Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-02-24, 22:58
  #25
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Ja självklart går det att få saker att "fungera" med diverse fullösningar och brister. Jag tolkade dock att TS mål i första hand var att lära sig saker och om det stämmer så är detta definitivt ingen bra väg framåt.

TS kommer lära sig varför man vill ha separata trådar för logik och grafik om inte annat. Det är en sak att höra någon säga det, en annan att konstant tvingas bråka med att det laggar till på ett visst ställe när man lägger till en ny feature.


Citat:
Alltså, de missförstånd du visar (runt ex trådning) här gör att jag verkligen tycker att du skall vänta med Swing ett tag till. Du är inte redo för det helt enkelt. Precis som Trollfeeder också frågar så tycker jag du skall fundera på vad du vill uppnå först och främst. Om det är att lära dig Java så ta en sak i taget. Blanda inte in Swing i detta just nu.

Om du exempelvis skulle vara nöjd med att få din spellogik att fungera så skulle du kunna hålla ned detta till en enkel command line-applikation som simulerar fighten och läser dina inputs (snytingarna) från System.in och skriver ut vad som händer på System.out. Sannolikt tråkigare än du tänkt dig detta, men antagligen något som du kommer ta dig framåt bättre med. Allt blir enkeltrådat här varvid du slipper fundera på det i nuläget.

På längre sikt när du lärt dig mer så kanske du är redo att göra om den här koden till en logikmotor att köra i egen tråd. I det läget har du en bra grund att bygga en Swing-app ovanpå och få en prydlig lösning där enbart UI-updates körs på eventtråden medans all din spellogik rullar i sin egna separata tråd.

Bättre med crash and burn på något man är inspirerad av, man lär sig av det ändå. Risk att man tröttnar annars. Det viktiga är att börja med att göra något litet.
Citera
2020-02-24, 23:00
  #26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adgo
Det ska vara Java. Jag hade gjort ett liknande spel fast textbaserad i terminalen förut. Vela prova med spritegrafik och kom in på swing

Ok. Prova att googla fram någon tutorial på Swing. Det kan vara ett sätt få lite feeling för ungefär hur man bör lägga upp det, och ofta får man en förenklad förklaring om varför också.


Citat:
Alltså jag använde mig a klassen Thread

Ah, läste det som att du trodde att varje klass körs i en egen tråd.
Citera
2020-02-24, 23:05
  #27
Medlem
Adgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ok. Prova att googla fram någon tutorial på Swing. Det kan vara ett sätt få lite feeling för ungefär hur man bör lägga upp det, och ofta får man en förenklad förklaring om varför också.




Ah, läste det som att du trodde att varje klass körs i en egen tråd.

Använde mig av tutorials till och från. Använde mig främst av forum och dylikt.

Är det multi-threading du syftar på? Har en klass som kallas för frame där jag har en "frame" för character select och en för stage select. Båda runnable. Har blivit tillsagd av en del att undvika multithreading för att buggar kan uppstå som är svåra att replikera när man debuggar?
Citera
2020-02-24, 23:09
  #28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adgo
Använde mig av tutorials till och från. Använde mig främst av forum och dylikt.

Är det multi-threading du syftar på? Har en klass som kallas för frame där jag har en "frame" för character select och en för stage select. Båda runnable. Har blivit tillsagd av en del att undvika multithreading för att buggar kan uppstå som är svåra att replikera när man debuggar?

Det blir mer komplex att köra i flera trådar, ja. Men i en GUI-applikation vill du separera business-logiken från grafiken. Men som sagt, håller du det väldigt simpelt så kan du få det att funka i en tråd, men du kommer stöta på utmaningar av andra slag istället. Så fort du gör någon beräkning som tar lite tid så fryser ju bilden, t ex.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in