• 5
  • 6
2025-01-18, 18:09
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Waze är hur bra som helst fast drar mycke batteri så du bör ha laddning på hela tiden.

Känner av kö, olyckor, poliser, kameror och mycket mer då användarna själva rapporterar in detta. Räknar om vägen direkt om det är något stopp på vägen och det finns alternativ.

Waze har även hastighetsmätare och har koll på hastighetsbegränsning på sträckan du kör.

Har precis börjat använda den här appen efter att folk tjatat om den så mycket.

Är varningarna de ger ut (poliskontroller, kö, olyckor etc) träffsäkra eller är det ibland desinformation? Jag tänker att ifall vilka som helst kan lägga in där så kan de ju lägga in felaktiga saker.
Citera
2025-01-18, 18:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Har precis börjat använda den här appen efter att folk tjatat om den så mycket.

Är varningarna de ger ut (poliskontroller, kö, olyckor etc) träffsäkra eller är det ibland desinformation? Jag tänker att ifall vilka som helst kan lägga in där så kan de ju lägga in felaktiga saker.

Det är folk själva som lägger till dessa så de är autentiska och stämmer till 90% skulle jag säga. Ibland kan polisen åkt iväg eller olyckan blivit löst och då får man bara trycka ”inte där” så försvinner den efter ett antal personers tryck.

Jag tycker den är kalas och använder den alltid när jag ska åka och oftast så visar den väldigt exakt på tiden man ska komma fram.
Citera
2025-01-18, 19:06
Medlem
Sygic alla dagar i veckan

The world's 1st car navigation
for iPhone and the second for Android!

Flera hundra millioner användare i Världen och ingen behöver rapportera in utan den känner av farterna på andra användare och larmar då för köbildning på trafiklederna och föreslår bättre alternativ

Min bästa vän då jag rest runt i världen på massa konstiga platser!

Man laddar ner kartan/kartorna för de länder man ska befinna sig i och man bokmärker hotell,stationer,flygplatser och dyl hemma innan man reser
Då behöver man inte vara uppkopplad när man kommer fram till landet man rest till utan den går på satelliterna då
Citera
2025-01-18, 19:49
Medlem
448s avatar
Sygic är fan bra skit
Citera
2025-01-18, 20:06
Medlem
Kloges avatar
Kört närmare 50 mil idag och Google Maps varnade för en stillastående bil vilket stämde, ingen funktion jag sett tidigare
Citera
2025-01-19, 00:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men exakthet och fördröjning är två helt olika saker. Ny GPS teknik och många satelliter gör att precisionen blir mycket högre, men fördröjningen kommer man inte ifrån, men som sagt, i sammanhanget, med hastighetsavläsning, så spelar fördröjningen inte direkt någon roll.

Om du körde 100 km/h för 0,5 eller 0,7 sekunder sedan spelar ingen större roll om du inte har en Tesla model S och MÅSTE veta din exakta hastighet just nu medans du trampar gasen i botten. Då är det bättre att försöka trimma in hastighetsmätaren i bilen så att den är så exakt som möjligt. Normala bilar diffar ju några km/h på den inbyggda mätaren mot den verkliga hastigheten så...

Två videos om hur GPS funkar. Bra animeringar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System
https://sv.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System

Det sker ingen signalering från din navigator till satelliten.

Däremot finns det antal markstationer för att hålla reda på var satelliterna är.

Hemmagjord beskrivning:

Om du befinner dig precis exakt i centrum av 4 satelliters täckningsområde så tar det lika lång tid för satelliternas signaler att nå din GPS-mottagare. Ponera att de ligger i position norr, syd, öst, väst.

Om du nu rör dig rakt norrut så blir tiden kortare från norrsatelliten och längre från sydsatelliten.
Signalen från öst och västsatelliten tar lite längre tid. Med hjälp av dessa tidskillnader kan man räkna ut din position.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-01-19 kl. 01:05.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in