2021-07-19, 17:20
Medlem
link71s avatar
Jag isbadar varje år de. Väldigt skönt faktiskt !
Först trodde jag aldrig att jag är i mer än 1 minut. De var kallt i nån minut sen försvann det. Men jag hyperventilerade som fan första gången. Men var endå i 5 min . Efter det gör jag så ofta jag kan. Ta med motorsåg o göra hål .
Känner mig helt återställd i kroppen efter ett gym pass sen dopp.
Och skön känsla i kroppen.
Citera
2021-07-20, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Elitidrottare brukar ofta ta sig ett dopp i en istunna efter avslutad träning. Det ska tydligen snabba upp återhämtningen.
Men isunnan kan tydligen ge ett försämrat resultat.
https://www.idrottsforskning.se/kyla...terhamtningen/
Vad är era erfarenheter?

Tror folk som pratar om istunnor och dylikt syftar på återhämtning inför ett nästkommande pass som knappast är samma dag; den här artikeln, och undersökningen som det refereras till, undersökte återhämtning om endast ett fåtal timmar. Blir lite skevt då om man kör någon hyfsat vanlig brosplit så har man 2-3 dagars vila oftast; nämner förvisso tävlingar där vilotiden är låg, men pratar ju efter det lite mer generellt.

Sådan typ utav forskning framförallt med falsifiering, känns ju som något nån kläckt ur sig under frukosten och genomfört "experimentet" samma arbetsdag endast för att kunna producera en "vetenskaplig artikel", om man ens kan kalla det för det.

Sen är jag övertygad om att finns bevis på att det fungerar med nedkylning, och lika övertygad är jag om att det finns bevis för att det inte fungerar.

Hade jag haft tid, ork, samt avsaknaden av ett liv, hade jag kunnat åka till Death valley och genomfört en studie som med största sannolikhet hade påvisat en förbättring hos försakskaniner som kör med nedkylning och jag hade sedan kunnat dra till Antarktis, utfört ett likadant experiment där, och jag hade förmodligen kunnat påvisa den raka motsatsen.

Jag personligen har inte så mycket emot själva experiementet här, utan mer språket, hur studien lyfts fram, det alternativa upplägget (med nedkylningen) som man vill falsifiera.
Citera
2021-07-20, 09:33
Medlem
Sqeptisks avatar
Varmbad sägs också påskynda återhämtning. Föredrar i så fall ett varmbad
Citera
2021-07-24, 13:19
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Varmbad sägs också påskynda återhämtning. Föredrar i så fall ett varmbad
Varmbad är ett utmärkt alternativ för att hantera stress och återhämtning. Perfekt för den som tränar mycket, då det är bra mot muskelspänningar.
Citera
2021-09-05, 15:50
Medlem
Black-butts-matters avatar
Vad händer med pillevitten när ni håller på så här? Den är ju en perifer kroppsdel och inte något som kroppen prioriterar vid extrem kyla. Får ni kass cirkulation där?
Jag vinterbadar några gånger varje vinter och jag tycker det känns lite halvläskigt i snabeln med känselbortfall och liknande.
Citera
2021-10-28, 22:32
Medlem
Började med kallduschar i samband av den här trådens hype i januari 2020, jag har sen dess enbart varit "sjuk" EN enda gång, och det rörde sig då om en ynklig liten förkylning.
Så på snart 2 år en liten snuva vilket är ett överlägset rekord för mig. Innan dessa kallduschar var jag sjuk ungefär var 4-5 gånger per år (mindre förkylningar men ändå). Så för mig har detta haft stor effekt på hälsan, tackar trådstartaren för inspirationen.

Har även mer eller mindre botat morgontrötthet och ångest som jag alltid känt när klockan ringer, nu vet jag att en isdusch väntar och en sak är säker, man vaknar till som bara den!

Ytterligare en fördel jag finner är att jag nästan aldrig fryser längre heller, jag frös mycket förut men kan nu utan problem gå med tunnare kläder vilket faktiskt ibland är skönt, kan inte låta bli och småle lite för mig själv när jag ser folk som i oktober och 8 grader går runt i dunjackor..

Tycker även att processen att ta sig in i duschen varje morgon har bidragit till att ge mitt liv lite mer av disciplin i övriga sammanhang med. Så är mycket nöjd över mina dagliga duschar!
Citera
2021-10-29, 08:33
Medlem
Pecka-s avatar
Hur går det TS, kör du fortfarande med isbad och kallduschar?

Själv klarar jag inte ens av att duscha kallt.
Citera
2021-10-31, 16:44
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Hur går det TS, kör du fortfarande med isbad och kallduschar?

Själv klarar jag inte ens av att duscha kallt.
Vet inte vad TS gör. Men jag badar på. Nu är det 8 grader i vattnet. Det gör susen ändå. 6 grader känns kallt.
Citera
2021-12-01, 07:43
Medlem
Hej! Jag ställer min fråga här då de verkar vara en del som har koll och erfarenhet. Jag har kallduschat i några år och nu börjat kallbada ute. Jag har senaste gångerna efter badet blivit förkyld, senast för två dagar sen. Jag tränar oftast 4-5 gånger i veckan och jag har tränat hyfsat långt pass efter jag kallbadat. Kan detta orsaka förkylningen för att jag tränar efteråt? Någon annan som blir förkyld efter badet? Jag är alltså väldigt snabb att byta om och värma upp mig efter. Ligger i vattnet ca 2 min med huvudet ovanför och djupandas. Älskar kallbad och vill trappa upp till ca 2 dopp utomhus i veckan och behöver tips. Är det någon som vet om konditionsträning inte är bra efter men styrketräning kan funka tex?
Tacksam för tips
Citera
2021-12-01, 16:41
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninthchant
Hej! Jag ställer min fråga här då de verkar vara en del som har koll och erfarenhet. Jag har kallduschat i några år och nu börjat kallbada ute. Jag har senaste gångerna efter badet blivit förkyld, senast för två dagar sen. Jag tränar oftast 4-5 gånger i veckan och jag har tränat hyfsat långt pass efter jag kallbadat. Kan detta orsaka förkylningen för att jag tränar efteråt? Någon annan som blir förkyld efter badet? Jag är alltså väldigt snabb att byta om och värma upp mig efter. Ligger i vattnet ca 2 min med huvudet ovanför och djupandas. Älskar kallbad och vill trappa upp till ca 2 dopp utomhus i veckan och behöver tips. Är det någon som vet om konditionsträning inte är bra efter men styrketräning kan funka tex?
Tacksam för tips

Det är inte isbaden i sig som gör dig förkyld, förkylningen beror på ett virus. Det som isbaden däremot kan medföra är att det sänker ditt immunförsvar temporärt och gör dig mer disponibel i att ådra dig en förkylning från virus. Jag tror även att det inte är optimalt att du tränar längre pass EFTER isbaden. Isbad bör implementeras EFTER träningen, för att påskynda återhämtningsprocessen. Tung fysisk ansträngning påverkar även immunförsvaret negativt, temporärt. Så kanske blir det lite kaka på kaka-effekten. Och visst är det förkylningstider nu, så en förklaring är alltså att din kropp/immunförsvar helt enkelt är känsligare i att utveckla förkylning.
Citera
2021-12-01, 23:09
Medlem
Jofs avatar
Nu har isen lagt sig på sjön. Lite jobbigt att behöva borra upp isvak. Fick räcka med att borra ett hål i isen och sen hälla isvatten över mig. Men märkligt hur lite kallt det kändes. Vattnet är nog "varmare" än luften, 8 grader kallt. Men saknar verkligen rinnande vatten.
Citera
2021-12-02, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Det är inte isbaden i sig som gör dig förkyld, förkylningen beror på ett virus. Det som isbaden däremot kan medföra är att det sänker ditt immunförsvar temporärt och gör dig mer disponibel i att ådra dig en förkylning från virus. Jag tror även att det inte är optimalt att du tränar längre pass EFTER isbaden. Isbad bör implementeras EFTER träningen, för att påskynda återhämtningsprocessen. Tung fysisk ansträngning påverkar även immunförsvaret negativt, temporärt. Så kanske blir det lite kaka på kaka-effekten. Och visst är det förkylningstider nu, så en förklaring är alltså att din kropp/immunförsvar helt enkelt är känsligare i att utveckla förkylning.

Känns jävligt solklart när du säger det så haha. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in