Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-02-11, 16:14
  #25
Medlem
Pausaniass avatar
Man äter väl lakrits i Storbritannien? Är inte det där otäcka Bassets därifrån?
Citera
2020-02-11, 16:27
  #26
Medlem
magpests avatar
Det är väl just saltlakris som icke-nordbor finner vedervärdigt av någon anledning. Nordbor har ju använt saltning som konserveringsmetod sedan urminnes tid. Kanske i större utsträckning än icke-nordbor?
Citera
2020-02-11, 18:03
  #27
Medlem
Forkss avatar
Förväntar du dig en allvarlig biologisk förklaring till varför nordbor gillar lakrits? Är inte det rasforskning?
Citera
2020-02-11, 18:35
  #28
Medlem
volvo 240s avatar
Hade en tjejkompis från Polen på besök. Hohn ville ju köpa lite svenskt godis, hon gillade lakrits men när hon tog en som var salt så spottade hon ut den. Själv tycker jag salt lakrits är den godsate varianten. Men det verkar vara ett nordiskt fenomen.
Citera
2020-02-11, 18:55
  #29
Medlem
Som barn gick vi omkring och tiggde rent lakritspulver i Åbos apotek. Ofta kom biträdet och hällde en liten pyttehög i näven på oss!
Vi blev så lyckliga, behövde inget annat godis.
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2020-02-11 kl. 19:07.
Citera
2020-02-11, 19:11
  #30
Medlem
Förlåt!! Menade såklart saltlakrits! Mod får ändra rubrik
Citera
2020-02-11, 20:33
  #31
Medlem
PlutoniumPinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Salt lakrits, svart kaffe, alkoholdrycker, stark mat är alla obehagliga att äta/dricka och endast bögar låtsas som de gillar det för de tror det kompenserar för deras läggning och lilla snopp.
Du copar. Bögar som inte tål svart kaffe och chili juh
Citera
2020-02-11, 22:01
  #32
Medlem
godhetsapostelns avatar
Ja...finns ju inget mer bögigt än att dricka öl och mecka bilen
Citera
2020-02-12, 11:48
  #33
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudochhansson
Om jag snabbt granskar mitt minne tycker jag mig se att inget land jag besökt de senare åren i Europa har ens tillnärmelsevis så mycket godisbutiker som i Sverige. Att det alltså är ett generellt fenomen det handlar om, tror alltså jag.
Annars hittar man fina lakritssorter i Finland och Holland medan man i Frankrike och Italien mer gillar anis. Polen har lakrits som vi, allt i färre butiker än Sverige.

Det fetade, nej dom har inte lakrits som vi här i Polen, och det är alltid underbart när man erbjuder en kollega/vän en lakritsnapp eller liknande
Citera
2022-10-23, 17:11
  #34
Medlem
För att nordiska människor är helt briljanta?

Saltlakrits är en av de rätt få saker som är förlåtande kring allt som har med detta vackra folk att göra.

Vad jag förstått av historian så började det som slemlösande, ammoniumklorid blandades med olika mediciner. Däribland lakritsrot.

Jag var på jakt efter ammoniumklorid för ett tag sedan och gick in på mitt favoritapotek i Stockholm där det arbetar en äldre dam som kan mycket om sånt där. Lakrisal är från början en hosttablett som såldes på apotek t.ex.

Nej saltlakrits det är något som man har i blodet, jag har försökt bjuda asiater på djungelvrål med de beter sig som om man gett dem kattbajs att tugga på. Helt obildbara i livets finare ting.

Jag tror att klimatet bidragit till saltlakritsens popularitet. Det är rått på sjön och ute på fjällen. Men jag är som sagt mest en glad entusiast, den djupa lakritsismen finner man i Finland. Finnarna är helt klart saltlakritsens mästare imo.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback