2020-01-25, 17:02
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Stanineskalan är 1-9 där 4-6 är normalvärden, dvs 70 procent av alla testade får något av dessa värden. Det motsvarar ett IQ på 85-115, alltså en standardavvikelse uppåt och nedåt. De som får ett värde 1-3 på Stanineskalan tillhör de 15 av 100 som får lägst på testet (IQ). Det är ganska dåligt. Sådana personer brukar ha svårt att förstå abstrakt tänkande, kan inte räkna procent, etc.

Ja det var det jag tänkte också. Men personen innan mig menade att phs tester var svårare och att en 8 på mönstringen bara räcker till 4 på phs. Pliktverkets test träffade rätt för mig i iq. Motsvarar precis vad jag får på seriösa nättester (och högskoleprovet).
Citera
2020-01-25, 17:04
Medlem
TheTricksters avatar
...Hmm kanske är det så att Stanineskalan inte är ekvivalent med normerad IQ-skala där medelvärde är 100. Alltså att normalbegåvning IQ 85-115 (70 procent av alla testade) svarar mot 4-6?

När man testar de här sakerna handlar det förstås inte om att hitta väldigt begåvade personer - sånt är ju överhuvudtaget ganska sällsynt - utan klargöra om personen är normalbegåvad och inte underbegåvad.
Citera
2020-01-25, 17:06
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
...Hmm kanske är det så att Stanineskalan inte är ekvivalent med normerad IQ-skala där medelvärde är 100. Alltså att normalbegåvning IQ 85-115 (70 procent av alla testade) svarar mot 4-6?

När man testar de här sakerna handlar det förstås inte om att hitta väldigt begåvade personer - sånt är ju överhuvudtaget ganska sällsynt - utan klargöra om personen är normalbegåvad och inte underbegåvad.

Mönstringens var det iaf. Det finns iq i intervall om man googlar.
Citera
2020-01-25, 17:09
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Ja det var det jag tänkte också. Men personen innan mig menade att phs tester var svårare och att en 8 på mönstringen bara räcker till 4 på phs. Pliktverkets test träffade rätt för mig i iq. Motsvarar precis vad jag får på seriösa nättester (och högskoleprovet).

Låter otroligt konstigt att PHS tester skulle vara så krävande, att någon, som du då, får 8/9 vid mönstring, men att det skulle motsvara en 4 i PHS-test... Det är ju inte (väldigt) teoretiskt lagda personer som söker till PHS.
Citera
2020-01-25, 17:10
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lachlan
Bästa är om vi sänker kraven och låter poliserna tala det språk som de kan.

Fler nysvenskar måste in på utbildningen.
Jaha ja...om du råkade ut för något, kallade på polisen och blev bemött med: "Heeeeyyy Maaan? Hure läget?"
...skulle du vilja det?
Citera
2020-01-25, 17:13
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Låter otroligt konstigt att PHS tester skulle vara så krävande, att någon, som du då, får 8/9 vid mönstring, men att det skulle motsvara en 4 i PHS-test... Det är ju inte (väldigt) teoretiskt lagda personer som söker till PHS.

Ja det tycker jag med. Varför skulle ett så stort test vara annorlunda än vanliga begåvningstest i stanine? Låter som onödigt krångel. Nu var det inte jag som fick det utan en person jag svarade på.
Citera
2020-01-25, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WayToRichness
https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...polisstudenter
Tecken på att samhället kommer falla, och det jävligt hårt. Att 16 500 av 17 000 personer inte klarar av att komma in på en utbildning vars svårighetsgrad ligger på högstadie/gymnasie nivå, gör mig rädd.

So, what you are saying.... är att man i princip måste vara begåvningshandikappad för att komma på tanken att vilja bli polis idag?
Citera
2020-01-25, 18:24
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Vem vill egentligen bli polis i Sverige, när man bjuder på saft och bullar till kriminella. Man släpper kriminella rätt omgående så att dom kan fortsätta begå brott i all oändlighet. Man lägger ned brott på löpande band i brist på bevis där bevis finns och därmed håna offren ytterligare en gång. 99 fall av 100 så gör dom inte en undersökning. Hela jävla rättsapparaten är under all kritik i över 20 år nu.

Det är så psykologerna på intagningen styr upp det.
Citera
2020-01-25, 19:18
Medlem
Stefan Löfven tjatar bara om hur många platser dom skapat för polisutbildningen, det han däremot aldrig talar om är hur många poliser det blir som går ut utbildningen. Om det nu blir 651 poliser, hur många slutar frivilligt och hur många går i pension? Tror den siffran är högre än de som kommer till.
Citera
2020-01-25, 21:04
Medlem
Citat:

en 9'a på stanine ar dom 4% mest begåvade (122,5+ iq), sen en 8'a nasta 7% (117,5-122,5 iq), resten minns jag inte. lozl
Citera
2020-01-25, 23:02
Medlem
Ännu ett test på att läget i Sverige är långt mer allvarligt än vad gemene svensk förstår.

För det första är det bara en liten del av Sveriges befolkning som tar del av dessa resultat av mångkultur och massinvandring se därefter till de som faktiskt läser och studerar detta.

Jag ger det tio år och sedan är polisen totalt genomkorrupt, vilket vi inte kommer kunna stoppa då staten/regeringen gör allt för makten och kommer därtill se till att s.k. Medborgargarden kommer bli jagade istället för islamistisk extremism. Mina två cent, får sätta hoppet till att det inte blir så. Men korruptionen kommer vara av extrema proportioner.
Citera
2020-01-25, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sx-gh
So, what you are saying.... är att man i princip måste vara begåvningshandikappad för att komma på tanken att vilja bli polis idag?
Idag och igår...Det finns väl ingen som stött på en polis och tänkt att just denne var begåvad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in