Igår, 16:12
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det är två avgörande faktorer som gör att dom inte får några resultat.
1. Dom tränar inte. Alltså inte tillräckligt hårt. Dom går till gymmet, gör några set med lätta vikter och slutar så fort det börjar kännas tungt och tror det är bra så.
2. Dom äter inte tillräckligt. För lite protein, men framförallt för lite kalorier. Muskler väger, det går inte att få dom utan att gå upp i vikt. Om man inte är väldigt fet från början.

3. Gener. Är inte speciellt avgörande skulle jag säga. Visst, gener påverkar men det mesta handlar om inställning. Nån med dåliga gener och rätt inställning kan lätt ha större framsteg än nån med bra gener och dålig inställning.
Citera
Igår, 16:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
1. Dålig kost
2. Är inte kontinuerliga
3. Horribel form
4. Tränar inte tillräckligt hårt.
Du har rätt om dom övriga men formen är inte viktig (förutom att den minskar skaderisken). Oftast tycker jag det verkar vara såna som är rädda att höja vikterna och lyfta tungt som envisas med perfekt form. Sen brukar samma personer älta på med långsamma reps och "time under tension" så att dom säkert ska få använda dom minsta vikterna. Aldrig ser man att dom skulle göra några framsteg.

Finns många som har riktigt usel form som är hur tränade som helst.
Citera
Igår, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du har rätt om dom övriga men formen är inte viktig (förutom att den minskar skaderisken). Oftast tycker jag det verkar vara såna som är rädda att höja vikterna och lyfta tungt som envisas med perfekt form. Sen brukar samma personer älta på med långsamma reps och "time under tension" så att dom säkert ska få använda dom minsta vikterna. Aldrig ser man att dom skulle göra några framsteg.

Finns många som har riktigt usel form som är hur tränade som helst.

Formen är rätt viktigt ändå men till en viss gräns, det ska alltid vara kontrollerat och du tjänar ingenting på att höja vikten om du ska fuska dig genom repsen med sämre form och kortare ROM.

Sen är det okej att svinga lite med hjälp av höft och axel på dom två sista bicepscurlen om du redan nått fail med bra form. Det kan du då tjäna på.

Är du genetisk begåvad spelar formen absolut ingen roll och du växer oavsett vad du gör, som typ Branch Warren, haha, herrejävlar vilket idiotsätt att träna på.
Citera
Igår, 17:01
Medlem
Citat:

3. Gener. Är inte speciellt avgörande skulle jag säga. Visst, gener påverkar men det mesta handlar om inställning. Nån med dåliga gener och rätt inställning kan lätt ha större framsteg än nån med bra gener och dålig inställning.

Du känner inte till Belgian Blue?

Det är kossor där man fixat generna på dom. Dessa kossor blir brutalt muskulösa och med låga fetthalter. De tillbringar exakt 0 sekunder på gym, men ser ändå ut precis som Arnold när han var som mest uppumpad av steroider.

All muskelmassa beror således på gener. Till 95%.

Så de som tränar och märker att de inte lägger på sig muskelmassa (ca max 1 kg om året är rimligt för den seriösa) kan lika gärna lägga av.

Folk sprider myter om att alla kan bli vältränade, som ett sätt att ta pengar från folk som desperat vill bli vältränade.
Senast redigerad av PetterRetard Igår kl. 17:08.
Citera
Igår, 17:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Du känner inte till Belgian Blue?

Det är kossor där man fixat generna på dom. Dessa kossor blir brutalt muskulösa och med låga fetthalter. De tillbringar exakt 0 sekunder på gym, men ser ändå ut precis som Arnold när han var som mest uppumpad av steroider.

All muskelmassa beror således på gener. Till 95%.

Så de som tränar och märker att de inte lägger på sig muskelmassa (ca max 1 kg om året är rimligt för den seriösa) kan lika gärna lägga av.
Är du en genmanipulerad ko? Om inte, hur är det där relevant? Min åsikt är att generna är av mindre vikt än vad folk försöker påstå. Många verkar använda "dåliga gener" som en ursäkt för att slippa träna hårt.

Tränar man hårt och konsekvent, samt sköter dieten så får man resultat. Klart det går snabbare för såna som har bättre gener men skillnaden är inte så extrem som vissa vill få det att se ut.
Citera
Igår, 17:12
Medlem
Citat:
Är du en genmanipulerad ko? Om inte, hur är det där relevant?

Det är relevant på så sätt att det du skriver är fel, och okunnigt.

Du kan ju förklara hur Belgian Blue kor blir muskulösa monster kor, utan träning. Ser fram emot din förklaring.

Och ja, gener hos oss människor fungerar exakt likadant som hos kor. Vissa människor föds muskulösa, och kan lätt lägga på sig muskelmassa. Andra kan aldrig lägga på sig muskelmassa.

Jag har personligen träffat en 14-åring som var 195 cm och 130 kg, enbart muskler. Han tränade halvhjärtat en dag i veckan (inom den kampsport vi båda ägnade oss åt). Gener. Ingenting annat.
Citera
Igår, 17:32
Medlem
Citat:
Är du en genmanipulerad ko? Om inte, hur är det där relevant? Min åsikt är att generna är av mindre vikt än vad folk försöker påstå. Många verkar använda "dåliga gener" som en ursäkt för att slippa träna hårt.

Tränar man hårt och konsekvent, samt sköter dieten så får man resultat. Klart det går snabbare för såna som har bättre gener men skillnaden är inte så extrem som vissa vill få det att se ut.

Det finns en för människor också. Myostatin mutation. Flex Wheeler har den genmutationen och har du den kommer du garanterat vara mer muskulös.
Citera
Igår, 17:58
Medlem
Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Räcker det inte med 1 timme? Min coach har gett mig ett upplägg som jag körde måndag och torsdag. 5-6 övningar per pass. Jag blev i fin form. Kanske är jag ett undantag om hur mycket man måste träna.
Personligen tror jag att man behöver veta ett hälsosamt sätt att äta på och även ett hälsosamt sätt att träna på som tar en till sina mål.

En timme per pass, 3 gånger i veckan, kombinerat med en bra diet räcker gott och väl för att komma i fin form.
Jag själv och många andra tränar på det sättet med goda resultat.

Citat:
Du kan ju förklara hur Belgian Blue kor blir muskulösa monster kor, utan träning. Ser fram emot din förklaring.

Och ja, gener hos oss människor fungerar exakt likadant som hos kor. Vissa människor föds muskulösa, och kan lätt lägga på sig muskelmassa. Andra kan aldrig lägga på sig muskelmassa.

Jag har personligen träffat en 14-åring som var 195 cm och 130 kg, enbart muskler. Han tränade halvhjärtat en dag i veckan (inom den kampsport vi båda ägnade oss åt). Gener. Ingenting annat.

Så vanliga kor utan den genen har 0% muskler?
Du har alltså träffat en person som är muterad till att bygga extremt mycket muskler utan ansträngning. Skulle gissa att det är typ 1 på 1 miljon som har en sådan mutation, om inte ännu färre.

Det bör alltså finnas en mutation som gör att en person inte alls kan bygga muskler, vi säger att den andelen också är 1 på miljonen.

Resten av befolkningen ligger mellan dessa två extremer och kan därför bygga olika mycket muskler. Vissajar det lättare, och vissa svårare. Men det är väldigt sällsynt att en person "aldrig kan lägga på sig muskelmassa". Du förstår ju själv att du snackar ren skit. Ifall man tränar rätt och äter rätt så kan 99,99% bygga muskler. Över 95% kan också komma i riktigt fin form.
Citera
Igår, 18:07
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:

Belgian Blue är resultatet av en mutation som saknar proteinet Myostatin/GDF-8. Detta leder till en okontrollerad muskelhypertrofi. Dock finns det raser som är betydligt starkare men inte är lika massiva som Belgian Blue. Högst osannolikt att du har träffat en 14-åring som väger 130 kg enbart muskler det är mer än världseliten som har en extraordinär genetik.

Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Det finns en för människor också. Myostatin mutation. Flex Wheeler har den genmutationen och har du den kommer du garanterat vara mer muskulös.

Även Eddie Hall har en Myostatin mutation enligt egen utsago. Med tanke på att Flex Wheeler dessutom varit/är multisjuk är hans resultat oerhört imponerande.
Senast redigerad av Kraftkarl Igår kl. 18:09.
Citera
Igår, 18:13
Medlem
EnflygandeKos avatar
Sen finns det människor vars gener suger. Har lätt för att gå upp i vikt och svårt att bygga muskler . Själv är jag tvärtom har svårt att gå upp i vikt men har lätt att bygga muskler. Sen kanske de också lurar " sig själv . Tränar sporadiskt , äter onyttigt mellan passen osv.
Citera
Igår, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Räcker det inte med 1 timme? Min coach har gett mig ett upplägg som jag körde måndag och torsdag. 5-6 övningar per pass. Jag blev i fin form. Kanske är jag ett undantag om hur mycket man måste träna.
Personligen tror jag att man behöver veta ett hälsosamt sätt att äta på och även ett hälsosamt sätt att träna på som tar en till sina mål.

Jag tror en fördel är att ha en coach, vilket majoriteten inte har. Själv satsar jag mest på konditionsträning och att rumpan är märkbart fastare är det enda resultatet jag ser efter sex månaders träning 4-6 gånger per vecka. Hade väl sett annorlunda ut om jag lyft tungt den tiden, men det hinns knappt med om jag kör kondition i en timme, men nu har jag utökat tiden lite så jag ska hinna lyfta tungt också och bygga muskler på armarna.

Äter hälsosamt gör jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in