Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-06-01, 15:30
  #13
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyk
Nej, de verkar inte göra det. Förmodligen får de inte använda överättningarna från de gamla Carlsen-albumen, och därför översätts de på nytt med nya (tristare) svordomar.

Rogntudjuuu!!

Nog har jag för mig att jag läst nåt Rogntudjuuu i UVH? Men är inte säker. Kan ju ta och kolla genom lite...

När jag var runt fyra år och läste Gaston för första gången så undrade jag för övrigt något enormt vad Rogntudjuuu betydde.
Citera
2006-06-01, 16:25
  #14
Medlem
klyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt Tuttle
Nog har jag för mig att jag läst nåt Rogntudjuuu i UVH? Men är inte säker. Kan ju ta och kolla genom lite...

När jag var runt fyra år och läste Gaston för första gången så undrade jag för övrigt något enormt vad Rogntudjuuu betydde.

I senaste UVH vill jag minnas att svordomarna var liknande "Förbann...." o.s.v. Inte ens i närheten av ett redigt "Rogntudjuuu!".

Bästa Gastonstrippen är för övrigt den när Gaston konstruerat egna säkerhetsbälten i sin gamla bil. Som vanligt lyckas han övertyga Mossberg att åka med i bilen.

Bältena ifråga var lite lustigt konsturerade då de spändes över axeln och liksom drog personen nedåt i bilen. Det hela slutar naturligtvis med att Mossberg dras ned genom det rostiga golvet och fastnar under bilen som måste bogseras hem. I sista rutan ser man hur bogserbilen kommer med gastons bil på släp. Under bilen kommer en pratbubbla i vilken det står "Rogntudjuu, Rogntudjuu, Rogntudju". På trottoaren bredvid står två gamla tanter som kommenterar det hela med "Inte undra på att den bilen behöver bogseras, så illa som den låter".
Citera
2006-06-02, 17:10
  #15
Medlem
Cpt Tuttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyk
I senaste UVH vill jag minnas att svordomarna var liknande "Förbann...." o.s.v. Inte ens i närheten av ett redigt "Rogntudjuuu!".

Bästa Gastonstrippen är för övrigt den när Gaston konstruerat egna säkerhetsbälten i sin gamla bil. Som vanligt lyckas han övertyga Mossberg att åka med i bilen.

Bältena ifråga var lite lustigt konsturerade då de spändes över axeln och liksom drog personen nedåt i bilen. Det hela slutar naturligtvis med att Mossberg dras ned genom det rostiga golvet och fastnar under bilen som måste bogseras hem. I sista rutan ser man hur bogserbilen kommer med gastons bil på släp. Under bilen kommer en pratbubbla i vilken det står "Rogntudjuu, Rogntudjuu, Rogntudju". På trottoaren bredvid står två gamla tanter som kommenterar det hela med "Inte undra på att den bilen behöver bogseras, så illa som den låter".

Hehe, det var exakt den serien jag tänkte på!
Men det var väl två ungdomar? Nåja, skit samma...
Citera
2006-06-02, 19:19
  #16
Medlem
Hmmm någonstans i mitt grumliga minne framträder "Rogontudjuu" med o i mitten men jag kan ju ha fel... Någon som kan skingra mina tvivel på den punkten? Vore ju synd att inte kunna sova för den sakens skull.
Citera
2006-06-05, 14:57
  #17
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobfish
Tyvärr inte, men såvitt jag vet finns bara ett Spirou album (Z som i Zafir) översatt till engelska och vad beträffar Gaston albumen så har inget översatts till engelska i sin helhet. Jag kan förstås ha fel angående detta.

Aj fan va synd, nästan såa tt jag själv får skanna in de jag har och lägga upp så folk får njuta av dessa underbara serier.
Citera
2006-06-15, 10:52
  #18
Medlem
George Wittigs avatar
Ja! Snälla!
Citera
2007-01-14, 20:05
  #19
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ser ut som att Egmont i anledning av Gastons femtioårsjubileum i år kommer att ge ut en samlingsbox i hela Skandinavien; i Sverige genom Damm Förlag som dock ännu inte verkar ha någon information på sin hemsida.

Om den norska utgåvan

Om den danska utgåvan

På franska samlas serien i den påkostade utgåvan Gaston l'Integrale i stora band om vartdera två år, men där springer priset per band upp till ca 100 euro så något i den klassen blir det knappast fråga om här.

Gaston au complet ! 1957-1958
Citera
2007-01-14, 20:46
  #20
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobfish
Tyvärr inte, men såvitt jag vet finns bara ett Spirou album (Z som i Zafir) översatt till engelska och vad beträffar Gaston albumen så har inget översatts till engelska i sin helhet. Jag kan förstås ha fel angående detta.
Spirou:
Citat:

Only two books, number 15 and 16, have been translated into English by Fantasy Flight Publishing in the mid-90's, although they're currently out of print.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spirou_et_Fantasio


Gaston:
Citat:

except for a translation of a few pages by Fantagraphics in the early 90's, there is no English translation.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaston_Lagaffe
Citera
2007-04-04, 11:58
  #21
Medlem
Matches Malones avatar
Vad sa Gastons chef?

Rogntudjuu?
Citera
2007-04-04, 12:02
  #22
Medlem
DIJs avatar
Jo det är helt riktigt. Inte hundra på stavningen dock.
Fast det är ju den senare chefen, Mossberg va? I de första albumen var det Nicke som var hans chef. Har ett gäng Gaston-album hemma, men det var ett tag sen jag läste dem.

Kan rekommendera det första, när Gaston dyker upp oanmäld för att arbeta på kontoret och inte säger ett pip utan bara hänger tills Nicke efter ett tag ifrågasätter vad han gör där. Riktigt roligt.
Citera
2007-04-04, 16:59
  #23
Medlem
Samlingsalbumet med Gaston har nu utgivits av "damm förlag"

Här är lite information om albumet.
Författare: André Franquin
Illustratör: André Franquin
Förlag: Damm Förlag
Bandtyp: Inbunden, Språk: Svenska
Utgiven: 200703
Upplaga: 1, Vikt i gram: 4500
ISBN10: 9172697946
ISBN13: 9789172697942
Pris: 980 kr

"Franquins ökända antihjälte Gaston alla kontoristers fasa finns nu till allmän beskådan i hela sitt omfång. I denna exklusiva samlingsbox ryms alla de klassiska albumen som gavs ut mellan 1963 och 1997. Dessutom finns här mängder med extramaterial som tidigare aldrig givits ut på svenska. Begränsad upplaga om 1 000 exemplar."

Min fråga är hur många sidor det rör sig om?
Citera
2012-08-28, 08:23
  #24
Medlem
Grudaxs avatar
Hahaha! Ja den är så jävla bra! Speciellt Mossbergs kommentar när Gaston utbreder sig över kvaliteterna hos hans nya bälten: "Ja, man bryter lätt en arm..."

Den krampaktiga handen när M till sist dras genom golvet är ju också strålande. Garvar bara att tänka på den.

Citat:
Ursprungligen postat av klyk
I senaste UVH vill jag minnas att svordomarna var liknande "Förbann...." o.s.v. Inte ens i närheten av ett redigt "Rogntudjuuu!".

Bästa Gastonstrippen är för övrigt den när Gaston konstruerat egna säkerhetsbälten i sin gamla bil. Som vanligt lyckas han övertyga Mossberg att åka med i bilen.

Bältena ifråga var lite lustigt konsturerade då de spändes över axeln och liksom drog personen nedåt i bilen. Det hela slutar naturligtvis med att Mossberg dras ned genom det rostiga golvet och fastnar under bilen som måste bogseras hem. I sista rutan ser man hur bogserbilen kommer med gastons bil på släp. Under bilen kommer en pratbubbla i vilken det står "Rogntudjuu, Rogntudjuu, Rogntudju". På trottoaren bredvid står två gamla tanter som kommenterar det hela med "Inte undra på att den bilen behöver bogseras, så illa som den låter".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback