Citat:
Ursprungligen postat av
Turist i tiden
Elitidrottare brukar ofta ta sig ett dopp i en istunna efter avslutad träning. Det ska tydligen snabba upp återhämtningen.
Men isunnan kan tydligen ge ett försämrat resultat.
https://www.idrottsforskning.se/kyla...terhamtningen/
Vad är era erfarenheter?
Tror folk som pratar om istunnor och dylikt syftar på återhämtning inför ett nästkommande pass som knappast är samma dag; den här artikeln, och undersökningen som det refereras till, undersökte återhämtning om endast ett fåtal timmar. Blir lite skevt då om man kör någon hyfsat vanlig brosplit så har man 2-3 dagars vila oftast; nämner förvisso tävlingar där vilotiden är låg, men pratar ju efter det lite mer generellt.
Sådan typ utav forskning framförallt med falsifiering, känns ju som något nån kläckt ur sig under frukosten och genomfört "experimentet" samma arbetsdag endast för att kunna producera en "vetenskaplig artikel", om man ens kan kalla det för det.
Sen är jag övertygad om att finns bevis på att det fungerar med nedkylning, och lika övertygad är jag om att det finns bevis för att det inte fungerar.
Hade jag haft tid, ork, samt avsaknaden av ett liv, hade jag kunnat åka till Death valley och genomfört en studie som med största sannolikhet hade påvisat en förbättring hos försakskaniner som kör med nedkylning och jag hade sedan kunnat dra till Antarktis, utfört ett likadant experiment där, och jag hade förmodligen kunnat påvisa den raka motsatsen.
Jag personligen har inte så mycket emot själva experiementet här, utan mer språket, hur studien lyfts fram, det alternativa upplägget (med nedkylningen) som man vill falsifiera.