Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-02-07, 00:25
  #13
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Trodde denna var på gång, är det inte lite lite med bara drygt 100 aktier för ett Europa index?

Edit: är ju inte ens en indexfond? Eller verkar vara något flummigt index den följer och inte det vanliga breda Europa indexet? Jag håller mig till Avanza Global som är ett brett index och som redan ger exponering mot EU

Sorry du har rätt, det är inte en index-fond. Jag antog det först men hade som sagt fel
Citera
2020-02-07, 12:15
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Sorry du har rätt, det är inte en index-fond. Jag antog det först men hade som sagt fel

Jo det var faktiskt en indexfond som följer MSCI Europe MSCI SRI 5% Issuer Capped NR EUR, vilket är ett index jag absolut inte skulle vilja ha ifall jag velat ha en Europa fond då det enbart följer drygt 100 bolag fördelat på 15 länder. Väldigt smal med andra ord.

Anser att Avanza Global är mycket bättre då den ger ca 20% Europa med mycket fler bolag än denna nya fond.
Citera
2020-02-08, 09:40
  #15
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det enda som dyker upp i mitt huvud summeras kort och koncist "Varför?"

De fortsätter lansera fonder i segment där det redan finns bra fonder.

Här är Avanzas nuvarande indexfonder:
Avanza Zero
Avanza Global
Avanza USA
Avanza Europa

Kan man gissa på att nästa fond blir Avanza Asien eller Avanza Tillväxtmarknader?

Mer intressant hade varit följande indexfonder:

Avanza Sverige Small Cap
Avanza Norden Small Cap
Avanza Tillväxtmarknader Small Cap
Avanza Global Small Cap
Avanza USA Small Cap
Avanza Teknik
Avanza Teknik Global
Avansa Hälsovård
Avanza Fastigheter
Avanza Fastigheter Global
Avanza Ryssland
Avanza Afrika
Avanza Indien
Avanza Pacific
Avanza Latinamerika

... osv.

Inte att lansera fonder där det redan finns gott om bra fonder.

Ur ett markandsföringsperspektiv kan jag dock förstå att man betar av lågt hängande frukt först och de fonder de hittils lanserat är typiskt sådana folk sitter med här på Flashback.
Avanza Emerging Markets är ju bra roligare än Europa. Europa väger redan hyfsat tungt i Global. Samma sak med USA, som är tung i Global. Känns lite kaka på kaka att ha Global, USA och Europa. Så jag tycker det är bra att de kompletterar med Emerging Markets. Asien hade också varit bra.
Citera
2020-02-08, 11:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Avanza Emerging Markets är ju bra roligare än Europa. Europa väger redan hyfsat tungt i Global. Samma sak med USA, som är tung i Global. Känns lite kaka på kaka att ha Global, USA och Europa. Så jag tycker det är bra att de kompletterar med Emerging Markets. Asien hade också varit bra.

Europa väger inte speciellt tungt i en global indexfond. Kanske nånstans runt 12-15% beroende på fond. Så vill man vikta upp globalfonden något mer mot Europa är det en god idé att lägga till en sån fond. Sen är det ju frågan om de värt, kommer Europa nånsin gå bättre än USA? Antagligen inte..

En USA fond är däremot onödigt att ha om man nu redan har en globalfond då dom flesta ligger rejält överviktade mot USA. Ofta runt 55-60%. Vissa högre än så. Avanza Global ligger väl tom högre än 60% om jag inte minns fel.
Citera
2020-02-08, 12:10
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Detta skrev du för några veckor sedan också och vad har hänt efter det?
Jo, börsen har gått upp 10%.
Hade vi lyssnat på ditt råd hade det inte hänt något alls med pengarna.
Håll du dig till din strategi men gå inte ut och ge några råd som du inte har koll på. 🤦‍♂️
Den har inte gått upp 10%, men köp du om du inte begriper bättre..
Citera
2020-02-08, 13:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Den har inte gått upp 10%, men köp du om du inte begriper bättre..

Jag köper varenda månad och är glad för det. Att stå utanför börsen för en ev krasch som inte är i sikte känns rätt korkat.
Citera
2020-02-28, 05:50
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Den har inte gått upp 10%, men köp du om du inte begriper bättre..


Väntar på att du ska komma in och skriva. Vad var det jag sa... He he

Vilka är bra indexfonder?

Avanza Zero och Avanza Global?

Inom några månader lär det bli köpläge.
Citera
2020-02-28, 23:45
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Väntar på att du ska komma in och skriva. Vad var det jag sa... He he

Vilka är bra indexfonder?

Avanza Zero och Avanza Global?

Inom några månader lär det bli köpläge.

Avanza Zero och Avanza Global är jättebra sen kan du lägga till Avanza EM också om du vill, se till att inte ha för hög andel i Zero/Sverige bara, själv kör jag Max 25% och minst 75% global exponering
Citera
2024-04-22, 19:34
  #21
Medlem
Hardstekts avatar
Varför finns det inga vettiga europeiska indexfonder?

Dom jag har sett har stora innehav i typ loreal, hermes. vad fan är det?

Alla andra index fonder som skall vara globala har 70% innehav i usa. Hur fan kan det vara global?
__________________
Senast redigerad av Hardstekt 2024-04-22 kl. 19:37.
Citera
2024-04-22, 20:41
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Varför finns det inga vettiga europeiska indexfonder?

Dom jag har sett har stora innehav i typ loreal, hermes. vad fan är det?
L'Oreal och Hermes är sett till börsvärde (båda ligger runt 240 miljarder Euro) några av Europas största bolag så följaktligen kommer de även vara med bland de största innehaven i en marknadsviktad Europa-indexfond...

Avanza Europa är dock, liksom deras USA-fond, en fond som trackar ett smalt ESG-index (med bara ca 110 innehav) där viktning och urval sker efter några märkliga ESG-kriterier så den skulle jag inte reka. De flesta andra Europafonder är också ESG-fonder i olika varianter som t.ex. utesluter bolag som Shell och Total. DNB Europa Indeks S https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1509079/ verkar vara ett av få undantag om man inte vill ha det.

Annars har du ETF:er t.ex. som trackar MSCI Europe Daily Net Total Return EUR Index (MSDEE15N):
iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Acc) (IE00B4K48X80 / SMEA) https://www.avanza.se/borshandlade-p...n.html/384687/

eller STOXX Europe 600 Net Return EUR Index (SXXR):
Amundi Stoxx Europe 600 - UCITS ETF Acc (LU0908500753 / MEUD) https://www.avanza.se/borshandlade-p....html/1063708/

Finns förstås många fler ETF:er som trackar samma index eller andra Europa-index i lite olika varianter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback