• 2
  • 3
2020-03-05, 22:32
Medlem
Intressant, berätta mer. Jag kan kontra med min favis.Ölsolvärmare. Jo, der är seriöst en bra lösning.
Citera
2020-03-05, 23:12
Medlem
Det finns inte så mkt att säga. Jag har en affärsbekant som importerar såna grejer och råkar ha ett stort lager av minielverk med solpaneler.

Ett exempel; en liten solpanel, en plåtlåda med inbyggt batteri 7A, 8 uttag för 12-voltsgrejer, 1 eller 2 USB-portar, två färdiga slingor med 3W LED-lampor med egna strömbrytare. Komplett, kostar under tusenlappen. D v s du laddar joxet i dagsljus, funkar bra även nu i mulet väder, batteriet i arken laddas och du har ström till ”applikationerna” både i dagsljus och i kolmörker på kvällen.

En lite större lösning har et batteri på 65Ah, en inverterad från solenergins 12-volt till 230 volt. Dock är maxeffekten 500W på invertern. ’Så ingen jättekraftig anläggning, men den kan exv driva kylskåp mm. Pris knappa 5000 kr inkl alla delar.
Citera
2020-03-05, 23:45
Medlem
Mycket intressant. Hum hum. Ska läsa på mer, mer än vad jag gjort tidigare. Dock nu mest fokus på att sälja föräldrarnas gård. Helvetes massa skräp som finns i div bodar, ladugård, småhus osv. Tippen varje ledig timme.
Uppdatering av skogsbruksplaner, avtal med de som nyttjar arrenden osv osv. Jurister. Snacka om att de kan stuga musten ur en.
Citera
2020-03-06, 07:04
Medlem
Om dina föräldrar har en gård så ska du väl inte sälja den? Du kommer aldrig kunna köpa en igen om du inte är mångmiljonär. Det är ett fint värde och egendom att förvalta för framtiden och kommande generationer. Städa lite, javisst, men sälja, näää det tycker inte jag.
Citera
2020-03-06, 07:13
Avstängd
Kalamitys avatar
Vänta vänta... du drar alltså in dina stackars åttioåriga föräldrar i ditt preppervansinne och nu vill du ha tips på hållbart torrfoder som dina gamla päron kan lägga på mackan sådär halvsent på livets höst?

En god son hade bara mördat dem rakt av istället för att först plåga dem med din domedagsgalenskap.
Citera
2020-03-06, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasseyF
Om dina föräldrar har en gård så ska du väl inte sälja den? Du kommer aldrig kunna köpa en igen om du inte är mångmiljonär. Det är ett fint värde och egendom att förvalta för framtiden och kommande generationer. Städa lite, javisst, men sälja, näää det tycker inte jag.

Har inte tid att underhålla gården. Jobbar heltid. Föräldrarna orkar inte längre. Funderar på att skaffa en liten stuga på landet. Det ä r lagom mycket att pyssla med.
Citera
2020-03-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Vänta vänta... du drar alltså in dina stackars åttioåriga föräldrar i ditt preppervansinne och nu vill du ha tips på hållbart torrfoder som dina gamla päron kan lägga på mackan sådär halvsent på livets höst?

En god son hade bara mördat dem rakt av istället för att först plåga dem med din domedagsgalenskap.

Det är främst för dem jag preppar. De vill ju det själva.De har en naturlig självbevarelsedrift. Som sagt allt är köpt och klart nu. Hur många fall just? Har det stigit till över 100 st? En vecka till så är det väl runt 1000 sjuka osv.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-03-06 kl. 11:40.
Citera
2020-03-06, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Har inte tid att underhålla gården. Jobbar heltid. Föräldrarna orkar inte längre. Funderar på att skaffa en liten stuga på landet. Det ä r lagom mycket att pyssla med.

Du kommer aldrig att få samma känsla i en stuga som med en gård. Sen kan jag förstå att det är mkt att pyssla med, men det ligger ju också i sakens natur att man vårdar något som är långsiktigt.

När det gäller underhåll så kan man också tänka i flerårstermer. Många vill att det skall vara nytt nytt nytt, istället för att reparera och bevara. Om man tänker på att något som behöver renoveras, så kan man fundera på ”hur lång tid tog det för detta att bli så här dåligt”. Ofta, när det gäller gamla byggnader, så är det lång tid. Då inser man också att man har mera än en sommar på sig att fixa til det hela. Gamla grejer håller.

Behåll gården, det är mitt tips, i all välmening.
Citera
2020-03-06, 13:32
Medlem
Jag vet. Jag är uppväxt på landet. Får se hur jag gör. Det är kul att resa också. Vilket det aldrig är tid för på somrarna. Har nog gjort mitt på en gård som det känns. Men jag får väl se. Går dessutom alltid bra att köpa en nyv gård, i framtiden om lusten blir stor för det.

Fast alla som känner för att köpa en gård nu är det ett bra läge. Räntan på lån är väl i princip nada. Avbetalning ser nog banken med blida ögon på. Säkerheten i lånet ligger i marken, främst skogsmarken. Så det spelar ju ingen större roll om det blir ett antal mille som gården kostar. Bara tuta och köra om man känner för det.

Lägg en 15-20 millar och du får en gård som du har att pyssla med. Fritidsproblmen är så att säga lösta.Gården och underhåll är det enda du kommer pyssla med framöver.

Här kan du kolla om något är till salu,, där du vill bo.

https://www.lrfkonsult.se/fastighets...rier/lantbruk/

P. S vet egentligen inget om lån för att köpa lantbruk. Bottenlån lär väl inte vara några problem, men sen topplånet kan ju bli knepigare kan jag tänka mig. Har för mig att bottenlånet är på 75% men det ju bara att googla om man är intresserad.
Senast redigerad av bulingenbul 2020-03-06 kl. 14:26.
Citera
2020-03-06, 16:51
Medlem
Fast det ju klart att skatta bort 25% är ju ganska så trist att göra vid en försäljning. Ska lura vidare.

Grillade mackor, med ost, typ salami, skinka eller tonfisk. Kanske med annans på. Eller på med oliver. En gammal god klassiker. Hemgjord pizza är ju smaskens det med. Jag
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in