Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-03-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
jaja fortsätt dröm du.

bevisa det då i stället bara för att Biltema har en tub som det står övermålningsbart på så innebär det nog inte att det är äkta sillicon i den tuben.

Finns bara en färg som går att måla på silicon med och det är silikatfärg... Sånt målar man med utomhus.

latex rinner av som vatten i en inoljad stekpanna så enkelt är det.
Citera
2020-03-06, 17:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
bevisa det då i stället
Du påstod först att silikon inte kan målas över alltså är det du som ska bevisa att ditt påstående stämmer.
Citera
2020-03-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du påstod först att silikon inte kan målas över alltså är det du som ska bevisa att ditt påstående stämmer.

UTOMHUS SA JAG !!!!

Han sätter förmodligen det där inomhus.

inomhus målar du med latexfärg, latex glider av silikon som vatten på olja. jag jobbar vanligtvis inom bygg med 25 års erfarenhet. genomgått otalig slutbesiktningar, tvåårsbesiktingar med mera där det visat sig att polacker gått runt... hellvetes !

Det finns vissa primers som man kan måla med på silicon men den blir hård och fläkar upp /Blir flagor när man målar sedan med vanlig latexfärg och då har man ett hellvete tro mig. tar ett par månader sen släpper färgen från siliconet.

Men vist skit i en erfaren yrkesman då och återgå till ert och hahahaha !!! lycka till det lär ni behöva med tummen mitt i handen !

ja jösses amatörer och polacker Det blir inte mitt problem i vilket fall... är ju inte första och lär inte vara sista gången man snackar med amatörer som tror dom vet bäst åt en som vet av erfarenhet.

Silicon = Fixa en läcka på plastbåten, husvagnen. utomhus... håll silikon där det hör hemma. utomhus eller möjligtvis i ett badrum...

Det finns bara en kategori som dyker upp med silicon inomhus och det är ovetande polacker eller hemmafixare.

Det är en jävla tur det inte är el vi snackar om inge lär avlida liksom lycka till
Citera
2020-03-06, 18:12
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteBengan
Bild: https://imgur.com/a/RMtiy1f

Jag har fäst ett stycke vitmålat limträ vid mitt fönster så att jag kan lägga och limma dit en fönsterbräda i marmor.

Hur jämnar jag lämpligast till denna ytan, så att hela undersidan av marmorskivan får jämnt stöd?

Om jag i nuläget lägger dit fönsterbrädan i marmor så går det att vicka på några millimeter i höjdled p.g.a. av att ytan inte är helt plan. Dels p.g.a. stålbanden, dels p.g.a. att trästycket har en liten topp på mitten. Det handlar bara om några millimeter, men jag vill ändå få det helt platt på något sätt. Jag vet bara inte hur.

Normalt lägger man limsträngar under kakelskivan, Fungerar också som dämpning och håller fast skivan så att den inte vickar. Går också att lägga ut ett antal "klickar och sedan lägga skivan på dessa. Knacka ned skivan till den är plan och låt det sedan torka.

Gkorde på samma sätt utomhus då jag bygde en mur av knäcksten..Nu efter 17 år så är muren fortfarande stabil och har inga lösa stenar..trots att folk och barn suttit, gått och fyllramlat över dem.

Vill du i ett senare skede ta loss skivan kan det vara bra med någon mm glipa så att du får in ett blad och kan kapa limklickarna. Då går det enklare att få loss marmorskivan. Har du ett absolut plant underlag så finns risken att marmor skivan spricker i framtiden då huset rör sig och man belastar skivan uppifrån.. Med en mjuk limfog sp ligger det still i evighet och följer husets normala rörelser.
Citera
2020-03-06, 18:33
Medlem
Du behöver primer för underlaget som ska vara dammfritt och kakelfix samt tandat kakelsspackel...vattenpass och gummihammare...marmorn i den storleken väger en hel del så ett par millimeters plastkloss kan vara bra men inte nödvändigt.
Glipan som kommer att synas under marmorn framifrån kan du spackla och måla..skydda marmorn med målartejp.
Hur vet jag allt detta..Jag har monterat flera hundra fönsterbänk gjorda av granit..
Varför använder du mjuk marmor när det finns hårdare granit?
Citera
2020-03-06, 19:53
Medlem
Men herregud!

Vad är det för tattare som gjort det där förarbetet till fönsterbrädan?
Anlita en snickare så slipper du få den tunga marmorskivan i huvudet. För jag betvivlar att TS kommer kunna sätta fast den på ett betryggande sätt.
Citera
2020-03-06, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
T.ex:
https://www.byggmax.se/montagelim-p18081

Jag råkar ha en tub Beckers Latexfog. Kan det funka? Jag vill inte ha för starkt lim för jag vill kunna ta bort den också om det behövs. Limmet ska mest hindra att den inte glider ner. Jag testade med en klick och det verkar fästa hyggligt.

Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn
Fräs ner stålbandet några millimeter.

Kommer ej göra det plant för det finns en svag båge i träunderlaget också. Dessutom är inre brädan bara 20 mm tjock och jag vill undvika att försvaga den.

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vill du i ett senare skede ta loss skivan kan det vara bra med någon mm glipa så att du får in ett blad och kan kapa limklickarna. Då går det enklare att få loss marmorskivan. Har du ett absolut plant underlag så finns risken att marmor skivan spricker i framtiden då huset rör sig och man belastar skivan uppifrån.. Med en mjuk limfog sp ligger det still i evighet och följer husets normala rörelser.

Bra idé, det ska jag ha.

Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Glipan som kommer att synas under marmorn framifrån kan du spackla och måla..skydda marmorn med målartejp.
Varför använder du mjuk marmor när det finns hårdare granit?
Marmorskivan sticker ut 30 mm över kanten så man kommer ej se glipan mellan marmor och limträ. Sen är det ju gardiner vid sidorna så sidoglipan kommer man inte heller se. Jag använder marmor för det ser snyggt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är det för tattare som gjort det där förarbetet till fönsterbrädan?

Det är jag själv, och den sitter ordentligt fast. Jag kan hänga på den. I höjdled hålls den på plats av 10 stycken 6mm träplugg mellan limträ och fönsterfoder, samt vilar på kanten av gipsskivan under. Mellan limträ och vägg har jag limmat fast ett par distanser på några millimeter så att den ligger an mot den något kurviga väggen väl. Funderar också på att skruva in ett par 6,5x130 konstruktionsskruvar genom limträet in i 45x95-regeln i väggen, men tror inte det kommer behövas.
Citera
2020-03-06, 23:45
Medlem
ps870s avatar
Latexfog är ungefär som montagelim. All latex är inte övermålningsbar. Både lim, latex och silikon går att få bort men lite jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in