2025-01-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Vad menar du med det? Att boende i hyresrätt inte kan välja avtal med fast pris?

Det är naturligtvis helt felaktigt.

Idiot.
Citera
2025-01-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 01BinaryMachine01
Hyresrätt = alltid rörligt elavtal.

Men vad händer om elen blir jättedyr igen blir det väl dyrt med bundet rörligt elavtal i hyresrätt med? Fast pris är väl tryggare på så vis eller?
Citera
2025-01-22, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Men vad händer om elen blir jättedyr igen blir det väl dyrt med bundet rörligt elavtal i hyresrätt med? Fast pris är väl tryggare på så vis eller?

I De flesta hyresrätter ingår väl värme mm. Att jaga ören på hushållsel är det ingen större vits med.
Citera
2025-02-16, 21:54
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
35 000 kwh men jag baserade det på senaste fakturan. Antagligen ligger jag på 25-30k om man tittar på hela året. Brukar stänga av bergvärmen så mycket jag kan under sommaren.

Sen var det nån annan som kommenterade att jag har för varmt, att det är fel på maskinen eller att jag har ett för dragigt hus. De två sista punkterna gäller för mig. Kåken är kall trots att elementen är heta. Och fönstren är för hemska när det gäller att mota kylan. Har dessutom kattlucka - drar som attan därifrån. Försöker täcka upp så gott det går. I slutändan kommer jag att tvingas att byta maskin och fönster för detta går inte att stå ut med. Räkningarna gör mig inte gladare på något sätt. Tvärtom.
Vissa hus är ju tyvärr inte mycket att göra åt, om man inte pratar rejäl renovering för många hundra tusen.
Vi har ett hus från -54 med originalfönster och även om de borde vara otäta så är de helt enkelt inte det; även när det verkligen blåst storm här så kommer inte ett vinande från de gamla fönstren, så jag måste erkänna att jag drar mig för att byta dem även om jag vet att moderna treglasfönster troligen skulle dra ner förbrukningen en del.

Samtidigt så ligger vi under vad som räknas som normal förbrukning för en villa - kollade nu, ungefär 16 000 kwh/år, precis som vanligt - och med bergvärmepump och ordentligt varmt, eftersom vi vägrar sitta hemma och huttra, så ligger kostnaden på ungefär 4000 per månad, totalt med elnätsavgifter och allt annat.

Vilket innebär att kostnaden gått upp ungefär 5-600 sen förra vintern med alla extra påslag som gjort, plus att vi låste elen med mixpris...vilket kanske eller kanske inte var en dum idé.
Just nu ligger elpriset på som lägst 103,94 och högst 178,83 öre/kWh och eftersom jag föredrar att veta så låste jag på 100 öre. Vilket just nu inte ser så illa ut men om ett par dagar kan det ha ändrat sig igen...men jag föredrar att veta.

När ingen på allvar kan säga vad som kommer att hända på marknaden så vill jag veta att våra kostnader iaf inte blir totalt oberäkneliga.
Tyvärr går det ju aldrig att veta vad staten hittar på, för ser de att ingen verkar protestera över höjda avgifter så kan de alltid höja lite till och ändå få röster nästa val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in