2020-02-04, 22:00
Medlem
Hej, min kasett på elcykeln verkar vara slut för kedjan slirar på kasetten. Dvs hoppar över.

Jag bytte kasetten för 1 år sedan ca så den är väl körd ca 120 mil. Tycker de är lite klent att den inte håller längre.

Dock bytte jag till en ny kedja för några månader sedan o det var då det började att kugga över. Jag har därför bestämt att det är bättre att köra helt slut på grejerna. Bytet av kedjan gjorde ju saken sämre. Därför borde det vara bättre att sätta på ny kassett o kedja o inte röra de. Det var ett stort misstag att sätta dit ny kedja på använt drev.

Skall sägas att de är de högre växlarna som slits ut eftersom cykeln går fort.

Har ni råkat ut för det jag skrev? Eller har ni några tips så man slipper byta kasett o kedja hela tiden ?
Citera
2020-02-04, 22:05
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hej, min kasett på elcykeln verkar vara slut för kedjan slirar på kasetten. Dvs hoppar över.

Jag bytte kasetten för 1 år sedan ca så den är väl körd ca 120 mil. Tycker de är lite klent att den inte håller längre.

Dock bytte jag till en ny kedja för några månader sedan o det var då det började att kugga över. Jag har därför bestämt att det är bättre att köra helt slut på grejerna. Bytet av kedjan gjorde ju saken sämre. Därför borde det vara bättre att sätta på ny kassett o kedja o inte röra de. Det var ett stort misstag att sätta dit ny kedja på använt drev.

Har ni råkat ut för det jag skrev? Eller har ni några tips så man slipper byta kasett o kedja hela tiden ?
Smörjat och sett om det hjälper?
Citera
2020-02-04, 22:06
Medlem
Hur ser kuggarna ut, är de spetsiga? Alltså slitna.
Kedjan lika lång som den innan?
Citera
2020-02-04, 22:07
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Kedja och kasett skall bytas samtidigt, då de är inslitna med varandra.
Citera
2020-02-04, 22:47
Medlem
Citat:
bättre att sätta på ny kassett o kedja o inte röra de
Justera och ställ in grejerna så kanske det fungerar en längre tid.
Citera
2020-02-05, 00:38
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Även framdreven slits om man kör med för utsträckta kedjor.
Kan bli så att man måste byta hela drevpaketen både fram och bak, för att man nött ner dom i onödan med för sliten kedja.
Blir billigare att byta kedjan oftare.
Citera
2020-02-05, 09:17
Medlem
Citat:

Kan ju vara flera fel som sagt ovan.
Men billigast innan man springer och köper drev etc är att smörja kedjan. Torr kedja slirar mer. Samt kolla att kedjan inte är slak, spänn lite vid behov. Att kassetten bara håller ett år skulle jag aldrig acceptera, reklamera.
Citera
2020-02-05, 11:04
Medlem
Låter som att du kanske måste spänna kedjan. Har du en för lös kedja kommer den hoppa och slira enklare. Det är inte så enkelt att byta kedja som att "bara köpa en". Den måste justeras efter cykeln och framförallt om du har större kassetter (som på t.ex. en landsvägscykel), så efter att utväxkling o.s.v. justerat behöver även kedjan ses över.
Citera
2020-02-17, 17:51
Medlem
Citat:

Varför bytte du kassett men inte kedja i första skedet? Normalt sett så håller kassetten för minst två, men kanske tre kedjor, om du byter kedja i tid. En sliten kedja är längre än en ny, och är kedjan väldigt sliten när den byts, så sliter kassetten, som följdaktligen blivit nersliten av den väldigt slitna kedjan, ner en ny kedja fort. En ny kedja på en sliten kassett fungerar som det gör för dig nu, dvs det rappar och kuggar över vid belastning.
Har man kört för länge med kedjan så sliter den även ner klingorna fram, och en ny kedja passar inte mellan kuggen då, med följd att det rappar och kuggar över.

Så... Byt rubbet nästa gång, byt sen kedjan i tid, och tada, du har en cykel som växlar fint lääänge!
För det är inte så enkelt att du behöver justera växlarna bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in