2020-02-08, 16:39
Medlem
Ett sant ord. verleva p sunkig burkravioli. Efter tv veckor skulle jag googla p hur man skapar strypsnaror att hnga sig med. Just den biten gr skert att lsa utan googel ifs.

Bullens pilsnerkorv dremot. Smasken.

Kp p dig successivt det du gillar, ven om det r lite dyrare. Handlar inte enbart om att verleva utan ven leva med.Detta kan ju testa redan idag. Laga enbart mat frn konserver plus div torrvaror i ngra mnader. D mrker du ju vad du gillar.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-08 kl. 16:48.
Citera
2020-02-12, 12:06
Medlem
Sjuntorparns avatar
Frystorkat r smidigare. Betydligt dyrare kanske. Kpte sjlv 50 st frystorkade portionspsar av mrket "REAL turmat" igr.
Lagringstid 5 r. minst, troligtvis betydligt lngre.
Goda ocks.
Blev 73 kr per pse.
Citera
2020-02-12, 14:01
Medlem
Dorniers avatar
Jag kper helst ekologiskt ktt, men det finns inte p konserv vad jag vet.

Betrffande ravioli s r den vegetariska godare plus att man slipper icke-ekologiskt ktt.

I vrigt r konserver med olika bnor, oliver, champinjoner, tomater, tonfisk, mm helt ok. Allt detta kan slngas i samma gryta ocks.

Gul lk hr till, men den hller sig vl ganska lnge i rumsremperatur inan den brjar ruttna. Ett halvr sgs det.
Citera
2020-02-12, 20:55
Medlem
Dorniers avatar
Konserverad frukt r bra ocks, pron, persika, osv. Funkar utmrkt som efterrtt.
Citera
2020-02-12, 22:35
Medlem
Men terigen. Flytta ut p landet. Potatis. Jordkllare, eller liknande
https://www.dinbyggare.se/forvara-po...-potatisbinge/

Havregryn i massor. Det som folk t varje dag p landet frr i tiden, ven sklart vintertid.

Sen hns.gg. Super.

Sen.....

Preppa i stan, fr lngre tid, r vrdelst.
Citera
2020-02-12, 22:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Ett sant ord. verleva p sunkig burkravioli. Efter tv veckor skulle jag googla p hur man skapar strypsnaror att hnga sig med. Just den biten gr skert att lsa utan googel ifs.

Bullens pilsnerkorv dremot. Smasken.

Kp p dig successivt det du gillar, ven om det r lite dyrare. Handlar inte enbart om att verleva utan ven leva med.Detta kan ju testa redan idag. Laga enbart mat frn konserver plus div torrvaror i ngra mnader. D mrker du ju vad du gillar.

Jag gillar dock burkravioli ibland. Men att verleva "tredje vrldskriget" p burkravioli?
-I s fall gr jag nog som "Adolf med Eva" i burken, urskta, bunkern och tar giftpiller..

Bullens r heller inte jttekul. Finns bttre alternativ, exempelvis torkade hgkvalitativa korvar, som typ salami/lkorv och liknande som kan frvaras i rumstemperatur i flera r.

SPAM r ocks rtt bra. USA:s arm krde med SPAM i flera r. "JAKA BOV", dvs. konserverad dansk/hollndsk skinka r ocks ett bra alternativ. Kostar nstan nada ocks.

"Corned Beef" r ocks bra. Ett annat proteinalternativ som inte r ktt r tonfisk p burk. Kan vara omvxling i alla fall, dr nere i bunkern p "myskvllarna" med Eva..

Fr att skoja lite mer: Att undvika anvnda tandtrd om man har tandfickor kan ocks innebra "ndproviant", har man tur nr svlten r som strst, kanske man hittar en matbit mellan tv tnder? Hehe.
Senast redigerad av kraftfoder 2020-02-12 kl. 22:51.
Citera
2020-02-12, 22:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men terigen. Flytta ut p landet. Potatis. Jordkllare, eller liknande
https://www.dinbyggare.se/forvara-po...-potatisbinge/

Havregryn i massor. Det som folk t varje dag p landet frr i tiden, ven sklart vintertid.

Sen hns.gg. Super.

Sen.....

Preppa i stan, fr lngre tid, r vrdelst.

Havregryn samt (torra) gula rtor. Totalt oslagbart, har lngt "shelf-life", i alla fall rtorna.
Man kan verleva enbart p gula rtor i matvg i flera r. (Kan dock bli en smula enahanda i lngden kanske).
Citera
2020-02-13, 00:46
Medlem
Buhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
Vart kan man hitta billigare konserver av bra kvalit och hg protein/ktthalt?

Makrill spansk import finns i vissa sm Butiker annars s r vanliga makrill burkar inte s illa.

Finns ocks vissa chilenska burkar av olika fisk men kommer inte ihg + fr priset kper jag bttre svensk burk
Citera
2020-02-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag gillar dock burkravioli ibland. Men att verleva "tredje vrldskriget" p burkravioli?
-I s fall gr jag nog som "Adolf med Eva" i burken, urskta, bunkern och tar giftpiller..

Bullens r heller inte jttekul. Finns bttre alternativ, exempelvis torkade hgkvalitativa korvar, som typ salami/lkorv och liknande som kan frvaras i rumstemperatur i flera r.

SPAM r ocks rtt bra. USA:s arm krde med SPAM i flera r. "JAKA BOV", dvs. konserverad dansk/hollndsk skinka r ocks ett bra alternativ. Kostar nstan nada ocks.

"Corned Beef" r ocks bra. Ett annat proteinalternativ som inte r ktt r tonfisk p burk. Kan vara omvxling i alla fall, dr nere i bunkern p "myskvllarna" med Eva..

Fr att skoja lite mer: Att undvika anvnda tandtrd om man har tandfickor kan ocks innebra "ndproviant", har man tur nr svlten r som strst, kanske man hittar en matbit mellan tv tnder? Hehe.

Bullens mesr fr nostalgiskl fr min del. Inte det mest rationella jag vet. Torkat ktt. Absolut. Har fr mig att det var efter det att Beef Jerky skapades som man kunde ta sig till Nordpolen.
Citera
2020-02-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Havregryn samt (torra) gula rtor. Totalt oslagbart, har lngt "shelf-life", i alla fall rtorna.
Man kan verleva enbart p gula rtor i matvg i flera r. (Kan dock bli en smula enahanda i lngden kanske).

Potatis, torkat ktt, div baljvxter, lite kul konserver, torkad frukt, insyltad div., div torrvaror pasta, ris. Odla kryddor inomhus. Det r inte svrt att verleva. Dessutom verleva och ta varierad och god mat gr ocks.

Finns mnga trix vad det gller att frvara mat och frlnga deras hllbarhetstid:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konservering

Odla kryddor inomhus r ngot jag funderar p att gra. Det kan ju alla gra. Behver man inte bo p landet fr.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-02-13 kl. 20:07.
Citera
2020-02-13, 20:00
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
Frystorkat r smidigare. Betydligt dyrare kanske. Kpte sjlv 50 st frystorkade portionspsar av mrket "REAL turmat" igr.
Lagringstid 5 r. minst, troligtvis betydligt lngre.
Goda ocks.
Blev 73 kr per pse.

Det r inget fel att ha lite av det, men det blir trots allt vldigt dyrt.

Jag skulle sats mer p ris, linser, bnor och pasta. Svrt att finna billigare. Och bra fda. Jag frvara det i pet- och glasflaskor med salt. Lr hlla sig lnge.
Citera
2020-02-13, 23:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Potatis, torkat ktt, div baljvxter, lite kul konserver, torkad frukt, insyltad div., div torrvaror pasta, ris. Odla kryddor inomhus. Det r inte svrt att verleva. Dessutom verleva och ta varierad och god mat gr ocks.

Finns mnga trix vad det gller att frvara mat och frlnga deras hllbarhetstid:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konservering

Odla kryddor inomhus r ngot jag funderar p att gra. Det kan ju alla gra. Behver man inte bo p landet fr.

Potatis blir dligt p bara ngra mnader i sitt naturliga skick. "Pulvermos" torde vara en bttre id gllande potatis. Hller i alla fall fem r, vid ndlge. (Potatis ruttnar p ett halvr).

Kryddor har jag redan torkade. Till och med oregano funkar i 10+ r!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in