Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 18:01
  #9205
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Under de 40 år som gått har så vitt jag vet INGEN annan privatperson förutom CA gått att knyta till mordet.

Jag har då också CA som favoritkandidat, men att säga att han har kunnat "knytas till modert" är ju en rätt kraftig överdrift.

Och det där med självmordet bör, som Roerlig redan påpekat, inte vändas emot honom. Bylingen knackade på för att han stod i begrepp att logga ut, inte tvärtom.

Vill man framhålla CA som Palmmemördare gör man bara den egna saken en björntjänst genom att ta i så man sprängs, alternativt tumma lite på sanningen.
Citera
2024-04-16, 18:02
  #9206
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Visst! Ibland bör flera ting ses i ett större sammanhang tillsammans!

Och i CAs fall blir väl egentligen allt av intresse som är det minsta "misstänkt" pga av vapnet?
Det försvunna vapnet är ju katalysatorn till allt. Utan det har vi bara en enstörning som gillar att fika mittemot mordplatsen...

Gällande sannolikhet..

Bara för att jag möjligtvis är enig med din definition av sannolikhet betyder inte det att jag är enig med hur andra använder det

Det är tyvärr fortfarande obegripligt (för mig) hur någon ska använda "sannolikhet" för att komma fram till att CA möjligtvis är GM.....och låt oss absolut inte prata om "sunt förnuft".....

Jaja, det är bra att du vaktar på vaghet och bristande precision. Men det kan bli lite "autistiskt" om man menar att sannolikhet endast är det här strikt beräkningsbara.

CA-sakerna katalyserar varandra. Att någon svajar med inlämningen av vapnet är väntat. Och det krånglar i fler fall än hans, även om han nog är helt ensam om att presentera ett så anmärkningsvärt beteende som att göra sig av med revolvern och berätta en osannolik historia om det istället för att lämna in den.

Men så länge man inte tekniskt kan binda honom till något, så blir ju vapensaken i sig inte heller jätteintressant. Som sagt, folk kan ha andra, för dem själva tungt vägande, skäl andra än att vara GM till att agera såhär.

Så det är vapensaken i kombination med den lilla raddan andra omständigheter som framkommer som kvalificerar den.

Att någon enstörig stolle efter mordet börjar åka in till stan för att fika mittemot mordplatsen och cirkulera där på årsdagar är kanske också förväntat. Är i sig knappt värt att notera.

Men gifter du ihop de där två ljumma sakerna, så blir det hett. 1 + 1 blir 17, för dig som gillar matematik.
Citera
2024-04-16, 18:33
  #9207
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jaja, det är bra att du vaktar på vaghet och bristande precision. Men det kan bli lite "autistiskt" om man menar att sannolikhet endast är det här strikt beräkningsbara.

CA-sakerna katalyserar varandra. Att någon svajar med inlämningen av vapnet är väntat. Och det krånglar i fler fall än hans, även om han nog är helt ensam om att presentera ett så anmärkningsvärt beteende som att göra sig av med revolvern och berätta en osannolik historia om det istället för att lämna in den.

Men så länge man inte tekniskt kan binda honom till något, så blir ju vapensaken i sig inte heller jätteintressant. Som sagt, folk kan ha andra, för dem själva tungt vägande, skäl andra än att vara GM till att agera såhär.

Så det är vapensaken i kombination med den lilla raddan andra omständigheter som framkommer som kvalificerar den.

Att någon enstörig stolle efter mordet börjar åka in till stan för att fika mittemot mordplatsen och cirkulera där på årsdagar är kanske också förväntat. Är i sig knappt värt att notera.

Men gifter du ihop de där två ljumma sakerna, så blir det hett. 1 + 1 blir 17, för dig som gillar matematik.

Jag menar inte nödvändigtvis att sannolikhet behöver vara "strikt beräkningsbart". Men kan vi inte höja oss något mer än att spy ur oss att sannolikhet säger oss X? Hela forumsdelen (MOP) är fylld av sådana totalt menlösa uttalanden. I CPtråden är det "enkelhet" som är mantrat! Där ska Ockham visa oss att det är "enklare" om vi bara ger LP rätt. Varför krånga till det liksom? Hon säger ju (hon är till och med säker) att det är CP!

I Engströmtråden är närmast allt med Engström misstänksamt.

I denna tråd är det mycket "sunt förnuft" och närmast omvänd bevisbörda som gäller. Kommer man med någon fråga så förväntas man nästan att lägga fram en färdig hypotes som ska stipulera att CA är oskyldig. Och även om jag är helt enig (med vad tråden generellt anser) med hur pass möjlig CA är som GM tycker jag att vissa gamla sanningar släpas med som inte direkt styrker caset.
Tex självmordet. Eller hur slående lik han ska vara GM....Och bara för att man "buntar ihop" sådana där gamla sanningar så blir de inte mer sanna...

Men ja....jag håller med dig att det finns saker (med CA) som katalyserar varandra.
Med det sagt anser jag dock att caset inte är jublande spännande om vi skulle ta bort puffran och kulorna...
Och ja..möjligtvis kommer min autistiska sida fram för mycket ibland...jag ska öva på att hålla käft

Trevlig kväll....
Citera
2024-04-16, 21:26
  #9208
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag lägger mig inte i er diskussion, men jag menar att omständigheter bör ses sammanhållna och inte endast var och en för sig.

Som jag brukar exemplifiera med. Att inte lämna in vapnet och krångla med det kan man väl göra av olika skäl. Likaså att stryka omkring mordplatsen efter mordet. Och även att lämna oriktiga uppgifter om sin belägenhet vid tiden för mordet. Men om en person gör alla dessa saker och det ges olika förklaringar blir det forcerat och krångligt:

Personen som istället för att lämna in vapnet hittar på nån historia eftersom han i själva verket gett det till en kompis (eller nåt) råkar samtidigt ha börjat stryka omkring mordplatsen efter mordet eftersom han är knäpp (eller nåt) och berättar om influensor vid tiden för mordet eftersom han råkar blanda ihop saker och ting (eller nåt) just här. Osannolikt.

Sakerna torde höra ihop och vara relaterade till MOP på något sätt. Det är den okrångliga förklaringen.

Och utan att relatera det till ämnet här, sannolikhet har vi diskuterat ett antal gånger och du brukar då mena att du är "enig". Men sen återkommer du ändå till att inte göra skillnad på matematisk (strikt) sannolikhet och sannolikhetsbedömningar. Det förstnämnda är sällan möjligt i brottsutredning, det sistnämnda görs hela tiden inom rättstillämpningen.

Repris av tidigare inlägg jag skrivit om saken i SE-tråden.

Håller med Rust-Lee om att man nog ändå bör försöka hålla sig till vad som är utrett. Om man kollar på listan så har den sexton punkter. Det mesta kan säkert vara påhittat, men sju av punkterna verkar faktiskt stämma:
*Ignorerade två förfrågningar från polisen om att lämna in vapnet för provskjutning.

*När han väl konfronterades 1994 så hade han "sålt vapnet 1992 till en okänd person i Kungsträdgården", detta i sig ett brott mot vapenlagen vilket han borde varit medveten om.

*Den enda misstänkta på långa vägar som experten på GMP Ulf Åsgård tror är GM.

*Hade inget alibi/.../

*Bodde i Vasastan norr om biografen grand. 15 min. att springa dit från mordplatsen.

*Dömd för misshandel av grannens hund.

*Tog livet av sig när Polisen knackade på dörren till hans lägenhet i Augusti 2008.


(FB) Tråden om Christer Andersson
__________________
Senast redigerad av Draifos 2024-04-16 kl. 22:18.
Citera
2024-04-16, 22:23
  #9209
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
För övrigt. Att självmordet sannolikt inte har något omedelbart samband MOP (vare sig han är GM eller inte) är jag helt enig om. Jag menar att den saken bör strykas från listan av intressanta omständigheter gällande CA.
Klart som fan att han kände sig jagad, och att det kan ha bidragit till att han tog livet av sig. Det är väl ingen som har påstått något annat:
Palmekännarnas spår: ”GH kände sig jagad”
https://www.svd.se/a/rA0Gza/aktiehan...bisedda-sparet
__________________
Senast redigerad av Draifos 2024-04-16 kl. 22:50.
Citera
2024-04-16, 23:16
  #9210
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Klart som fan att han kände sig jagad, och att det kan ha bidragit till att han tog livet av sig. Det är väl ingen som har påstått något annat:
Palmekännarnas spår: ”GH kände sig jagad”
https://www.svd.se/a/rA0Gza/aktiehan...bisedda-sparet

Alldeles uppenbart och då är frågan varför han kände sig jagad? Att han upplevde sig förföljd och övervakad är väl dokumenterat.
Citera
2024-04-16, 23:54
  #9211
Medlem
Hellbastards avatar
När det gäller "att känna sig jagad" kan påminnas om att han vid tiden för självmordet hade förhörts en enda gång under de senaste åtta åren. Det hade gått tretton år sedan han var toppintressant för PU och förhördes med viss regelbundenhet.
Citera
2024-04-17, 00:02
  #9212
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du erkänner alltså att om man tittar på varje indicie enskilt så håller det inte speciellt långt?
Kedjan man har skapat är alltså skapad med enskilt svaga gängor?
Tex självmordet. Det finns ju närmast inget alls som pekar mot att det ska något som helst med MOP att göra. Det är fortfarande 100% fantasier.

Istället ska man praktisera "sunt förnuft" (magkänsla?) och "konstformen sannolikhet" (för mig är sannolikhet matematik, inte konst). Hur menar du att man ska tänka här?

Nej jag påstår inte att varje rent enskild märklighet inte håller så långt. Däremot varierar tyngden i olika ledtrådar till den grad att vissa skulle vara relativt ointressanta om det inte vore för helheten.

Men jag tycker exempelvis att det är MYCKET misstänkt att CA är så oerhört lik mördaren, eller närmare bestämt den man som vittnen ser utanför Grand (som förmodligen också är Palmes baneman).

Jag tycker också mot bakgrund av det att det sticker ut att han ignorerar kallelser om provskjutning, och sedan i polisens förhör inte kan ge något egentligt svar, annat än svammel, när det kommer till frågan om varför. Samt därtill då varför hans historia inte riktigt går ihop.

Och hur stor är då sannolikheten rent statistiskt att mördaren, den verkliga mördaren, skulle vara närmast porträttlik den arbetslöse 34 år gamla aktiehandlaren och revolverägaren som råkar bo runt hörnet? Någon på FBI kan säkert räkna på det. Det är liksom för osannolikt bara.

Utöver det har va alla andra märkligheter runt CA.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2024-04-17 kl. 00:09.
Citera
2024-04-17, 06:47
  #9213
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nej jag påstår inte att varje rent enskild märklighet inte håller så långt. Däremot varierar tyngden i olika ledtrådar till den grad att vissa skulle vara relativt ointressanta om det inte vore för helheten.

Men jag tycker exempelvis att det är MYCKET misstänkt att CA är så oerhört lik mördaren, eller närmare bestämt den man som vittnen ser utanför Grand (som förmodligen också är Palmes baneman).

Jag tycker också mot bakgrund av det att det sticker ut att han ignorerar kallelser om provskjutning, och sedan i polisens förhör inte kan ge något egentligt svar, annat än svammel, när det kommer till frågan om varför. Samt därtill då varför hans historia inte riktigt går ihop.

Och hur stor är då sannolikheten rent statistiskt att mördaren, den verkliga mördaren, skulle vara närmast porträttlik den arbetslöse 34 år gamla aktiehandlaren och revolverägaren som råkar bo runt hörnet? Någon på FBI kan säkert räkna på det. Det är liksom för osannolikt bara.

Utöver det har va alla andra märkligheter runt CA.


Men om vi lugnar ner oss något kan vi säkert enas över att man idag fortfarande inte kan enas om hur GM såg ut?

Vi vet inte heller om grandmannen (det finns dock flera grandmän) faktiskt ens är GM.

I Engströmtråden tycker flera att han såg ut som Engström.
I CPtråden tycker man att han såg ut som CP.
Här verkar man tycka att åtminstone grandmannen är identisk med CA.

Det har alltså snart passerat 40 år och fortfarande kan man inte enas.
Vissa vill ha det till en upprullad mössa. Vissa säger att han var barhuvad. Vissa gastar om något som kategoriseras som keps.

Man kan inte ens enas om det ska röra sig om en lite bullig täckjacka eller en närmast knälång rock!

Denna “oenighet” genomsyrar precis alla forum där Palmemordet diskuteras i någon utsträckning. Så du får ursäkta att det är föga imponerande med uttryck som: “Han var slående lik GM.”

Det är ett uttryck som har hängt med sedan 90-talet?!
Och det buntas gärna ihop med andra “märkligheter” som tex självmordet.

Jag är enig om att det finns tydliga legitima märkligheter kring CA. Till den grad att jag inte alls skulle bli förvånad om det visar sig att han faktiskt är GM.
Men caset blir ju inte starkare av att man försöker bygga någon form av bajshög.
Det spelar ingen roll hur stor denna hög är. Det är fortfarande bajs.

Och uttryck som “han var slående lik GM” eller att självmordet ska ha med MOP att göra kanske vi ska spola ner i toaletten istället?

För jag är enig om att det finns legitima anledningar till att hålla CA som möjlig/rimlig gärningsman.
Citera
2024-04-17, 08:28
  #9214
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vi kanske pratar om lite olika saker. Jag tänker väl mer på att det när gärningsmannaprofilen skrevs fanns en del omständigheter kring CA som redan var kända, och som lätt kan ha gett upphov till misstankar mot just honom. Bl.a. de här fem punkterna i indicielistan:
*Ägde den enda licensierade .357 Magnum-revolver i sthlm. som ännu inte provskjutits.
*Ignorerade två förfrågningar från polisen om att lämna in vapnet för provskjutning.
*Stämmer in på vittnenas beskrivning av gärningsmannen.
*Bodde i Vasastan norr om biografen grand. 15 min. att springa dit från mordplatsen.
*Dömd för misshandel av grannens hund.

(FB) Tråden om Christer Andersson
Sedan är det kanske en annan sak hur bra han eventuellt stämmer in på gärningsmannaprofilen som upprättades. Det brukar framhållas att CA stämmer mycket bra in på den här profilen, men jag har inte kunnat hitta någon konkret sådan jämförelse.

Jag tror att ni blandar ihop begreppet Gärningsmannaprofil (GMP) med slutsatserna från GMP. Rapporten "Brottsanalys Gärningsmannaprofil" påbörjades i augusti 1993 och presenterades i februari 1994 (slutrapport i tryck maj 1994). Den första kontakten med CA togs i slutet av januari samma år.

Därefter togs ett stort antal (86 st) så kallade GMP-objekt fram, vars analys var klar ungefär år 1996. De objekt som ansågs särskilt intressanta fick en beteckning där "GH" stod för Christer A. Den citerade listan med beskrivna egenskaper av Christer A kommer delvis från denna analys och har inget att göra med själva gärningsmannaprofilen.

https://magasinetfilter.se/wp-conten...filen-1994.pdf
__________________
Senast redigerad av omiga 2024-04-17 kl. 08:43.
Citera
2024-04-17, 08:48
  #9215
Medlem
Christer Anderssons självmord avskivs alltför lättvindligt i tråden tycker jag.
Jag brukar inte nämna det som ett indicium,men för den som så önskar finns det vettig faktagrund att göra det.

Råfakta är att Christer måste ha författat samt postat sitt "deppbrev" till Kurt senast på Fredagen.
Han skjuter sig sedan natten mellan Måndag och Tisdag när han inser att Polisen knackar på dörren.
Liksom Åke i den klassiska reklamrullen så hade onekligen Christer "hela helgen på sig" att taga sig av daga om han så önskade.
Nu gjorde han inte det.Han begick självmord först när Polisen stod utanför hans dörr.
Det är onekligen graverande i viss mån.

Kopplingen till Christers materialmässiga roll i MOP måste ha varit ständigt närvarande i Christers medvetande.Han har förhörts relativt ingående endast året före..2007..av LG,som rakt ut gjort det klart för Christer att han starkt misstänker honom för att vara Palmes mördare.Han har dessutom erkänt att han struntat i kallelser samt påminnelser och LG har lovat honom att han skall återkomma.

Detta kan man inte bortse ifrån i sammanhang Christer Anderssons självmord.
Att det är just Polisens besök som utlöser den aktiva handlingen här står helt klart.
Hade inte Polisen knackat på under natten så är det med andra ord sannolikt att antaga att Christer fortfarande tuggat bröd på Tisdagsmorgonen.

Att Christer var "livstrött" relevant tidpunkt ifråga råder det inga tvivel om.
Jag påstår att det inte heller råder några tvivel om att den aktiva handlingen(självmordet)har utlösts av Polisens besök mitt i natten.

Hade Christer överhuvudtaget tagit sig av daga om inte Polisen gjort sig kända utanför hans dörr under natten?
Det är tveksamt..han hade definitivt inte skjutit sig vid den tidpunkt han nu gjorde,det är det sannolika antagandet utifrån övrig fakta kring Christers depression.

Det är alltså skälet till att Christer skjuter sig därför att Polisen knackar på som är svaret på denna gåta.

Att det är ett rimligt antagande att detta kan ha att göra med Christers roll i utredningen kring mordet på Olof Palme är inget orimligt antagande..med helhetsbilden av hypotesen i övrigt i minne dessutom.

Man skall inte avskriva detta alltför lättvindligt härför.
Citera
2024-04-17, 09:02
  #9216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Christer Anderssons självmord avskivs alltför lättvindligt i tråden tycker jag.
Jag brukar inte nämna det som ett indicium,men för den som så önskar finns det vettig faktagrund att göra det.

Råfakta är att Christer måste ha författat samt postat sitt "deppbrev" till Kurt senast på Fredagen.
Han skjuter sig sedan natten mellan Måndag och Tisdag när han inser att Polisen knackar på dörren.
Liksom Åke i den klassiska reklamrullen så hade onekligen Christer "hela helgen på sig" att taga sig av daga om han så önskade.
Nu gjorde han inte det.Han begick självmord först när Polisen stod utanför hans dörr.
Det är onekligen graverande i viss mån.

Kopplingen till Christers materialmässiga roll i MOP måste ha varit ständigt närvarande i Christers medvetande.Han har förhörts relativt ingående endast året före..2007..av LG,som rakt ut gjort det klart för Christer att han starkt misstänker honom för att vara Palmes mördare.Han har dessutom erkänt att han struntat i kallelser samt påminnelser och LG har lovat honom att han skall återkomma.

Detta kan man inte bortse ifrån i sammanhang Christer Anderssons självmord.
Att det är just Polisens besök som utlöser den aktiva handlingen här står helt klart.
Hade inte Polisen knackat på under natten så är det med andra ord sannolikt att antaga att Christer fortfarande tuggat bröd på Tisdagsmorgonen.

Att Christer var "livstrött" relevant tidpunkt ifråga råder det inga tvivel om.
Jag påstår att det inte heller råder några tvivel om att den aktiva handlingen(självmordet)har utlösts av Polisens besök mitt i natten.

Hade Christer överhuvudtaget tagit sig av daga om inte Polisen gjort sig kända utanför hans dörr under natten?
Det är tveksamt..han hade definitivt inte skjutit sig vid den tidpunkt han nu gjorde,det är det sannolika antagandet utifrån övrig fakta kring Christers depression.

Det är alltså skälet till att Christer skjuter sig därför att Polisen knackar på som är svaret på denna gåta.

Att det är ett rimligt antagande att detta kan ha att göra med Christers roll i utredningen kring mordet på Olof Palme är inget orimligt antagande..med helhetsbilden av hypotesen i övrigt i minne dessutom.

Man skall inte avskriva detta alltför lättvindligt härför.

Tilläggas till detta bör att Christer inte haft vetskap om att Kurt hört av sig till Polisen angående Christers depressionsbrev.
Det är därför sannolikt att Christer gör kopplingen till MOP när han hör att det är Polisen som knackar på mitt i natten.
Han hade knappast skjutit sig vid aktuell tidpunkt om det varit Kurt som knackat på istället..eventuellt inte heller om det varit en läkare eller någon annan än Polisen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback