• 2
  • 3
2020-02-24, 22:58
  #25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Ja sjlvklart gr det att f saker att "fungera" med diverse fullsningar och brister. Jag tolkade dock att TS ml i frsta hand var att lra sig saker och om det stmmer s r detta definitivt ingen bra vg framt.

TS kommer lra sig varfr man vill ha separata trdar fr logik och grafik om inte annat. Det r en sak att hra ngon sga det, en annan att konstant tvingas brka med att det laggar till p ett visst stlle nr man lgger till en ny feature.


Citat:
Allts, de missfrstnd du visar (runt ex trdning) hr gr att jag verkligen tycker att du skall vnta med Swing ett tag till. Du r inte redo fr det helt enkelt. Precis som Trollfeeder ocks frgar s tycker jag du skall fundera p vad du vill uppn frst och frmst. Om det r att lra dig Java s ta en sak i taget. Blanda inte in Swing i detta just nu.

Om du exempelvis skulle vara njd med att f din spellogik att fungera s skulle du kunna hlla ned detta till en enkel command line-applikation som simulerar fighten och lser dina inputs (snytingarna) frn System.in och skriver ut vad som hnder p System.out. Sannolikt trkigare n du tnkt dig detta, men antagligen ngot som du kommer ta dig framt bttre med. Allt blir enkeltrdat hr varvid du slipper fundera p det i nulget.

P lngre sikt nr du lrt dig mer s kanske du r redo att gra om den hr koden till en logikmotor att kra i egen trd. I det lget har du en bra grund att bygga en Swing-app ovanp och f en prydlig lsning dr enbart UI-updates krs p eventtrden medans all din spellogik rullar i sin egna separata trd.

Bttre med crash and burn p ngot man r inspirerad av, man lr sig av det nd. Risk att man trttnar annars. Det viktiga r att brja med att gra ngot litet.
Citera
2020-02-24, 23:00
  #26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adgo
Det ska vara Java. Jag hade gjort ett liknande spel fast textbaserad i terminalen frut. Vela prova med spritegrafik och kom in p swing

Ok. Prova att googla fram ngon tutorial p Swing. Det kan vara ett stt f lite feeling fr ungefr hur man br lgga upp det, och ofta fr man en frenklad frklaring om varfr ocks.


Citat:
Allts jag anvnde mig a klassen Thread

Ah, lste det som att du trodde att varje klass krs i en egen trd.
Citera
2020-02-24, 23:05
  #27
Medlem
Adgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ok. Prova att googla fram ngon tutorial p Swing. Det kan vara ett stt f lite feeling fr ungefr hur man br lgga upp det, och ofta fr man en frenklad frklaring om varfr ocks.




Ah, lste det som att du trodde att varje klass krs i en egen trd.

Anvnde mig av tutorials till och frn. Anvnde mig frmst av forum och dylikt.

r det multi-threading du syftar p? Har en klass som kallas fr frame dr jag har en "frame" fr character select och en fr stage select. Bda runnable. Har blivit tillsagd av en del att undvika multithreading fr att buggar kan uppst som r svra att replikera nr man debuggar?
Citera
2020-02-24, 23:09
  #28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adgo
Anvnde mig av tutorials till och frn. Anvnde mig frmst av forum och dylikt.

r det multi-threading du syftar p? Har en klass som kallas fr frame dr jag har en "frame" fr character select och en fr stage select. Bda runnable. Har blivit tillsagd av en del att undvika multithreading fr att buggar kan uppst som r svra att replikera nr man debuggar?

Det blir mer komplex att kra i flera trdar, ja. Men i en GUI-applikation vill du separera business-logiken frn grafiken. Men som sagt, hller du det vldigt simpelt s kan du f det att funka i en trd, men du kommer stta p utmaningar av andra slag istllet. S fort du gr ngon berkning som tar lite tid s fryser ju bilden, t ex.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in