Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-08, 17:22
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Tjenis.

Jag behöver få loss en duschslang från en blandare. Hylsan som ansluter slangen till blandaren ser ut så här:
https://ibb.co/SrNy1fb

Jag är nästan helt säker på att det är vanlig skruvgänga där, men trots att jag försökt med polygrip, skiftnyckel, blocknyckel etc så sitter hylsjäveln orubbligare än Edward Blom på julbord. Jag vill inte heller ta i för mycket eftersom jag inte vill göra åverkan på grejorna. Jag har testat lägga på tejp och gummiremsor för att öka friktionen/greppet mot verktyget, men det har inte hjälpt.

Finns det något särskilt verktyg för att lossa dessa hylsor eller är det bara att fortsätta vara envis?
Citera
2020-03-08, 17:41
Medlem
beaver_ses avatar
Två skiftnycklar bör räcka, sitter det för jäkligt kan man förlänga skiftisen med ett rör som man trär över verktyget.
Citera
2020-03-08, 17:47
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Två skiftnycklar bör räcka, sitter det för jäkligt kan man förlänga skiftisen med ett rör som man trär över verktyget.
Jeppsson. Spruta även på wd40.
Urin funkar också utmärkt mot kärvande muttrar.
Citera
2020-03-08, 19:00
Medlem
welcometorealitys avatar
Rörtång och en skiftnyckel
Citera
2020-03-08, 19:36
Medlem
Rostlösare och två skiftnycklar borde funka. Funkar det inte så ta i mer. Upprepa steg två tills du lyckas.
Citera
2020-03-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Tjenis.

Jag behöver få loss en duschslang från en blandare. Hylsan som ansluter slangen till blandaren ser ut så här:
https://ibb.co/SrNy1fb

Jag är nästan helt säker på att det är vanlig skruvgänga där, men trots att jag försökt med polygrip, skiftnyckel, blocknyckel etc så sitter hylsjäveln orubbligare än Edward Blom på julbord. Jag vill inte heller ta i för mycket eftersom jag inte vill göra åverkan på grejorna. Jag har testat lägga på tejp och gummiremsor för att öka friktionen/greppet mot verktyget, men det har inte hjälpt.

Finns det något särskilt verktyg för att lossa dessa hylsor eller är det bara att fortsätta vara envis?

Vanlig fast nyckel eller skift som passar. De där brukar aldrig sitta särskilt hårt om vi ser till den hylsan närmast slangen. Bara att vrida motsols. Nästa bredvid mot själva blandaren kan sitta lite hårdare men det handlar aldrig om rost då det är andra legeringar i blandare etc som inte rostar.
Citera
2020-03-08, 21:17
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Sådärja. Med en skiftnyckel och lite tjurighet gick det vägen.
Tack alla för era tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Urin funkar också utmärkt mot kärvande muttrar.
Okej, jag arkiverar den under "extrema nödsituationer".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in