Citat:
Ursprungligen postat av
Sinestro
Biden kommer att ha mycket bättre relationer med Kina än Trump haft. Du kan glömma det där med en demokratisk allians mot diktaturer. Det kan säkert sägas ett och annat om något liknande rent formellt från en del ledare (bl a Biden) men det kommer att förbli formalia. USA/EU/Afrika/Kina kommer nu (med Biden/Harris) att bindas allt tätare samman. Vad som händer med Ryssland är jag mer osäker på - och mindre insatt i.
Håller med om det du skrivit om EU, i andra kommentarer! 👍
Hur Biden-administrationens utrikes- och Kina-politik kommer att se ut, kan vare sig du eller jag veta med säkerhet, så här tidigt.
Bättre att ge sig till tåls några månader till. Det tar flera månader att etablera en ny president-administration, tillsätta alla poster och låta de nya befattningshavarna sätta sig in i alla olika frågor, innan de kan börja att fatta beslut.
Hur Bidens Kina-politik kommer att arta sig, kan man tidigast få en känsla för i slutet av nästa vår 2021.
(Mer generellt sätt, tror jag att det blir så:
Först 2 år med fokus på amerikanska vänsterfrågor, sen två år med fokus på mittenfrågor, för att locka mittenväljare inför nästa val 2024.
Bidens första 2 år kommer troligen mest handla om
amerikanska vänsterns frågor: Paris-klimatavtalet, allmän sjukförsäkring osv. Den senare hälften av Bidens 4 år som president, kommer att inrikta sig på
mittenfrågor som det finns bipartisan consensus om: Nya hårda tag mot Kommunistkina, och byggande av internationella allianser mot Kommunistkina.
Trump körde exakt samma upplägg: Trumps första två år fokuserade på amerikanska högerns frågor: Skattesänkningar och nedskärningar i allmänna sjukförsäkringen. Trump's senare två år fokuserade på mittenfrågor som demokraterna höll med om: Hård politik mot Kina.)