Citat:
Ursprungligen postat av
Re4listeN
Hej, jag är sugen på att köpa en fatbike att ta mig till och från jobbet med. Men det finns en sak som får mig att tveka. Hur länge håller batteriet innan det blir kasst? 1-3 år? Någon som vet?
Skiljer säkert för olika modeller, men vilken modell skulle ni tipsa om?
Tack!
MVH
Nästan helt omöjligt att ge en tumregel,det beror på en radda faktorer. Lägst battericykler (ca 600 ggr) vilket blir ca 20 mån när du laddar batteriet fullt varenda gång du laddar. En laddning upp till 80-90% (Köp en smart laddare med inställbar laddningsnivå,och stoppa undan laddaren som följer med köpet) förlänger livslängden ytterligare några hundra laddningscykler. Då har du kvar 60-70% av kapaciteten i båda fallen,och det kan ju räcka några hundra laddningscykler till (Beror på hur långt du har till jobbet,men 15-18 km på en laddning bör du få ut även efter 2 års slentrianladdning till 100%.
Batterikvalitet . De billigast budgetelcyklarna har garanterat nästan alltid kinesiska celler, eller någon budgetvariant av sydkoreanska LG. "Riktig" bra batterier har celler från panasonic,samsung,Sony t.ex.
Om du har bestämt dig för att ta död på ditt batteri så fort som möjligt ,så ska du alltid
Ladda till 100% varenda dag (vare sig du behöver det eller inte) Helst innan du har tagit in batteripacket för att värma upp det till rumstemp.
Ladda ur batteriet till cykeln stänger av sig
Förvara ditt batteri urladdat
Förvara ditt batteri fullt laddat
Du lämnar batteripacket i gassande solsken flera timmar och kör sedan max med det.
Har själv Fatbike med 750w motor och 48volt 14,5 Kwh. Den är inne på sitt tredje år i April i år,och kommer fortfarande 28 km med en laddning (Och där jag ofta blåser på max med gashandtaget) För 3 år sedan var räckvidden 36 Km. Så,det finns ca 70% kapacitet kvar. Det får anses som mycket bra.Men så har jag skött om det så som jag beskrev ovan. Men : Panasonic battericeller EJ kinaceller.
Har bara ett enda tips angående köp. Det är snubben bakom butiken/verkstaden "Batteridoktorn" i Stockholm. I hans andra bolag säljer han elektriska tvåhjulingar
https://sunstorm.se/ Han finns f.ö. på Youtube (Batteridoktorn) och är en äkta seriös snubbe som kan sin teori. Postorder finns ifall du inte bor i Stockholm.Batteripacket som följer med har Samsung celler.