Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-01, 22:07
Medlem
Har en gjutjärnsbrunn i källaren i ett badrum som vi inte använt på ett år.
Nu skjölde jag ur badkaret och när jag kom ner efter ett tag så luktar det fränt av mögel. Försökt med avloppsrensare i pulverformat, men tycker inte att det hjälper.
Någon som har tips på hur man får bort det snabbt? Har en värdering av huset imorgon kl. 12.00
Citera
2020-03-01, 22:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedde
Nu skjölde jag ur badkaret och när jag kom ner efter ett tag så luktar det fränt av mögel. Försökt med avloppsrensare i pulverformat, men tycker inte att det hjälper.
Någon som har tips på hur man får bort det snabbt? Har en värdering av huset imorgon kl. 12.00

Häll i Klorin. Tar bort lukten (dödar organismerna som orsakar den) i princip omedelbart.
Återkommer lukten efter några dagar, har du mögelproblem, alternativt en massa "bös" i vattenlåset som stinker. Har du inte använt avloppet på länge, har vattenlåset torkat ur, och du får in stank från avloppssystemet.

Har också en golvbrunn som jag väldigt sällan använder, häller i en hink med vatten då och då, så vattenlåset inte ska torka ur. (Då och då är typ en gång per månad eller i den stilen).
Citera
2020-03-01, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Häll i Klorin. Tar bort lukten (dödar organismerna som orsakar den) i princip omedelbart.
Återkommer lukten efter några dagar, har du mögelproblem, alternativt en massa "bös" i vattenlåset som stinker. Har du inte använt avloppet på länge, har vattenlåset torkat ur, och du får in stank från avloppssystemet.

Har också en golvbrunn som jag väldigt sällan använder, häller i en hink med vatten då och då, så vattenlåset inte ska torka ur. (Då och då är typ en gång per månad eller i den stilen).

Outspätt eller skall man spä ut klorinet? Bara hälla o sedan spola med vatten?
Citera
2020-03-01, 22:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Outspätt eller skall man spä ut klorinet? Bara hälla o sedan spola med vatten?

Häll i en halv flaska outspätt. Låt verka i några timmar, häll därefter i några hinkar vanligt vatten så klorinet spolas bort. (Klorinlukt är inte jättetrevligt att ha länge).
Citera
2020-03-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Häll i en halv flaska outspätt. Låt verka i några timmar, häll därefter i några hinkar vanligt vatten så klorinet spolas bort. (Klorinlukt är inte jättetrevligt att ha länge).

Klorinet gjorde susen o alla lukt försvann och nu luktar det inget alls.
Stort tack för hjälpen.
Citera
2020-03-07, 16:20
Medlem
Citat:

Klorin som en här rek är iofs ett enkelt allternativ, tänk på att om myndigheter får reda på det så åker du ditt på att sanera . Ett annat sät borde vara kokande vatten i stärre mängd (säg ca 10-20L) då tar du död på det mesta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in