Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Det r mjligt Starlink kommer att fungera till slut men det r s mnga oklarheter om den ekonomiska brigheten. Numera r majoriteten av uppskjutningarna gnade Starlink, dom har ganska f kommersiella uppskjutningar vilket kar p belningsgraden.
Jag ska inte svra p det men jag har ftt fr mig att det primra sttet fr SpaceX att finansiera nya projekt r nyemissioner, s dom har inga ln att betala tillbaka. Lgg drtill att dom har A & B aktier och det r frmst B-aktierna dom sljer till privata investerare. (Musk r majoritetsgare av A-aktierna med fritt ur minnet 76 procent)
Jag har sett tidigare berkningar om att man rknar med standardln fr ngon inom rymdindustrin tjnar X kronor s har SpaceX fasta kostnader p dryga miljarden dollar per r. Det gllde dock nr dom hade 4.000 anstllda, s nu i dag kanske man ska rkna med 1,5 miljarder eller lite hgre. Det r ganska precis vad dom tar in p sina kommersiella uppskjutningar.
Med den senaste nyemssionen s skulle jag tro att SpaceX har en kassa som rcker att betala lner och fasta kostnader fr 1-2 r framt, det allts om dom inte skulle ha en endaste kommersiell kund. S utan ln och mycket pengar p banken s tror jag Starlink r skrad.
https://www.forbes.com/sites/greatsp.../#75432e944fb7
Citat:
As the privately-held company makes significant progress with its launch program, we briefly revisit the key drivers of its valuation, which now reportedly stands at about $36 billion (CNBC, February 2020). See our dashboard analysis detailing SpaceXs Revenues and Valuation for the underlying numbers on launches, revenues per launch, and valuation multiples.
SpaceX is likely to launch about 15 commercial missions this year. Assuming an average revenue of $80 million per launch (Falcon 9 launches start at about $60 million & Falcon Heavy missions cost as much as $150 million) this amounts to about $1.2 billion in launch revenues for 2020.
Man ska nog tnka p att SpaceX bygger sina egna satelliter och dom gr det i rekordfart och rekordbilligt, i alla fall om man jmfr med vad vriga industrin tar i tid och pengar. Om man rknar med $250,000 per satellit och en intern kostnad fr en uppskjutning p 15 miljoner dollar s kostar en starlinkuppskjutning under 30 miljoner dollar sammanlagt, det r smpotatis i den hr branschen.
Fr full tckning i fas 1 s behver dom 1400 satelliter frdelade p ca 24 uppskjutningar. Vilket blir 750 miljoner dollar, pengar dom redan har p banken i dagslget. Efter det s kan man nog rkna med att Starlink blir sjlvfinansierade.
Lagom till fas tv s blir det ka av. Har dom ftt ordning p Starship tills dess s kan man rkna med 5 miljoner dollar per uppskjutning och 400 satelliter i stten. Just nu bygger dom 120 satelliter i mnaden, eller ca 4 stycken per dag. S troligen kommer dom att behva ka p produktionen rejlt tills dess, med det s fljer troligen att kostnaden per satellit kommer att minska.