this.dx = dx; } public int getDy() { return dy; } public void setDy(int dy) { this.dy = dy; } public double getX() { return x; } public void setX(double x) { this.x = x; } public double getY() { return y; } public void setY(double y) { this.y = y; } // Falling funktion protected void fall() { if(falling) { dy += gravity; if(dy > maxDY) dy = (int) maxDY; } } }
Game.java
Kod:
import java.awt.Image; import java.awt.Point; import java.awt.event.KeyEvent; import java.awt.event.KeyListener; import java.util.HashMap; import javax.swing.ImageIcon; import se.egy.graphics.GameScreen; public class Game implements KeyListener { boolean gameRunning = true; int points = 0; private HashMap<String, Boolean> keyDown = new HashMap<String, Boolean>(); private Map map; private Entity player; private GameScreen gameScreen = new GameScreen("Game", 1215, 576, false); // OBS! Skall Vara false. // Nu kommer klassen public Game(){ map = new Map("map2.txt", 32); gameScreen.setBackground(map); gameScreen.setKeyListener(this); keyDown.put("left", false); keyDown.put("right", false); keyDown.put("up", false); keyDown.put("down", false); loadImages(); gameLoop(); } public void loadImages(){ Image img = new ImageIcon(getClass().getResource("/rsz_clank.png")).getImage(); player = new Entity(img, map, 45, 45, 40); } public void update(long delta){ player.setDx(0); player.setDy(0); if (keyDown.get("left")) { player.setDx(-1); } if (keyDown.get("right")) { player.setDx(1); } if (keyDown.get("up")) { player.setDy(-1); } if (keyDown.get("down")) { player.setDy(1);; } player.move(delta); Point hitTile = player.hitTile(2); if(hitTile.x != -1) { points++; map.setTile(hitTile.x, hitTile.y, 0); } } public void render(){ gameScreen.render(player); } public void gameLoop(){ long last = System.nanoTime(); while(gameRunning){ long delta = (System.nanoTime() - last); last = System.nanoTime(); update(delta); render(); // Fördröjning try { Thread.sleep(4); } catch (Exception e) {}; } } /** Spelets tangentbordslyssnare */ public void keyTyped(KeyEvent e) { } public void keyPressed(KeyEvent e) { // check the keyboard and record which keys are pressed if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_LEFT) { keyDown.put("left", true); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_RIGHT) { keyDown.put("right", true); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_DOWN) { keyDown.put("down", true); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_UP) { keyDown.put("up", true); } } public void keyReleased(KeyEvent e) { // check the keyboard and record which keys are released if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_LEFT) { keyDown.put("left", false); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_RIGHT) { keyDown.put("right", false); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_DOWN) { keyDown.put("down", false); } if (e.getKeyCode() == KeyEvent.VK_UP) { keyDown.put("up", false); } } public static void main(String[] args) { new Game(); } }