Citat:
Ursprungligen postat av
Stalpsih
Kan ju lira... Jävligt bra för 3 år. Snyggt
Alltså att spela gitarr eller annat instrument handlar ju om att kunna vara kreativ och skapa eget tycker jag. Jag fastnar i att kolla på tabs och härmar andra liksom. Måste ta mig ur det och lära mig egna grejor, jag har jävligt svårt för det.
Det har blivit extremt mycket bättre och det kommer som sagt en ny platta där man hör ganska stor skillnad.
Sen har jag väl fördelen att jag spelat trummor i princip hela mitt liv och därmed har en del rytmkänsla o.s.v. med mig. Men i det stora hela handlar det om att nöta och att samla på sig kunskap. Det där med att kolla tabs och/eller ackord är en början (och sedan att bara ösa igenom YouTube i allt vad rör teknik, hur du ska hålla dina händer, ett plektrum etc).
Det jag gjorde för att lära mig grunder var faktiskt att (ogilla dem eller inte) gå in på Kents hemsida. De har tabbar/ackord till alla sina låtar. Det är så jävla basic musik... sen är det bara sätta sig och spela till alla deras låtar. Det ger en oerhört grundläggande förståelse för ackord, byten, koordinering o.s.v. Sedan är det inte sådant jag vill spela, men det gav mig ändå en väldigt stabil grund.
Men känner man att man har fått till den grunden så är det helt klart en annan sak att skriva eget. För egen del sitter jag mest och "noodlar" på små leadgrejer som kan bli en schysst melodi. Sedan försöker jag att hitta ackord som passar denna melodi, kanske slänga på någon oktavgitarr som ligger och ger lite alternering etc. Ibland kan "leadslingan" få bli något piano, kanske till och med en sångslinga eller annat. Man lär sig ganska snabbt om man väl börjat.
Och har man tillgång till ett enkelt ljudkort och möjlighet att spela in själv via datorn är det väldigt enkelt att börja trixa fram och tillbaka med olika lösningar, prova olika kombinationer o.s.v. Tekniken har ju utvecklats något sanslöst senaste tiotal åren bara - så idag kan man ju i regel sitta hemma och langa fram en extremt professionell produkt liksom.