Citat:
Ursprungligen postat av
datan.
Hej, min kasett på elcykeln verkar vara slut för kedjan slirar på kasetten. Dvs hoppar över.
Jag bytte kasetten för 1 år sedan ca så den är väl körd ca 120 mil. Tycker de är lite klent att den inte håller längre.
Dock bytte jag till en ny kedja för några månader sedan o det var då det började att kugga över. Jag har därför bestämt att det är bättre att köra helt slut på grejerna. Bytet av kedjan gjorde ju saken sämre. Därför borde det vara bättre att sätta på ny kassett o kedja o inte röra de. Det var ett stort misstag att sätta dit ny kedja på använt drev.
Skall sägas att de är de högre växlarna som slits ut eftersom cykeln går fort.
Har ni råkat ut för det jag skrev? Eller har ni några tips så man slipper byta kasett o kedja hela tiden ?
Varför bytte du kassett men inte kedja i första skedet? Normalt sett så håller kassetten för minst två, men kanske tre kedjor, om du byter kedja i tid. En sliten kedja är längre än en ny, och är kedjan väldigt sliten när den byts, så sliter kassetten, som följdaktligen blivit nersliten av den väldigt slitna kedjan, ner en ny kedja fort. En ny kedja på en sliten kassett fungerar som det gör för dig nu, dvs det rappar och kuggar över vid belastning.
Har man kört för länge med kedjan så sliter den även ner klingorna fram, och en ny kedja passar inte mellan kuggen då, med följd att det rappar och kuggar över.
Så... Byt rubbet nästa gång, byt sen kedjan i tid, och tada, du har en cykel som växlar fint lääänge!
För det är inte så enkelt att du behöver justera växlarna bara?