Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-03-05, 08:21
Medlem
845s avatar
Det stämmer att EU har påbörjat utfasningen av glödlampor och halogen.
Vissa speciallampor (t ex ugnslampor) med glödtråd finns kvar och tillverkas fortfarande.
Det stämmer dock inte att det vore förbjudet att sälja glödlampor.
Det är tillverkningen som är stoppad, men det som redan tillverkats och finns kvar får säljas ut.
Och när det tar slut så är det slut, så om du hittar någon som har glödlampor kvar, go for it!
Source, jobbar på elgross.
Vi har exempelvis kvar en hel del toppreflekterade normallampor med E27 sockel som vi fortfarande får sälja ut
Citera
2020-03-05, 11:21
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Köper du billiga skitkopior och andra otestade produkter från Kinasäljare på ebay/ali så gör du det med livet som insats.

Det är skrämmande vanligt att saker blir överhettade och fattar eld pga dåliga materialval eller tex för tunna ledningar så att dom överhettas, eller att saker inte har korrekt isolering så att höljet kan bli strömförande.

Nu är det väl inte så mycket elektronik och ledare i en vanlig klassisk volframglödlampa va .
Men när det gäller LED så bör man undvika köpa från eBay. Men det var inte TS fråga.
Vet att det fortfarande finns halogenlampor med e27 sockel.
Citera
2020-03-05, 11:43
Medlem
Jag har massor med halogen-glödlampor om du vill köpa. 1 på 70W, rätt många på 42 watt.
Citera
2020-03-05, 16:19
Medlem
killawifes avatar
Jag hittade en drös 195w halogen-glödlampor i en påse när jag flyttade. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha dem till bara för de lyser som en sol. Dessa går nog inte att få tag i längre. Jag har för mig att jag köpte dem till garaget men satte upp lysrörsarmaturer istället.
Citera
2020-03-06, 03:12
Medlem
Buhos avatar
killawife:

Förmodligen samma man använder fortfarande som gatu belysning i många öar, som har max 220 volt ström;

Dem är jätte stora men sköna.

Ps. Länge lever Nikola Tesla !
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här