2020-01-10, 17:22
Hej

Har ett förråd med plintgrund. Runtomkring är det singel placerat. Ca en meter från förrådet på ena sidan har jag markstenar. Nu täcker "singlet" hålrummet mellan bjälklag och mark. Min fråga är om det bör vara öppet eller om det kan vara täckt? Ser att många gör olika. Har även sett vissa ha gräs väldigt nära bjälklaget t.ex. Vad gäller? Under förrådet är det markduk samt singel utplacerat så ogräs inte växer upp.
Citera
2020-01-10, 17:31
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aritgeo
Hej

Har ett förråd med plintgrund. Runtomkring är det singel placerat. Ca en meter från förrådet på ena sidan har jag markstenar. Nu täcker "singlet" hålrummet mellan bjälklag och mark. Min fråga är om det bör vara öppet eller om det kan vara täckt? Ser att många gör olika. Har även sett vissa ha gräs väldigt nära bjälklaget t.ex. Vad gäller? Under förrådet är det markduk samt singel utplacerat så ogräs inte växer upp.

Singel mellan bjälklag och mark är bra, dock inte helt täckt. Inget ska gå upp mot bjälklag och definitivt inte gräs.

Markduk, singel, mellanrum, bjälklag.
Citera
2020-01-10, 17:38
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Singel mellan bjälklag och mark är bra, dock inte helt täckt. Inget ska gå upp mot bjälklag och definitivt inte gräs.

Hej

Tack för svar.

När du säger inte helt täckt, menar du att det ska finnas en glipa mellan singel och bjälklag så luft kan röra sig under? Eller menar du att det inte får vara täckt så det går upp mot panelen?
Citera
2020-01-10, 17:39
Citat:

Nu förstod trötta jag. Tack!
Citera
2020-01-10, 18:07
Medlem
Citat:
så luft kan röra sig under

Ja precis, luft ska kunna röra sig under för att förhindra fuktskador
Citera
2020-01-10, 18:41
Citat:
Ursprungligen postat av (ô_Ô)
Ja precis, luft ska kunna röra sig under för att förhindra fuktskador

Kan det vara delvis täckt på vissa ställen?
Citera
2020-01-10, 20:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kan det vara delvis täckt på vissa ställen?

Nej, bjälklaget ska inte ligga mot något. Det ska vara bra avstånd mellan. Tänk på liggande fuktig snö, t.ex.
Citera
2020-01-11, 21:18
Citat:
Nej, bjälklaget ska inte ligga mot något. Det ska vara bra avstånd mellan. Tänk på liggande fuktig snö, t.ex.

Okej. För jag tänker att det är dränerande och då borde det inte vara några konstigheter? Annorlunda om det varit gräs t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in