Citat:
Ursprungligen postat av
zLiMbiLLY
Hej,
Flyttat till en 69 tals enplans mexitegelsvilla, platt tak. Funktionellt hus.
I huset finns ett ventilationssystem tilluft, men blir ej klok på hur kanalsystemet är uppbyggt..
Det finns en liten gästtoa i hallen och ett badrum "mitt i huset", dvs de har ingen yttervägg i närheten. De ligger dock vägg i vägg, och är båda även i en ansluten omväg med köksfläkten. Vilket är märkligt, det mest problematiska är att få bort fuktluften då vid duschning blir de som fuktkammare. Givetvis nojjig av fukt.
Vill egentligen bara ha ett separat rör/kanal rakt upp och ut och skapa drag via badrumsdörr.
Tips på hur man kan göra? Vad bör jag tänka på?
Har tittat på vinden och det är mörkt, gammal isolering med ett kryp utrymme på 45cm. Träsargen runt om planeras att bytas ut inom kort.
Om du kan ge en bättre beskrivning så hade det underlättat, men som jag fattar det.
Badrummet och toaletten har från luftventiler som via kanaler är anslutna till köksfläkten?
Om det är så är detta helt normalt, sett massor av sådana system.
Då är frågan vart fläkten sitter? antingen i /bakom kryddhyllan eller uppe på taket.
Oavsett så sitter alltid styrningen till fläkten i Spisfläkten.
Normalt så skall det funka så att styrningen ger ett grundflöde i WC,dusch, köksfläkt.
Vid matlagning forcerar du flödet som då ökar i WC och dusch och extra mycket i spisfläkten eftersom du öppnar spjället här.
Antingen är det : Totalt igensatt i kanalerna mellan wc,dusch till fläkten.
Fläkten är totalt igensatt i skovlarna i fläkten.
Fläkten är kass.
Styrningen till fläkten är kass
Precis alla ovan fel är lika vanligt förekommande i äldre hus.
Råd : ta dit ett ventilationsföretag som går igenom allt.