2025-01-20, 17:19
Medlem
planetentelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Du har rätt i sak. Det är bara att dagens befolkning är hopplöst outbildade och om det legaliseras så kommer det i begynnelsefasen missbrukas och alla boomers och surfittor kommer skrika efter förbud av ren ryggmärgsreflex.
Jag tycker att Sverige borde införa brukarkörkort med krav på kunskap, medborgarskap och god vandel för att få laglig rätt att nyttja.

Samma som jag tycker gällande sexköp och en hel del annat.
Citera
2025-01-20, 18:03
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Gängen gör mer pengar på kokain det är där dom riktiga pengarna finns där kunderna blir totalt torsk samt dom har mycket pengar och skuldsätter sig. Ingen normal skuldsätter sig över cannabis.

Zutthandeln är inget i jämförelse i marknadsandelar för kriminella aktörer. Dom kommer inte lägga ner heller bara för att det blir lagligt.

Tror ingen är livrädd men mycket okunskap har format generationer att cannabis är livsfarligt samtidigt som vanligt folk är beroende av antidepressiva tabletter 1,2 miljoner samt dricker öl/vin flera gånger i veckan för att varva ner. Men är bättre än knarkaren som knarkar sin marijuana i alla fall. Psykologin bakom folk i gemen?

Jo det är sant fan. Röker man cannabis i sverige är man missbrukare per automatik men du måste i princip sitta och skaka, hamnat i en misär för att klassas som alkoholist. Att man blivit beroende av alkohol räcker inte riktigt då ingen vill se sig själv som en "knarkare". Att kaffe är mer beroendeframkallande än hasch är totalt irrelevant.
Citera
2025-01-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av planetentellus
Jag tycker att Sverige borde införa brukarkörkort med krav på kunskap, medborgarskap och god vandel för att få laglig rätt att nyttja.

Samma som jag tycker gällande sexköp och en hel del annat.

Räcker med krav på kunskap för mig men håller med i princip. Eller åtminstone nått i stil med systemet eller att man går med i en klubb eller nått som i tyskland eller spanien.
Citera
2025-01-20, 20:12
Medlem
planetentelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Räcker med krav på kunskap för mig men håller med i princip. Eller åtminstone nått i stil med systemet eller att man går med i en klubb eller nått som i tyskland eller spanien.
Jag tycker att seriös icke propagandastyrd fortbildning vore värt investeringen för Sverige för alla som vill kunna använda droger lagligt, ungefär som med vapen- och jaktlicens.
'Det kommer dock inte hända eftersom Sverige alltid slår knut på sig självt.
Citera
2025-01-22, 16:06
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Classichansen
Om något är väl Socialdemokraterna mer negativa i frågan än Moderaterna. MUF är väl åtminstone lite mer frihetlig än SSU.
Det stämmer - dock är SD och KD väldigt negativa, så kombinerat med en ganska negativ M så har vi liberalerna kvar som möjligen skulle vilja göra någon ändring i frågan. Lär dock knappast hända med tanke på dess låga opinion.

S är som sagt också negativa, däremot är både V, MP, och C alla mer positiva. Alltså finns det större procentuell positiv opinion med potential till eftergifter från S.
Citera
2025-01-22, 16:11
Medlem
spyder123s avatar
En grej som kan uppmärksammas är att året 2024 så hade cannabis ett eget avsnitt i de populära serierna "Solsidan" och "Tunna blå linjen", som i stor mån illustrerade cannabis mycket mer positivt än vad som jag tror hade varit möjligt för 10 år sedan. Det börjar sakta men säkert sippra in i populärkulturen att cannabis kanske inte är så hemskt farligt. Detta såg man i USA under början av 2000-talet. Så att det inte händer någonting i uppfattningen om cannabis skulle jag nog säga inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in