Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-02-22, 14:30
Medlem
Kennethkvartings avatar
För gräsklipparreparationer och dylikt hemmafix funkar biltemas håltrådssvetsar förvånansvärt bra.

https://www.biltema.se/verktyg/svets...-90-2000022912

Det finns några med mer strömstyrka också, jag tog den billigaste som exempel.

Jag fick en sån som dellikvid, eller bonus kanske man ska säga, i en affär en gång, jag har använt den tilll mycket, faktiskt lagat rost i en bil, byggt avgassystem, byggt underredet till en justerbar altan, byggsmide vid betonggjutning mm.
Citera
2020-02-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Materialet i bromsskivor är knappast svetsbart. Bristande kunskaper hos dig själv ?

Utmaning: nämn ett material som används till bromsskivor som inte är svetsbart.

Nu var det gjutjärn som aktuell skiva bestod utav, vilket är fullt svetsbart med den svets TS har. Men jag vågar påstå att samtliga material som används till bromsskivor (vilket blir ett antal) går att svetsa givet rätt utrustning.
Citera
2020-02-22, 16:23
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
För gräsklipparreparationer och dylikt hemmafix funkar biltemas håltrådssvetsar förvånansvärt bra.

Jag fick en sån som dellikvid, eller bonus kanske man ska säga, i en affär en gång, jag har använt den tilll mycket, faktiskt lagat rost i en bil, byggt avgassystem, byggt underredet till en justerbar altan, byggsmide vid betonggjutning mm.
Dom svetsarna är underskattade.
Fick en sådan köpt på clas olsson när jag hjälpte en bekant med ett svetsjobb.
Har en esab caddy 145 amp sedan tidigare men för hushållsvetsning likt ts gräsklipparlagningar samt småfix ungarnas cyklar och liknande använder jag uteslutande håltrådsvetsen.
Senast redigerad av Barney Calhoun 2020-02-22 kl. 16:26.
Citera
2020-02-22, 17:36
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Ping!

Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Dom svetsarna är underskattade.
Fick en sådan köpt på clas olsson när jag hjälpte en bekant med ett svetsjobb.
Har en esab caddy 145 amp sedan tidigare men för hushållsvetsning likt ts gräsklipparlagningar samt småfix ungarnas cyklar och liknande använder jag uteslutande håltrådsvetsen.

A, fördelen är att håltrådssvets oftast är lättare att svetsa tunt gods med.

Så vitt jag vet är de tunnaste elektroderna till pinne 2,0 mm, man vill att själva elektroden är tunnare än det man ska svetsa, annars smälter bara arbetsstycket.

Håltråden är förvisso rätt tjock den också, men den är ju som ett rör fylld med fluss, så jag tror den motsvarar en solid tråd på 0,8 mm.
Citera
2020-02-22, 18:28
Medlem
De här svetsarna fungerar. https://www.stahlwerk-schweissgeraet...ma-arc-e-hand/
Citera
2020-02-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allo-SCT
Utmaning: nämn ett material som används till bromsskivor som inte är svetsbart.

Nu var det gjutjärn som aktuell skiva bestod utav, vilket är fullt svetsbart med den svets TS har. Men jag vågar påstå att samtliga material som används till bromsskivor (vilket blir ett antal) går att svetsa givet rätt utrustning.

Kolfiberskivorna som f1 bilar använder kan nog bli knepiga att svetsa.
Citera
2020-02-22, 19:54
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting

Jag funderar på att skaffa en sån så småningom, men de är dyrare än pinnsvetsarna och jag har inte läst på ännu vilket prissegment man bör lägga sig på för att inte bli besviken. De verkar mer avancerade med trådmatning och sådant som måste fungera för att undvika frustration.
Citera
2020-02-22, 20:18
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
De verkar mer avancerade med trådmatning och sådant som måste fungera för att undvika frustration.

Visst, det är ju några grejer till som ska funka.

Personligen har jag svetsat mer med trådmatning än med pinne i mitt liv. Jag lärde mig att svetsa med trådmatning på elevens val i sjuan, så för mig kommer det alltid undermedvetet vara den enklaste svetsmetoden, så jag är väl biased, men jag tycker du ska prova.

Det behövs mindre ström för att hålla ljusbågen fräsande, det är inte lika noga med hygien och renhet på arbetsstycket, tråden bränner sällan fast, man tänder ljusbågen med en knapp i stället för att knacka med pinnen.
Citera
2020-02-23, 10:00
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
De här svetsarna fungerar. https://www.stahlwerk-schweissgeraet...ma-arc-e-hand/

Stahlwerk kan vara ett alternativ om de är bättre än svetsarna man kan köpa direkt från Aliexpress. Jag tänker då framför allt på om 200A verkligen är 200A och att de följer europeisk säkerhetsstandard. Stahlwerk har en svensk sida också där modellerna ser annorlunda ut. Är det bättre att köpa direkt från Tyskland och får man då en modernare maskin? Hur fungerar det då med garantiärenden?
Sedan finns Stamos som också är ett tysk/kinesiskt lågbudgetmärke. Hur är de jämfört med Stahlwerk?
Citera
2020-02-23, 17:45
Medlem
Citat:
Stahlwerk kan vara ett alternativ om de är bättre än svetsarna man kan köpa direkt från Aliexpress. Jag tänker då framför allt på om 200A verkligen är 200A och att de följer europeisk säkerhetsstandard. Stahlwerk har en svensk sida också där modellerna ser annorlunda ut. Är det bättre att köpa direkt från Tyskland och får man då en modernare maskin? Hur fungerar det då med garantiärenden?
Sedan finns Stamos som också är ett tysk/kinesiskt lågbudgetmärke. Hur är de jämfört med Stahlwerk?

Är ingen expert men en polare har två Stahlwerksvetsar och verkar nöjd med dem. Har testat med pinne och jämfört med min gamla transformator är det ett nöje att svetsa. Tänder lätt och inte kinkig på elektroder, tom Biltemas fungerar. 200A har jag inte testat men 3,2 mm elektroder går hur bra som helst med god marginal på pådraget. Har inte grövre elektroder men 200A ska väl räcka till 4 mm.

Enligt hemsidan så är svetsarna designade i Tyskland, tillverkade i Kina och sedan testade i Tyskland.
Eftersom de säljs från Tyskland så gäller väl alla EU regler?
Möjligen blir det dyrt att skicka tillbaka om man har otur med grejerna?
Svenska återförsäljaren har en räcka konkurser bakom sig och en massa strul enligt https://www.maskinisten.net/viewtopi...85218&start=45
Citera
2020-02-23, 20:40
Medlem
Paddan1000s avatar
Det lutar åt att jag kommer att köpa en Stahlwerk ARC 200 ST, 200A för 1700 kr. Jag behöver bara fundera några dagar till och se om det dyker upp några kampanjer på andra svetsar någonstans.

Vad har förresten hänt med Julas och Biltemas billiga svetselektroder där man fick hela paket för någon 50-lapp? Biltema säljer inga alls längre och hos Jula är enda alternativet att köpa paketet med 130 st Stanley rutila elektroder i blandade storlekar för 149 kr.

Jag vill ha billiga skitelektroder att öva med och då känns det onödigt att köpa Esab och andra fina märken. Var kan jag köpa skit nuförtiden?
Citera
2020-03-07, 20:55
Medlem
Bauhaus varuhus har bra och prisvärda svetselekroder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in