2021-03-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Den har inte åldrats väl, men finns på Spotify:
https://open.spotify.com/track/1bZhv...RsShQR9d80SwBA

Kommer ny skiva inom kort!

Kan ju lira... Jävligt bra för 3 år. Snyggt

Alltså att spela gitarr eller annat instrument handlar ju om att kunna vara kreativ och skapa eget tycker jag. Jag fastnar i att kolla på tabs och härmar andra liksom. Måste ta mig ur det och lära mig egna grejor, jag har jävligt svårt för det.
Citera
2021-03-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Kan ju lira... Jävligt bra för 3 år. Snyggt

Alltså att spela gitarr eller annat instrument handlar ju om att kunna vara kreativ och skapa eget tycker jag. Jag fastnar i att kolla på tabs och härmar andra liksom. Måste ta mig ur det och lära mig egna grejor, jag har jävligt svårt för det.

Det har blivit extremt mycket bättre och det kommer som sagt en ny platta där man hör ganska stor skillnad.

Sen har jag väl fördelen att jag spelat trummor i princip hela mitt liv och därmed har en del rytmkänsla o.s.v. med mig. Men i det stora hela handlar det om att nöta och att samla på sig kunskap. Det där med att kolla tabs och/eller ackord är en början (och sedan att bara ösa igenom YouTube i allt vad rör teknik, hur du ska hålla dina händer, ett plektrum etc).

Det jag gjorde för att lära mig grunder var faktiskt att (ogilla dem eller inte) gå in på Kents hemsida. De har tabbar/ackord till alla sina låtar. Det är så jävla basic musik... sen är det bara sätta sig och spela till alla deras låtar. Det ger en oerhört grundläggande förståelse för ackord, byten, koordinering o.s.v. Sedan är det inte sådant jag vill spela, men det gav mig ändå en väldigt stabil grund.

Men känner man att man har fått till den grunden så är det helt klart en annan sak att skriva eget. För egen del sitter jag mest och "noodlar" på små leadgrejer som kan bli en schysst melodi. Sedan försöker jag att hitta ackord som passar denna melodi, kanske slänga på någon oktavgitarr som ligger och ger lite alternering etc. Ibland kan "leadslingan" få bli något piano, kanske till och med en sångslinga eller annat. Man lär sig ganska snabbt om man väl börjat.

Och har man tillgång till ett enkelt ljudkort och möjlighet att spela in själv via datorn är det väldigt enkelt att börja trixa fram och tillbaka med olika lösningar, prova olika kombinationer o.s.v. Tekniken har ju utvecklats något sanslöst senaste tiotal åren bara - så idag kan man ju i regel sitta hemma och langa fram en extremt professionell produkt liksom.
Citera
2021-04-01, 12:03
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalpsih
Jag kan inte säga att jag privat runt en massa som man kanske borde. Jag valde Marshallen mest för att den verkar ha oändligt med valmöjligheter när det kommer till sitt sound och hur man kan tweaka det. Verkar kunna låta i princip hur man vill, är ju modelleringsljud så det är ju digitalt processat och inte ”äkta” så att säga. Marshall är väl inte den optimala jazzlådan men tror att gitarren är den större flaskhalsen egentligen. Humbuckers är sexigt till blues men lite väl grötigt för jazz. Kanske byter ut mikrofonerna i framtiden, iaf en av dom. Synd att det ”bara” är utrymme för 2 mikrofoner, I övrigt så är gitarrkroppen en dröm för mina ögon och halsen fet nog för mina fingrar. Men jag måste bli seriösare, jag lallar mest. Och det gäller alla aspekter av mitt liv :-O

Kul att det går framåt. Tillsammans grejar vi detta

Update då.
Bytte strängar till 9-46, mycket trevligare att spela på!
Lite grafit från blyertspenna på vita mojäng mellan stämskruvarna och 1ans fret (vad den jäveln nu hette),så nu går den inte ur ton alls när man kör lite bigsby action!
Nu tragglar jag med lite Jimi Hendrix, äntligen.
Hey Joe, bra rytm för att lära sig ackord byten och lite alternativ "strumming". Och rolig då jag älskar låten.
Sedan lite generell rytm till Purple Haze.
Citera
2021-04-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Update då.
Bytte strängar till 9-46, mycket trevligare att spela på!
Lite grafit från blyertspenna på vita mojäng mellan stämskruvarna och 1ans fret (vad den jäveln nu hette),så nu går den inte ur ton alls när man kör lite bigsby action!
Nu tragglar jag med lite Jimi Hendrix, äntligen.
Hey Joe, bra rytm för att lära sig ackord byten och lite alternativ "strumming". Och rolig då jag älskar låten.
Sedan lite generell rytm till Purple Haze.

Ooh, det tipset har jag ej hört om blyerts på de vita spåren... Men jag har ingen bigsby och gitarren håller sig oförskämt bra stämd faktiskt. Jag kan rekommendera mobil apparna Cleartune en stämapparat i mobilen, extremt smidigt. Stämmer gitarren på 2 minuter efter tanken har slagit mig. Helt ackurat också... Sen finns appen Ultimate guitar: Chords and tabs.. En app fylld med tabulator och ackord från tusentals artister, man kan även spela upp låten och ton för ton.. Otroligt bra.

Jimi Hendrix har jag aldrig funderat på själv än, jag älskar Hendrix men för mig så är det hans solospel som jag går igång på, det tänker jag inte försöka mig på än, hehe. Men kul att du hittar något du gillar. Själv kör jag just nu igenom allt jag kan och det är mycket klassisk rock ikväll noodlar jag på Stairway to heaven och några Rush riff. Försöker hitta på egna riff också, relativt lätt faktiskt men att komponera en hel melodi är jag låååångt ifrån.

Sen hittar jag mycket nya artister som inspirerar mig det bästa jag hittat på länge är detta. Vilket sound, älskar det och väldigt egen stil på gitarrspel. Hörde i en intervju att han var så fattig som lite så han har lärt sig och spelat för det mesta med en gitarr han byggde av träplankor och cykelvajrar. Inspirerande

https://youtu.be/GZvPoE0EH1o

Vi har ju lyxprylar så det borde ju snabba på lärandet

Purpur Haze och Voodoo Child är mina favoriter med Hendrix
Senast redigerad av Stalpsih 2021-04-02 kl. 20:33.
Citera
2021-05-21, 00:31
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrypticNerds
Ska du spela punk eller metal, stäm den tjockaste strängen som D istället för E så kan du spela ackord med 1 finger. Så efter ca 1 minut är det bara tuta och köra 🐸
Låter väldigt intressant. Har varit intresserad av att lära mig knäppa på gitarr länge men har aldrig blivit av.. Ska skaffa mig en gitarr och prova tipset du kom med. Tips på vilken gitarr man ska ska tar jag gärna emot. Vill lira som snubben i nationalteatern.
Citera
2022-01-25, 20:35
Medlem
Christopher.s avatar
Blivit sugen på att lära mig gitarren nu så (medelålderskris?), hur lång tid tar det att lära sig spela så här? https://www.youtube.com/watch?v=eoFw...yanBinghamVEVO

Mest för min egen skull när jag sitter på landet vid eldstaden i stugan.
Citera
2022-02-02, 01:38
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Blivit sugen på att lära mig gitarren nu så (medelålderskris?), hur lång tid tar det att lära sig spela så här? https://www.youtube.com/watch?v=eoFw...yanBinghamVEVO

Inte så lång tid alls. Han spelar i öppen E-stämning (E B E G# B E, dvs de öppna strängarna motsvarar ett E-dur*) och använder en slide.

Låten handlar i princip om att flytta sliden (glasröret han har på fingret) till olika ställen på halsen medan man slår an strängarna. Det som tar lite tid för en nybörjare är koordinationen mellan händerna rent taktmässigt, men man behöver inte lära sig massa fingersättningar och snabba byten mellan dem (det som annars är bökigt för nybörjare) om man ska spela på det där viset.

Men som sagt, stämningen är icke-standard, och så behöver du en slide förstås. Men svårt är det inte rent tekniskt.

* Istället för E A D G B E, som är standard.
Citera
2022-02-02, 02:13
Medlem
Jag lärde mig en del ackord men det jag har svårt för är strumming patterns. Måste verkligen veta om det är ex uppsatsen upp ner upp. Hur tusan får man flyt så att det låter bra annars?
Citera
2022-02-02, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrubblarMycket
Hur lång tid tar det att lära sig spela gitarr? Är det patetiskt eller försent att lära sig vid 30?

Förstår att det är individuellt hur snabbt man lär sig beroende på hur mycket man läger ner sig, hur lätt man har att lära sig osv.. men på ett ungefär?

Säg att man är i 30-årsåldern, normalbegåvad och lägger ner 2-3 timmar på gitarrspel i veckan.

Det är inte rockstjärna jag tänkt att bli. Lite väl sent för det, men vill lära mig för skoj skull och eventuellt kunna spela för familj och vänner, på kalas eller fester.

Varför lägga ner en massa tid på nånting du ändå förmodligen kommer att sluta med och sedan glömma bort?

Det är ungefär som att lära sig ett främmande språk. Vilka ska du prata med?

Vore häftigt att kunna japanska men hur många japanska vänner har jag? Planerar jag att flytta till Japan och jobba där?
Om du inte håller igång ett språk med att öva dagligen eller näst intill iaf så kommer du att glömma...

Det är lite som kontitionsträning, det är som färskvara. Har du uppehåll ett tag så tappar du direkt och så kommer du få träningsvärk som vem som hellst. Visst kan man träna upp sig igen och det kan gå snabbare om man har en grundkondition dvs man har lagt ner massor av timmar tidigare i livet och då sitter det i muskelminnet och man har kunskaper som gör det enklare att få upp konditionen igen.
Citera
2022-02-02, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Grejen är att för att få det där att låta bra så måste man kunna ganska mkt mer än bara att spela just den där låten.

Dom har säkert spelat i band i 10 år plus att en del tränat väldigt mkt hemma samtidigt och kanske även studerat musik. Givetvis har de oxå massor av kompisar som är musiker som inspirerar och lär dem.
Citera
2022-02-04, 15:00
Bannlyst
30 år är ju bara barnet.

Fördelen med gitarr är att den har en snabb inlärningskurva. Man kommer igång snabbt. Sen beror det ju på vilka mål man har. Att lära sig de viktigaste ackorden (E, A, D, G, C, F), och kanske några moll-varianter så kommer du kunna spela tusentals låtar.

Jag tror att du kommer bli lysande med den ganska modesta ambitionsnivån du har!

"This is my guitar. There are many like it, but this one is mine.

My guitar is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life.

Without me, my guitar is useless. Without my guitar, I am useless. I must play my guitar true. I must play better than my enemy who is trying to kill me. I must play better than him before he is better than me.

My guitar and I know that what counts in concerts is not the riffs we play, the noise of our burst, nor the smoke we make. We know that it is the hits that count. We will hit ...

My guitar is human, even as I [am human], because it is my life. Thus, I will learn it as a brother. I will learn its weaknesses, its strength, its parts, its accessories, its nuts and its tremolo. I will keep my guitar clean and ready, even as I am clean and ready. We will become part of each other.

Before God, I swear this creed. My guitar and I are the defenders of my country. We are the masters of our enemy. We are the saviors of my life.

So be it, until victory is America's and there is no enemy, but peace!"

(Alla eventuella kopplingar till filmen "Full metal jacket" är slumpartat oavsiktliga).

Citat:
Ursprungligen postat av GrubblarMycket
Hur lång tid tar det att lära sig spela gitarr? Är det patetiskt eller försent att lära sig vid 30?

Förstår att det är individuellt hur snabbt man lär sig beroende på hur mycket man läger ner sig, hur lätt man har att lära sig osv.. men på ett ungefär?

Säg att man är i 30-årsåldern, normalbegåvad och lägger ner 2-3 timmar på gitarrspel i veckan.

Det är inte rockstjärna jag tänkt att bli. Lite väl sent för det, men vill lära mig för skoj skull och eventuellt kunna spela för familj och vänner, på kalas eller fester.
Citera
2022-02-12, 16:33
Medlem
I och med att du ställer frågan så är det nog ingen idé att du börjar. Musik är något man gör för att man tycker att det är kul och då spelar tiden man lägger ner ingen roll.

Så, om du vill spela gitarr så spela på. Bry dig inte om vilken tid du måste lägga ner eller att du måste nå en viss nivå. Har du den inställningen, typ som att det är en sport så är det helt meningslöst för dig att syssla med musik. Inget gott kommer att komma ur det med en sådan inställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in