Citat:
Ursprungligen postat av
skrakan
Ingen vet om verktygslådan kunnat hjälpa flickan.
Flyttningsförbud kan domstol säga nej till.
Det måste styrkas grad och varaktighet i barnets dåligmående vid flyttning mellan två hem.
Jag känner inte till några vägledande rättsfall.
Jag har läst IVO:s utslag.
Jag undrar varför de inte tidigare har funderat på varför kommunerna ansett flyttningsförbudparagrafen varit så svår att använda.
Du har helt rätt i det är omöjligt att säga vad som räddat livet på Esmeralda. Och att min reflektion då blir att alla inblandade borde granska vad de själva gjort för att försöka förhindra att något sådant här händer igen.
Jag tänker att handläggarna på soc kände väldigt mycket på för Esmeralda. Hon hade varit aktuell sedan den dagen hon föddes och det var ju också de som kallade henne lilla hjärtat från början. Jag tänker att de kände sig nedslagna och motarbetade och misstro i och med kammarrättens dom.
Om ett flyttningsförbud ska hålla i rätten förflyttnings förbud är ju också ett LVU som förhandlas i förvaltningsrätterna. Behöver man precis som du säger Påvisa att barnet far illa av två boenden. I detta fall blev ju överflyttningen väldigt fort. Det var bara ett par gånger gånger hon åkte emellan innan hon innan Patrik och Rebecka bröt planeringen och tog hem henne på heltid.
Esmeralda behöver ju heller inte mått dåligt när hon var hos Patrik och Rebecka och som hälsade på. Hon hade bott hos fosterfamiljen i hela sitt liv och Hade sin trygghet där. Hon hade träffat Rebecka vid enstaka umgängen. Sin pappa hade hon aldrig träffat. Och kanske hon tyckte det var kul att vara där det fanns ju en lillebror och en storebror. Man får också anta att Patrik och Rebecka bjöd till lite när du visste att hon skulle tillbaka till Vadstena.