Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-16, 23:28
  #301
Medlem
Min mamma var i Frankrike på 70talet med två väninnor. De var på en klubb i Paris en kväll. In kommer en arg snubbe och börja skjuta vilt, min mammas danskavaljer blev skjuten till döds framför henne, mor min gömde sig under bordet samtidigt som han sköt mot henne. Hon överlevde, likaså hennes väninnor. Tror 5-6 blev skjutna, flera dog.

Hennes ena väninna vägrade prata över huvud taget på 1 månad.

Skulle inte detta hänt skulle jag nog inte suttit här och skrivit skit på Flashback.

Jag var i London på 90-talet, 100 meter från mig exploderade en bomb i en sopkorg, placerad av IRA. Uppenbarligen överlevde jag, också utan men, flera blev skadade, tror ingen dog.

Mycket kring min mamma, men hon tog mig till vänner i USA 1984 och åt på ett Mcdonalds i San Diego dagen innan en man stormade in och sköt ihjäl typ 20 personer. Jag var en bebis.

https://en.wikipedia.org/wiki/San_Ys...d%27s_massacre

Ännu mer kring min mor haha, hon var på Estonia en vecka innan den sjönk.

Annat som har hänt mig, jag ramlade från en balkong när jag var full,3 våningar, ramlade ner i gräset. Skadade mig och fick gipsa, grekisk sjukvård var rätt okej.

Jag har även varit med om en flygolycka samt involverad i en bilkrasch. Jag har blivit attackerad av en psykotisk person på Rhodos. En hallick i Bulgarien letade efter mig och ville göra upp efter jag kränkt två prostituerade (trollat).
__________________
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-09-16 kl. 23:41.
Citera
2021-09-17, 10:21
  #302
Medlem
AceOfHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Flockar av herrelösa hundar råkar man på ofta ute i världen. De är inte svårhanterade men man måste släppa "djurvän"-instinkten. De förstår bara aggressivitet. Det räcker med att ta upp några stenar eller något påkliknande så brukar de drypa av. Lokalbefolkningen har tränat dem att veta att det snart kommer göra ont annars.

Skojigaste upplevelsen där var på en ö i Thailand där olika flockar hade varsin del av stranden. En kväll var det en alldeles ensam liten mopsliknande fjant som sprang efter mig och försökte nafsa mig i benen. Jag lät den hållas i full vetskap om att vi var på väg in i området som tillhörde den största och argaste flocken. Mopsfan fick springa snabbare än vad den någonsin sprungit i hela sitt liv.
Var det på ön Koh Lanta? Minns det väl redan som liten haha. På nätterna samlades hundarna i gäng och hade tysta möten typ sen verkade de som att de gick för att gangbanga
Citera
2022-02-08, 19:36
  #303
Medlem
Folketstempels avatar
Har ni överlevt rånmord eller liknande på utlandsresan?

Edit: jag breddar topic till att ha överlevt ett rån som du bär som trauma då du lika bra kunde blivit mördad, då man inte kan överleva ett mord såklart).

Jag har fem händelser där jag lika bra kunde dött än överlevt, jag satte mig själv i situationerna genom att vara berusad ung, dum och hade dyra vandringskängor eller en systemkamera runt halsen som folk faktiskt vill ta från oss turister och att det kan leda till ett övervåld som man inte kan förstå som dum naiv vit svensk.

Jag börjar med mina CAT vandringskängor ganska nya. De kostade i Sydamerika lika mycket som här, runt 1500:- då som nu.
En kille satt på min bröstkorg, höll för min mun medan två andra tog av mig skorna, mitt läderbälte samt muddrade efter annat stöldbegärligt.
Då jag inte kunde andas så svimmade jag efter kanske ett par minuter, de brydde sig knappast om mitt välmående och stack när de fått tag i det de ville. Hur lång tid innan jag hade avlidit är svårt att säga, men om killen suttit längre tid än han gjorde så hade jag dött och jag kan säga att jag överlevde ett rånmord. Det var inte ens första gången, men jag tar ett i sänder och vill höra era historier.

Vilka hemska våldsamma händelser kan ni dela med er som hänt er utomlands?
Kanske svårt att tänka eller tala om det? Eller tror jag att ni mår bättre av att dela med av ert traumat till oss som fattar vad du varit med om. Vem kan man prata med om dessa saker då man på förhand vet att ingen ändå kommer at förstå samt att man känner sig väldigt ensam om något som man ofta tänker på eftersom man just nu lever fast man lika bra kunde varit död. (Rån på semestern är topic, trafikolyckor m.m som vi överlevt tar vi i en annan tråd.)
__________________
Senast redigerad av Folketstempel 2022-02-08 kl. 20:14.
Citera
2022-02-08, 19:47
  #304
Medlem
Bizmarcks avatar
Var svinfull i Turkiet under min ungdom. Omringad av ett litet gäng aggressiva lokala unga män när jag pissade i ”deras” gränd efter ett krogbesök. Som tur var dök det upp ett gäng storväxta engelsmän som jag hade festat med innan. Turkarna fick otroligt med stryk. Rätt åt dom tycker jag.
Citera
2022-02-08, 20:00
  #305
Medlem
Hur överlever man ett rånmord?
Är det på samma sätt man överlever en drunkning?
Just curious aha
Citera
2022-02-08, 20:08
  #306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Var svinfull i Turkiet under min ungdom. Omringad av ett litet gäng aggressiva lokala unga män när jag pissade i ”deras” gränd efter ett krogbesök. Som tur var dök det upp ett gäng storväxta engelsmän som jag hade festat med innan. Turkarna fick otroligt med stryk. Rätt åt dom tycker jag.

Liknande grej hände också mig i Turkiet för typ 10 år sedan.
Polaren skulle på nån jävla Irländsk pub som han hade fått för sig låg nån gata ifrån nattklubben vi var på och prompt skulle idioten ta en "genväg" genom en gränd. Poff från ingenstans stog det 10 turkungar och småjiddrade med oss där, jag slängde ur mig något i stil med visa oss till en nattklubb så får ni en slant. Idioterna trodde på det och visade oss tillbaka till stället vi kom ifrån där det stod 2 biffturkar i dörren som glatt vinkade in oss igen och bad ungarna dra åt helvete
Inte riktigt vad TS ville åt här, men ville bara dela med mig. Skål för U-länder och deras patrask till invånare
Citera
2022-02-08, 20:08
  #307
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
Hur överlever man ett rånmord?
Är det på samma sätt man överlever en drunkning?
Just curious aha
På håret, att det blivit ett rånmord ett ögonblick senare.
Tex att sjukhuset sytt ihop dig i tid, eller att som jag dött av syrebrist i fall mina skosnören varit knutna på ett annat sätt. har du ett bättre ord för begreppet?
Citera
2022-02-09, 01:03
  #308
Medlem
Tvonds avatar
Nu jag aldrig blivit rånmördad för då skulle jag inte skriva här. Dock blev jag rånad medans jag bodde i Sao Paulo i början på 2000 talet, fick lämna ifrån mig plånbok och en värdelös Casio klocka allt till ett värde av 300-400 real .
Citera
2022-03-05, 12:05
  #309
Medlem
Blivit rånad vid två tillfällen utomlands, första gången i Sydafrika och andra gången i Brasilien.
Citera
2022-03-11, 14:52
  #310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellsiii
Grekland, Rhodos. Överfallsvåldtäkt. Två vidriga grekiska män. Ärr för livet...
Har arbetat som reseledare på RHO men vi hade inga såna fall som våra gäster
råkade ut för, men när den berömda bargatan öppnade några år senare så blev
det vildare på alla sätt.
Citera
2022-03-11, 14:59
  #311
Medlem
Lurad av taxiförare har jag blivit i Madrid och i Milano.
Det känns surt men inget farligt men det skapar ändå
otrygghet. I Grekland såg jag en krock i en korsning där
den ena bilen tog eld och 2 st brann inne. Hemskt!
Frontalkrockade i en taxi i Rom centrum.
__________________
Senast redigerad av Japanskrapan 2022-03-11 kl. 15:13.
Citera
2022-09-09, 16:17
  #312
Medlem
Craiggs avatar
San Diego, USA

Sitter på en lokalbuss när plötsligt bussföraren kommer ut och börjar tjafsa med en av passagerarna, en afroamerikan som var en riktig gangsta-typ. Tydligen fattades det en quarter (25 cent) när killen skulle betala. Det blir en ganska hetsigt och högljutt tjafs och många passagerare går ut ur bussen av rädsla. Jag fick verkligen känslan av att det skulle eskalera rejält och att snubben snart skulle ta fram en pistol/kniv eller nåt ur sin ficka. Men inget sånt händer som tur är. Till slut ger bussföraren upp och går och fortsätter köra bussen.

En annan dag får jag för mig att promenera från Little Italy till mitt hotell nära Gaslamp District (en promenad på typ 40 min) mitt i natten runt 01 typ, då kollektivtrafiken är lite sisådär i San Diego på kvällarna. Jag måste omedvetet ha gått igenom några mindre bra områden, för jag gick förbi en pundare som tände upp någon eld precis bredvid trottoaren i samma ögonblick som jag gick förbi. Inget hotfullt egentligen men ack så obehagligt. Senare gick jag förbi nåt stort gäng som hängde på andra sidan gatan, och jag kände på mig att de var kriminella. Deras arga och hotfulla blickar mot mig sa allt. Inget hände mig som tur var, Gud måste ha sett mig just där.

Överlag är det otrevlig stämning i Downtown San Diego (och även LA), särskilt på natten. Inget hände mig personligen som tur var, men flera gånger var jag säker på att jag snart kommer råka illa ut.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3126125

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback